کليه آثار ابوعلي سينا منتشر مي شود

1386/8/7 ۰۳:۳۰

کليه آثار ابوعلي سينا منتشر مي شود

انجمن حکمت و فلسفه ايران همزمان با هزارمين سالگرد تولد بوعلي سينا براي نخستين بار در ايران گردآوري، تصحيح و انتشار کليه آثار اين حکيم بزرگ ايراني را آغاز کرد.

انجمن حکمت و فلسفه ايران همزمان با هزارمين سالگرد تولد بوعلي سينا براي نخستين بار در ايران گردآوري، تصحيح و انتشار کليه آثار اين حکيم بزرگ ايراني را آغاز کرد.

براي نخستين بار در ايران کليه آثار ابوعلي سينا به صورت مجموعه اي کامل به همت انجمن حکمت و فلسفه جمع آوري و منتشر مي شود.
دکتر غلامرضا اعواني رئيس انجمن حکمت و فلسفه ايران با اعلام خبر آغاز طرح گردآوري و انتشار آثار ابوعلي سينا به ميراث خبر گفت:« انجمن حکمت و فلسفه ايران با هدف حفظ آثار فلسفي ايران و همزمان با هزارمين سالگرد تولد حکيم ابوعلي سينا اقدام به گردآوري و انتشار آثار به جاي مانده از اين حکيم و دانشمند قرن سوم و چهارم هجري کرده است.» اعواني با اشاره به اين که اين طرح نزديک به پنج سال پيش مورد تاييد انجمن قرار گرفته است، علت کندي و تاخير را کمبود بودجه براي آغاز آن دانست:« چنين پروژه اي با توجه به ابعاد و گستردگي احتياج به بودجه قابل توجهي داشت. تلاش ما بر اين بود که همزمان با هزارمين سالگرد تولد ابن سينا بتوانيم طرح را به سرانجام برسانيم اما نتوانستيم بودجه لازم را آماده کنيم.خوشبختانه بخشي از اين بودجه در حال حاضر به دست انجمن حکمت و فلسفه رسيده و کار آغاز شده است.»
به گفته رئيس انجمن حکمت و فلسفه پروژه انتشار آثار ابوعلي سينا در مرحله شناسايي و گردآوري نسخه هاي خطي کتاب هاي وي در سراسر جهان است:« ابوعلي سينا بيش از 150 جلد کتاب دارد که هر کدام از آن ها براي آماده سازي احتياج به زماني طولاني دارد. به طور مثال شفا که يکي از مهمترين کتاب هاي اين حکيم ايراني است 14 جلد است و گردآوري و مقابله و ترجمه نسخه هاي آن طول خواهد کشيد.»
الشفاء مهم‌ترين و جامع‌ترين اثر مولف در فلسفه مشاء و مبين آراي شخصي اوست. کتاب دانشنامه گونه‌اي است در زمينه منطق،رياضيات، طبيعيات و الهيات که در سال 410 قمري نوشته شده‌است. درابتداي کتاب، سخن ابو عبيد عبد الرحمن محمد جوزجاني که بيانگر هدف و ميزان تبعيت مولف از آراي ارسطوست،ذکر شده‌است. بخش منطق در نه فن و هر فن شامل چند مقاله‌است. عناوين آن عبارت‌اند از مدخل،مقولات،باري آرمنياس،قياس،برهان،مغالطه و شعر است.اين بخش 4 جلد از مجموعه را تشکيل مي‌دهد. شيخ الرئيس ابوعلي سينا بلخي يا پورسينا حسين پسر عبدالله در سال 370 هجري قمري در بلخ زاده و در سال 428هجري در همدان درگذشت؛ دانشمند و پزشک و فيلسوف بزرگ قرن سوم و چهارم هجري است . وي آموزش علوم را از سنين کودکي آغاز و به دليل هوش سرشار توانست در مدت کوتاهي به مدارج بالاي علمي برسد. چنانچه در 18 سالگي از دانشمندان بنام زمانه خود بود. وي صاحب تأليفات بسياري است و مهم‌ترين کتاب‌هاي او عبارت‌اند از شفا در فلسفه و منطق و قانون در پزشکي. وي يکي از نخستين پزشکاني است که تشريح بدن انسان را انجام داد. نسخه‌اي از کتاب قانون ابن سينا به زبان لاتين, چاپ 1484 ميلادي در مخزن کتب نفيس کتابخانه مرکز علوم درماني دانشگاه تکزاس در سن‌آنتونيوبه دليل آنکه در آن عصر، عربي زبان رايج آثار علمي بود. اين کتاب تا يکصدسال پيش يکي از مراجع دانشگاهي جهان بود.
ابن سينا برخلاف ساير دانشمندان ايراني هم عصر خود بخشي از کتابهاي خود را به زبان فارسي نوشته است.وي در زمينه هاي گوناگوني کتاب دارد که مي توان از جمله آن در زمينه فلسفه به کتاب هاي شفا ، نجات و الاشارات والتنبيهات ، در رياضيات زاويه ، اقليدس ، الارتماطيقي، علم هيئت ، المجسطي و جامع البدايع ، در علوم طبيعي ابطال احکام النجوم ، الاجرام العلوية واسباب البرق والرعد ، فضا ، النبات والحيوان در پزشکي قانون ، الادوية القلبيه ، دفع المضار الکليه عن الابدان الانسانيه ، قولنج ، سياسة البدن وفضائل الشراب ، تشريح الاعضا ، الفصد ، الاغذيه والادويه و در موسيقي جوامع علم الموسيقي و کتاب موسيقي را اشاره کرد.


منبع: خبرگزاري ميراث فرهنگي
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: