خبرهايی از كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا

1386/8/1 ۰۳:۳۰

خبرهايی از كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا

حضور فرزند علامه اقبال لاهوری در كنگره بزرگداشت مولوی، آمدن مترجم مصری‌تبار ديوان شمس به ايران، بررسی فلسفه زبان مولوی و برگزاری همايش بين‌المللی داستان‌پردازی مولوی عنوان‌های برخی از اخبار كنگره‌ بزرگداشت هشتصدمين سالگرد تولد مولانا را تشكيل می‌دهند.



حضور فرزند علامه اقبال لاهوری در كنگره بزرگداشت مولوی، آمدن مترجم مصری‌تبار ديوان شمس به ايران، بررسی فلسفه زبان مولوی و برگزاری همايش بين‌المللی داستان‌پردازی مولوی عنوان‌های برخی از اخبار كنگره‌ بزرگداشت هشتصدمين سالگرد تولد مولانا را تشكيل می‌دهند.

به نقل از ستاد خبری كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان در تهران، تبريز و خوی برگزار می‌شود.

فرزند اقبال لاهوری به تهران می‌آید
با دعوت كميته بين‌المللی اين كنگره فرزند اقبال لاهوری به ايران خواهد آمد. دكتر جاويد اقبال، كه عنوان مقاله خود را «مطالعه تطبيقی ابليس در اشعار مولانا با مجمع شيطان در آثار اقبال» انتخاب كرده است، نخستين كتاب خود را به سال 1959با عنوان ايدئولوژی به زبان انگليسی منتشر كرده است. او از سال 1985 تا 1994 نايب رييس آكادمی اقبال در پاكستان و از 1989 عضو دايمی آكادمی تحقيقات تمدن اسلامی در اردن به دليل دستاوردهای علمی و نقش بارزش در تقويت فرهنگ اسلامی مدرن بوده است.
شخصيت سياسی دكتر جاويد اقبال نيز قابل تامل است. وی كه عضو شورای مركز حفاظت از ميراث فرهنگی اسلام در استانبول است، پيش از اين رييس دادگاه عالی پاكستان بوده و در كنار اين فعاليت‌ها، آثاری با عناوين يادداشت‌های اقبال، ميراث قائد اعظم، اسلام و شناخت، مجموعه مقالاتی درباره علامه اقبال، پاكستان و نهضت استقلال اسلامی و جهان جاويد را كه مجموعه‌ای ازنمايشنامه و داستان‌های كوتاه است، منتشر كرده است.

فلسفه زبان مولوی بررسی می‌شود
پروفسور آكرو ماتسوموتو، ششم آبان در سالن اجلاس سران كنفرانس اسلامی به ايراد سخنرانی و ارائه مقاله خود ربا عنوان «نظری بر فلسفه زبان مولوی» می‌پردازد. او كه مطالعات اسلامی را از 19 سالگی اغاز كرده است در سال 1972با اخذ مدرك دكترا از دانشگاه واسدا، برای مطالعه فلسفه اسلامی به مشهد سفر كرده و سه سال خود پروفسور آشتيانی تحصيل كرده است.
علوم الهی در فلسفه اسلامی، مطالعاتی پيرامون آگاهی و حقيقت در انديشه‌های اسلامی و ترجمه گلچين ادبی از مقاله‌های ادب فارسی عناوين برخی از كتاب‌های اين اسلام‌پژوه است كه به ترتيب در سال‌های 1998 و 2002 منتشر شده است.
كتاب گلچينی ادبی از مقاله‌های ادب فارسی به عنوان بهترين كتاب سال از سوی جايزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ايران مورد تجليل قرار گرفته است.
پروفسور اكروماتسوموتو، مديريت موسسه مطالعات خاورميانه دانشگاه بين‌المللی ژاپن و تدريس در دانشگاه ايچی ژاپن را در دهه 90 در كارنامه دارد. وی از سال 2004 تاكنون در دانشگاه سنت توماس به تحقيق و تدريس آثار عرفانی ايرانی مشغول است.

مترجم مصری‌تبار دیوان شمس به تهران می‌آید
دكتر محمدسعيد جمال‌الدين، مترجم مصری‌تبار ديوان شمس از ششم تا نهم آبان در جمع ميهمانان بين‌المللی كنگره بزرگداشت مولانا حضور خواد داشت و مقاله خود را ارائه خواهد كرد. او پس از كسب ليسانس زبان و ادبيات فارسی از دانشگاه عين شمس قاهره در سال 1961 به تحصيل در رشته فلسفه پرداخت و به سال 1972 موفق به اخذ درجه دكترا در اين رشته شد. او كه تجربه بيش از 20 سال تدريس دستور زبان فارسی، متون ادبی و تاريخ تمدن و تفكر اسلامی در مشرق‌زمين را در كنار آموزش ادبيات تطبيقی در كارنامه خود دارد، نام خود را بر بيش از 27 عنوان كتاب در كسوت نويسنده و پژوهشگر ثبت كرده است.
تطور انديشه فلسفی در ايران، اساس الاقتباس از خواجه نصير طوسی و جاويدنامه يا رساله خلود به قلم علامه محمد اقبال لاهوری، عناوين شماری از ترجمه‌های اوست؛ همچنين درس‌های ادبيات تطبيقی فارسی و عربی، نقش زبان فارسی بر لوح عربی يا مجموعه مقالات در باب انديشه اسلامی و ادبيات تطبيقی و همچنين كتاب نامداران شعر فارسی در عصر شكوفايی از جمله تاليفات محمدسعيد جمال‌الدين است. وی عضو كميته رسمی مصر در زمينه گفتگوی تمدن‌ها است و با حضور در بيش از 35 همايش بين‌المللی در دانشگاه‌ها و مراكز علمی عربی و آمريكايی سخنرانی كرده است.

برگزاری همایش بین‌المللی داستان‌پردازی مولوی
همايش بين‌المللی داستان‌پردازی مولوی و انتخاب پايان‌نامه‌های برتر مولوی‌شناسی و تدوين كتاب درباره مولوی و آثار او به مناسبت هشتصدمين سال تولد جلال‌الدين محمد مولوی، ششم و هفتم آبان در محل همايش‌های بين‌المللی صدا و سيما برگزار می‌شود.
دكتر غلامحسين زاده، دبير همايش و رييس انجمن علمی استادان زبان و ادبيات فارسی ايران با اعلام اين خبر گفت: طبق برنامه‌ريزی‌های صورت‌پذيرفته قرار بود همايش داستان‌پردازی مولوی در 14 و 15 شهريور امسال در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شود، اما به منظور ايجاد هماهنگی و هسمويی با برنامه‌های علمی كنگره بزرگداشت مولانا تصميم گرفته شد كه اين همايش به عنوان بخشی از برنامه‌های كنگره برگزار شود.
وی در ادامه گفت: همايش مزبور به همت انجمن علمی زبان و ادبيات فارسی و با همكاری سمت، دانشگاه تربيت مدرس، موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، بنياد دانشنامه فارسی و با حضور صاحب‌نظران و اعضای انجمن از سراسر كشور برپا می‌شود.
غلامحسين‌زاده با اشاره به اين كه تا موعد مقرر 101 مقاله درباره استان‌پردازی مولوی به دبيرخانه رسيده است افزود: از اين ميان 36 مقاله آن برگزيده شد و 12 مقاله برجسته‌تر نيز در ويژه‌نامه داستان‌پردازی مولوی مجله پژوهش‌های ادبی به چاپ رسيده است.
همايش مذكور در قالب نشست‌های تخصصی سه‌گانه با عنوان جايگاه مولوی در داستان‌پردازی فارسی، ويژگی‌های شكی و ساختار داستان‌های مولوی و ويژگی‌های محتوای داستان‌هايی مولوی خواهد بود.
كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبريز و خوی برگزار خواهد شد

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: