جلسه شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی تشكيل شد

1386/8/1 ۰۳:۳۰

جلسه شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی تشكيل شد

جلسه شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی به منظور بررسی محققان پيشنهادی گروه‌های اخلاق و عرفان، اقتصاد و حقوق و بررسی عناوين مباحث قرآن و انديشه اجتماعی تشكيل شد.



جلسه شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی به منظور بررسی محققان پيشنهادی گروه‌های اخلاق و عرفان، اقتصاد و حقوق و بررسی عناوين مباحث قرآن و انديشه اجتماعی تشكيل شد.
به نقل از روابط عمومی «پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌ی اسلامی»، در اين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين «محمدعلی رضايی اصفهانی» معاون پژوهشی دانشنامه قرآن‌شناسی، طی سخنانی پيشنهادات گروه اخلاق و عرفان برای تعيين محقق مدخل‌های اخلاق و عرفان را مطرح كرد و سپس محققان و عناوين مباحث قرآن و انديشه اجتماعی كه قبلاً در جلسه حلقه كارشناسی به تصويب رسيده بود، مورد بحث قرار گرفت.
براساس مصوبات جلسه شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی، تصويب شد مدخل‌های گروه اخلاق و عرفان شامل احسان و صدق به پژوهشگر دينی، «حسين شكرابی» اختصاص يابد. همچنين مداخل؛ تواضع و خضوع، علم الهی، خير و شر به ترتيب به محققانی چون «علی‌اكبر تلاخی»، «سهرابی» و «جبرئيلی» اختصاص يافت. محققان «سيده مژگان سخايی» و «سيدكاظم رجائی» برای مداخل «موعظه» و «مال و ثروت» تعيين شدند و حجت‌الاسلام «خسروپناه» عهده‌دار پژوهش درباره مداخل توحيد، ويژگی‌های انسان و انسان كامل شد.
ارائه پژوهش مربوط به مداخل «عجب و ريا» و «عدالت و انصاف» بر عهده «بيوك عليزاده» قرار گرفت و دكتر «مظاهری» نيز عهده‌دار مداخل امهات اسما و صفات الهی، خلقت و تجلی شد.
بر همين اساس در گروه اقتصاد، مدخل زهد و قناعت به پژوهشگران دينی «خليليان» و «عباسيان» اختصاص يافت و «سيدرضا حسينی» عهده‌دار پژوهش مدخل خمس شد.
در گروه حقوق؛ مدخل لعان، ظهار و ايلاء بر عهده «حسينعلی بای» قرار گرفت و «جواد خرميان» مداخل «وجود» در گروه فلسفه، «وجود شامل وحدت و كثرت» در گروه اخلاق و عرفان را عهده‌دار شد.
از مدخل‌های مصوب دانشنامه قرآن‌شناسی در مباحث قرآن و انديشه اجتماعی می‌توان به كليات (تعريف، تقسيم‌بندی، واژگان اجتماعی قرآن)؛ جامعه (اصاله‌الفرد و اصاله‌الجامعه (تأثير فر بر جامعه و بالعكس و...)؛ قانونمندی جامعه (اصل قانونمندی و تصادفی بودن، جبر اجتماعی، سنن اجتماعی و...) اشاره كرد.
همچنين قرآن و نظريه اجتماعی؛ گره‌شناسی (منزلتی، دينی و...)؛ نقش‌ها و منزلت‌ها (پدری، همسری و...) و نهادها (كليات ـ تأثير و تأثّرات ـ موارد غير ارجاعی مثل حكومت، آموزش و پرورش و ...) از ديگر مدخل های مصوب اين بخش بود.
نهاد دين، نهاد خانواده، سازمان‌ها (سازمان‌های دينی مثل مسجد و غير دينی مثل شورا و ...)، فرهنگ، آسيب‌شناسی فرهنگ، هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی، اجتماع و جامعه مدنی، ظهور و انجام تاريخ و جامعه مطلوب، ساير مدخل‌های مصوب دانشنامه قرآن‌شناسی در مباحث قرآن و انديشه اجتماعی است.
همچنين در اين جلسه تعداد 15 نفر از نويسندگان مصوب از مؤسسات پژوهشی و مراكز آموزش عالی تعيين و مقرر شد كه با آن ها مذاكره شود. همچنين در اين جلسه پيشنهاد راه‌اندازی حلقه خاصی برای جامعه‌شناسی مطرح شد.
يادآوری می‌شود جلسه شورای علمی دانشنامه قرآن‌شناسی با حضور مسئولان و پژوهشگران اين دانشنامه در محل پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی برگزار شد.
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: