جایزه ای برای غربت زدایی از کتب تألیفی علوم انسانی

1395/8/24 ۰۸:۴۲

جایزه ای برای غربت زدایی از کتب تألیفی علوم انسانی

جشنواره نشان دهخدا فردا درمحل انتشارات «علمی و فرهنگی» برگزار می شود و این نشان را به سه کتاب برگزیده اهدا می‌کند. نشانی با نام دهخدا؛ محقق، پژوهشگر و استادی که نماد رنج متمادی در عرصه علوم انسانی است و حالا این جشنواره با هدف تقویت تولید آثار دانشگاهی در حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود. حوزه‌ای که به گفته دکتر مسعود کوثری دبیر جشنواره، نسبت به سایر جشنواره‌ها کمتر به آن توجه شده است. این جشنواره با اهمیتی که برای کتب تألیفی قائل است می‌خواهد منزلت علمی آثار عرصه علوم انسانی را به بهترین وجه ارتقا دهد و به عبارتی کتاب‌های دانشگاهی را به سمت تألیف توسط استاد و نه دانشجویی شدن آنها سوق دهد.



 

مریم سادات گوشه: جشنواره نشان دهخدا فردا درمحل انتشارات «علمی و فرهنگی» برگزار می شود و این نشان را به سه کتاب برگزیده اهدا می‌کند. نشانی با نام دهخدا؛ محقق، پژوهشگر و استادی که نماد رنج متمادی در عرصه علوم انسانی است و حالا این جشنواره با هدف تقویت تولید آثار دانشگاهی در حوزه علوم انسانی برگزار می‌شود. حوزه‌ای که به گفته دکتر مسعود کوثری دبیر جشنواره، نسبت به سایر جشنواره‌ها کمتر به آن توجه شده است. این جشنواره با اهمیتی که برای کتب تألیفی قائل است می‌خواهد منزلت علمی آثار عرصه علوم انسانی را به بهترین وجه ارتقا دهد و به عبارتی کتاب‌های دانشگاهی را به سمت تألیف توسط استاد و نه دانشجویی شدن آنها سوق دهد.
در شرایط فعلی که کتاب‌های مشترک استاد و دانشجو رو به افزایش و وضعیت ترجمه کتاب‌های علوم انسانی رو به فزونی است، برگزاری چنین جشنواره‌ای با هدف تولید کتب تألیفی، گام مهمی در بومی‌سازی علم است. گامی که دستیابی به بازار بین‌المللی را برای صاحبان علوم انسانی میسر خواهد کرد. به گونه‌ای که شاهد ترجمه کتاب‌های تألیف شده علوم انسانی ایرانیان در بازار کتاب بین‌المللی خواهیم بود و این یعنی همان انتقال و عرضه اندیشه و علم ایرانی به سراسر دنیا.
هیأت داوران در این جشنواره در دو سطح شکلی (نحوه صفحه آرایی، داشتن ضمائم و فهرست اعلام) و محتوایی از جمله (نوآوری، خصلت تألیفی بودن و مستند بودن به آثار به روز شده) کتاب‌ها را داوری کردند و آنهایی را برگزیدند که از 100 امتیاز، نمره 90 را به دست آورده‌اند.
440 اثر که به دبیرخانه جشنواره راه یافتند، در چهار مرحله ارزیابی و داوری شدند. در مرحله اول ۱۷ اثر به دلیل نامربوط بودن حذف شدند و ۴۲۳ اثر در مرحله دوم بررسی شدند. در مرحله سوم ۲۸۹ اثر، در مرحله چهارم ۱۳۰ کتاب و در مرحله پنجم ۲۳ اثر داوری شدند. درنهایت ۱۱ اثر به مرحله نهایی راه یافت و سه کتاب برگزیده و هشت کتاب شایسته قدردانی شدند. سال گذشته نیز مجموعِ کل کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 600 عنوان بود که طی سه دوره داوری، 6 عنوان کتاب برگزیده و 8 عنوان، شایسته قدردانی مشخص شد.
در مراسم فردا، لوح تقدیری که توسط وزیران علوم، تحقیقات و فناوری،تعاون، کار و امور اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شده است به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
فراخوان جشنواره دهخدا امسال هم بدون هیچ تغییری نسبت به سال گذشته و با همان تأکید قبلی بر بخش ویژه یعنی «فرهنگ کار و کارآفرینی، سلامت- بیمه و اقتصاد مقاومتی» آغاز به کار کرد. پس از ارزیابی نقاط ضعف و قوت جشنواره گذشته، دومین جشنواره نشان دهخدا با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر سعی کرد تا تمام مراکز علمی و اعضای هیأت علمی حوزه علوم انسانی علاوه بر ارسال آثار خود، جشنواره نشان دهخدا را همچون اتفاقی مستمر ببینند.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که انتشارات علمی و فرهنگی در این باره انجام داد، دریافت آخرین وضعیت نشر آثار علمی از خانه کتاب است که به کمک کارشناسان و داوران جشنواره نشان دهخدا به پایش کتاب‌‌های تولید شده پرداخت و پس از پایش و گزینشِ اولیه، به طور موردی و مشخص، کتاب‌های گزینش شده را از انتشارات تهیه کرد؛ دبیرخانه جشنواره نشان دهخدا با استفاده از این دو روش، توانست 440 کتاب را که چاپ نخست آنها در سال 1394 بود، برای ورود به جشنواره دریافت و کتاب‌ها را ارزیابی و داوری کند.
به هر روی، سعی و تلاش جشنواره دهخدا این است که استادان و نویسندگان عرصه علوم انسانی با در نظر گرفتن الگویی همچون علی اکبر دهخدا که با وجود نداشتن امکانات و دسترسی آسان به منابع علمی، اثر عظیمی از خود خلق و به جا گذارد، تألیف کتب علوم انسانی را از وضعیت رکود خارج کنند و به باروری و شکوفایی برسانند.
 اختتامیه جشنواره نشان دهخدا روز سه‌شنبه ۲۵ آبان، ساعت ۱۴ تا ۱۵ در دانشکده علوم اجتماعی، سالن ابن خلدون برگزار می‌شود و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی،تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون فرهنگی وزارت علوم در این مراسم حضور خواهند داشت.

 


هدف؛ افزایش روند خلق آثار آکادمیک/ حسینعلی نوذری -  استاد جامعه شناسی سیاسی

جشنواره نشان دهخدا از جهات بسیاری قابل تأمل و بررسی است. بخشی به خاطر همت و کوشش انتشارات علمی و فرهنگی است که قابل تقدیر است. دیگر اینکه اکنون در شرایط و موقعیتی قرار گرفته‌ایم که روز به روز شأن علمی و آکادمیک در جامعه ما دستخوش نوعی زوال و بی‌مهری قرار گرفته است. در واقع  بخشی از آن به مشکلات ساختاری و اساسی بازمی گردد که در برابر تألیف و نشر آثار آکادمیک قرار می‌گیرد. بنابر این بیشترِ اصحاب قلم و فرهنگ  در این وادی رغبت چندانی از خود نشان نمی‌دهند؛ چراکه بازتاب زحمات استادانی که  عمر و جان خود را در این راه  می‌گذارند، هم به لحاظ مادی و هم معنوی بسیار ناچیز است. اکنون این مشکلات باعث شده تا شاهد کاهش روند خلق این آثار باشیم. در چنین شرایطی یک بنگاه انتشاراتی با همت اعضایش به این نتیجه می‌رسد تا برای توقف کاهش و افت این روند دست به کاری بزند تا حدودی بتواند روند افت و کاهش را به تأخیر بیندازد. گرچه هیچ گاه نمی‌شود به طور جدی مانع این روند شد، اما این کار تا همینجا هم قابل تقدیر است. آنچه اهمیت این کار را نشان می دهد، حمایت سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و  تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی و  بنیاد لغتنامه دهخدا بوده است. اما همه بخش‌های عملی و رسالت اصلی کار به دست انتشارات علمی فرهنگی است. دوستانی که در این انتشارات مشغول به کار هستند نگاهشان ناظر به علت یابی و آسیب شناسی اوضاع آشفته کتاب‌های تألیفی و فرایند سقوط در تولید علم است. با توجه به اینکه نام دهخدا به عنوان یکی از پیشگامان و طلایه‌داران حرکت‌های اصیل در خلق آثار است، انگیزه‌ای برای از بین رفتن این رکود است.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: