انتشار نقشه ۲۸۴ ساله خليج فارس در پژوهشكده ابوريحان بيرونى وابسته به مركز دایره المعارف بزرگ اسلامى

1386/7/24 ۰۳:۳۰

انتشار نقشه ۲۸۴ ساله خليج فارس در پژوهشكده ابوريحان بيرونى وابسته به مركز دایره المعارف بزرگ اسلامى

با هدف ارائه به مراكز معتبر علمى و فرهنگى جهان صورت گرفت



با هدف ارائه به مراكز معتبر علمى و فرهنگى جهان صورت گرفت

شهرت و آوازه خليج فارس در جهان بى اغراق قدمتى بيش از پيدايش علم جغرافيا و روى آوردن سياحان و كاوشگران به ترسيم وتكثير نقشه هاى جغرافيايى اقصى نقاط جهان دارد؛ چنانكه در كهن ترين نقشه هاى ترسيم شده در هزاره هاى پيش از ميلاد نام اين معروف ترين و مهم ترين آبراه بزرگ جهان با نام فارس قرين بوده و در هيچ دوره اى از تاريخ نقشه اى يافت نشده است كه آن را با نامى ديگر معرفى كرده باشد. در واقع، خليج فارس در دوران هاى فرمانروايى بسيار گسترده و بزرگ ايرانيان دريايى در ميان سرزمين پهناور ايران بوده است.

از اين رو، درجهان موزه معروف و معتبرى نيست كه دست كم به نقشه اى از خليج فارس مزين نباشد، به گونه اى كه اگر بتوان اين نقشه ها را در يك جا گردآورد و به نمايش گذاشت، كلكسيونى ديدنى و بى نظير پديد خواهد آمد.


* انتشار نقشه قديمى و نفيس ايران

با توجه به ارزش و اهميت تاريخى نقشه هاى خليج فارس، مركز دائره المعارف بزرگ اسلامى به تازگى چاپ و انتشار يك نقشه نفيس و قديمى را در دستور كار قرار داده است.كاظم موسوى بجنوردى، رئيس مركز دائره المعارف بزرگ اسلامى در اين مورد گفت: اين مركز يك نمونه از نقشه هاى قديمى و نفيس خود را كه در ۲۸۴ سال قبل ترسيم شده است به جهانيان معرفى مى كند.

به گفته وى، اين اثر با ارزش در سال ۱۷۲۴ ميلادى بوسيله ژ.دوليل، مهندس ارشد انجمن علوم امپراتورى فرانسه به شيوه چاپ سنگى در پاريس چاپ و منتشر شده و يكى از ده ها نمونه نقشه هاى چاپ شده به وسيله كارتوگرافان جهانى است كه حدود و ثغور كشور ايران را در دوره صفويه نشان مى دهد و نام خليج فارس در همه آنها آورده شده است.موسوى بجنوردى افزود: اين اثر از سوى بخش دانشنامه خليج فارس كه تدوين آن را پژوهشكده ابوريحان بيرونى وابسته به مركز دائره المعارف بزرگ اسلامى اخيراً شروع كرده است، اهدا خواهد شد. طراحى و چاپ اين نقشه قديمى و نفيس را غلامرضا سحاب، يكى از كارتوگرافان و جغرافيدانان برجسته كشور برعهده داشته است.

قرار است اين نقشه از طرف پژوهشكده ابوريحان براى معرفى در دنيا به دانشگاه هاى كشورهاى جهان و كتابخانه ها و مراكز علمى آنها و همچنين به كتابخانه ها، مراكز علمى و دانشگاه هاى كشورمان اهداء شود. وى افزود: با اين كار كه تا كنون در كشور بى سابقه بوده است،صحت حقانيت ايران در مورد نام خليج فارس در بعد بين المللى بيش از پيش نمايان مى شود.



منبع: ایران
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: