سه جلد دیگر از دانشنامه استنفورد منتشر شد

1395/8/23 ۰۷:۲۶

سه جلد دیگر از دانشنامه استنفورد منتشر شد

درباره «یاکوبی»، «اعتماد» و «تعریف هنر و زیبایی» بیشتر بدانیم



درباره «یاکوبی»، «اعتماد» و «تعریف هنر و زیبایی» بیشتر بدانیم
دانشنامه استنفورد یکی از معتبرترین دانشنامه‌های حوزه اندیشه و فلسفه در فضای مجازی است که به زبان انگلیسی نشر داده شده و مدخل‌های آن توسط افراد معتبر این حوزه نوشته می‌شود. نشر «ققنوس» چند سالی است که اقدام به ترجمه این مدخل‌ها و انتشار آنها در قالب کتاب کرده است و هر ماه چند مدخل آن را ترجمه و روانه بازار کتاب می‌کند. دانشنامه استنفورد با سرپرستی ادوارد ن.زالتا در فضای مجازی منتشر می‌شود و دبیر ترجمه مجموعه گزیده آن در نشر «ققنوس» مسعود علیا است. این آثار که با اجازه مسئولان دانشنامه استنفورد ترجمه و منتشر می‌شود، می‌تواند مرجع‌های مناسبی برای افرادی باشد که برای اولین بار با موضوعات، شخصیت‌ها و مکتب‌های فلسفی مواجهه دارند.به تازگی سه جلد از این مجموعه منتشر شده است که به‌عنوان سر‌فصل‌هایی چون «یاکوبی»، «اعتماد» و «تعریف هنر و زیبایی» قرار است به شرح و توضیح این سه موضوع بپردازد.

 یاکوبی منتقد صریح‌اللهجه
«یاکوبی» نوشته جورج دی جووانی به ترجمه محمدمهدی اردبیلی عنوان شصت‌و‌ششمین مدخل دانشنامه استنفورد است. یاکوبی شخصیتی بود جدلی، اجتماعی و ادبی. او منتقدی صریح‌اللهجه بود؛ نخست منتقد عقل‌گرایی حاکم بر فلسفه روشنگری متاخر آلمان، سپس منتقد ایده‌آلیسم استعلایی کانت، به‌ویژه صورتی که فیشته متقدم بدان بخشیده بود، و درنهایت منتقد ایده‌آلیسم رمانتیک شلینگ متاخر. در تمام موارد مخالفت وی با فیلسوفان مبتنی بر این باور بود که اشتیاق آنها به تبیین، نادانسته ایشان را به این سمت سوق داده است که شرایط مفهوم‌پردازی را با شرایط وجود خلط کنند و به این وسیله، هیچ جایی برای آزادی فردی یا خدای شخص‌وار باقی نگذارند.
یاکوبی این نکته را در دفاع از فردگرایی و ارزش‌های شخص‌گرایانه، در شماری مجادله عمومی مطرح کرد که طی آنها بیانات و مضامینی را پیش کشید که تا امروز طنین‌انداز هستند. کتاب «یاکوبی» نوشته جورج دی جووانی به ترجمه محمدمهدی اردبیلی با شمارگان هزار و 650 نسخه در 115 صفحه به بهای چهار هزار تومان منتشر شده است.
 مناقشه بر سر «هنر»
شصت و هفتمین مدخل دانشنامه فلسفه استنفورد به «تعریف هنر و زیبایی» نوشته تامس آداجیان، کریسپین سارتول به ترجمه فائزه جعفریان اختصاص دارد. تعریف هنر موضوعی بحث‌انگیز در فلسفه معاصر است.
همچنین اینکه آیا می‌توان تعریفی از هنر به دست داد یا خیر، محل مناقشه بوده، و مساله فایده فلسفی تعریف هنر نیز مورد بحث بوده است. تعاریف معاصر به دو گونه اصلی تقسیم می‌شوند؛ گونه مشخصا مدرن و عرف‌گرایانه تعریف بر ویژگی‌های نهادی هنر تمرکز دارد و بر نحوه تغییر هنر در طول زمان تاکید می‌کند؛ همین‌طور بر آثار مدرنی که گویی از تمام هنرهای سنتی از اساس می‌گسلند و نیز بر ویژگی‌های نسبی [یا ربطی] آثار هنری که به مناسبات آثار هنری با تاریخ هنر، ژانرهای هنری و نظایر اینها وابسته‌اند.
کتاب «تعریف هنر و زیبایی» نوشته تامس آداجیان، کریسپین سارتول به ترجمه فائزه جعفریان با شمارگان هزار و 650 نسخه در 116 صفحه به بهای چهار هزار تومان منتشر شده است.

 اعتماد خطرناک اما مهم است
«اعتماد» نوشته کرولین مک‌لاود به ترجمه امیرحسین خداپرست نیز عنوان شصت و هشتمین مدخل دانشنامه فلسفه استنفورد است. اعتماد مهم و در عین حال خطرناک است. مهم است چون به ما مجال می‌دهد روابطی با مردم به وجود آوریم و به آنها ـ در عشق، در بهره‌مند شدن از مشورت، در برخورداری از کمک به کار لوله‌کشی‌مان یا اموری از این قبیل ـ تکیه کنیم.
از سوی دیگر اعتماد خطرناک است، چون همیشه این شک وجود دارد افرادی که به آنها اعتماد می‌کنیم کمک‌مان نکنند؛ زیرا اگر ضمانتی در کار بود که کمک می‌کنند، آن وقت دیگر نیازی به اعتماد به آنها نداشتیم. از این رو این سوال پیش می‌آید که اعتماد چه وقت مجاز است؟ پاسخ فلسفی کامل به این پرسش باید ابعاد فلسفی مختلف اعتماد، از جمله ماهیت مفهومی اعتماد و قابل اعتماد بودن، معرفت‌شناسی را بکاود.
کتاب «اعتماد» قصد همین کار را دارد. کتاب «اعتماد» نوشته کرولین مک‌لاود به ترجمه امیرحسین خداپرست با شمارگان هزار و 650 نسخه در 48 صفحه به بهای 35 هزار ریال منتشر شده است.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: