1395/8/22 ۰۹:۲۰
10 نوامبر سالروز تولد مردی است که بخش مهمی از اندیشه سیاسی و تحولات دنیای غربی و آنچه به عنوان جنبش اصلاح نام گرفت، حاصل کارها و فعالیتها و عقاید او است. مارتین لوتر، مصلح دینی آلمانی بود که اندیشه سیاسی او را مربوط به کلیسا و دولت دانستهاند. اما لوتر برخی اندیشههای جدید را وارد این بحث و جنجال دیرپا کرد. او در ایزلبن ساکسونی متولد شد و در ارفورت به مطالعه آثار کلاسیک و فلسفه پرداخت. سال 1505 وارد نظام آگوستینی شد و پس از مطالعه الهیات در 1507 به عنوان کشیش منصوب شد.
درباره مارتین لوتر به مناسبت سالروز تولد او 10 نوامبر سالروز تولد مردی است که بخش مهمی از اندیشه سیاسی و تحولات دنیای غربی و آنچه به عنوان جنبش اصلاح نام گرفت، حاصل کارها و فعالیتها و عقاید او است. مارتین لوتر، مصلح دینی آلمانی بود که اندیشه سیاسی او را مربوط به کلیسا و دولت دانستهاند. اما لوتر برخی اندیشههای جدید را وارد این بحث و جنجال دیرپا کرد. او در ایزلبن ساکسونی متولد شد و در ارفورت به مطالعه آثار کلاسیک و فلسفه پرداخت. سال 1505 وارد نظام آگوستینی شد و پس از مطالعه الهیات در 1507 به عنوان کشیش منصوب شد. او در ویتنبرگ درباره فلسفه و متون مقدس - به ویژه عهد جدید - به تدریس پرداخت و مکتب خود درباره توجیه از طریق ایمان تنها را تکامل بخشید. او بنا به رسم معمول زمان از اعمال رمی انتقاد کرد. در 1517 که جان تنزل واعظ دومینیکنی هنگام نزول به ویتنبرگ به فروش بخششها - یعنی بخشش مجازات گناه در برابر ملاحظه پولی - مشغول بود، لوتر علیه این عمل و نتایج آن 95 پیشنهاد بر در یک کلیسا نصب کرد. این قضیه آغاز بریدن لوتر از رم بود و به دنبال آن سلسله حوادثی روی داد که به لوترگرایی، جنبش اصلاح و پروتستانتیسم معروف شد. تاثیر این حوادث، اروپایشمالی را به اغتشاش کشاند. لوتر ناچار شد تعابیر کلیسا و دولت را به منظور تطابق نظرات خود با اندیشههای خداشناسانه مورد تجدیدنظر قرار دهد. او در این راه تلاش کرد، اما این تلاشها هرگز موفقیتآمیز نبود. سال 1523 در کتاب «پیرامون اقتدار غیردولتی»، اندیشههای خود در مورد رابطه کلیسا و دولت را طبق اصول آگوستینی فاش کرد. همانند آگوستین، او میان دو قلمرو تمایز قائل شد: قلمروی خداوند و قلمروی جهان یا شیطان. اما آنچه تاکنون درباره لوتر کمتر گفته شده خدمات ادبی او به فرهنگ و زبان آلمانی است. لوتر تا پیش از آنکه زمینهساز جنبش اصلاح شود، تا سال 1520 آثار کتبی خود را به زبان های لاتین و آلمانی منتشر کرد. آثاری که بیشتر نامهنگاریهای او را دربرمیگرفت و آن را از خدمات مهم لوتر به دلیل توسعه زبان آلمانی از راه چاپ متعدد نوشتههایش دانستهاند. به عبارت دیگر لوتر با نامههایش دست به کاری زد که شاید افراد کمی توانستهاند آن اندازه به فرهنگ و زبان آلمانی خدمت کنند. از تعداد ۹۳۵ انتشاراتی که در سال ۱۵۲۳ به چاپ رسید، ۳۹۲ عدد آن متعلق به لوتر بود. ترجمه آلمانی لوتر از انجیل، تا زمان مرگش 400 بار تجدید چاپ شد. لوتر از آن رو که بسیاری از عقاید دینی آن را روز را تغییر داد مورد توجه فراوانی قرار گرفت و همواره تاثیرگذاری خود را حفظ کرد و در طول سال های بعد نیز آثار او باقی ماند. آنچه امروز از مجموعه آثار مارتین لوتر در دسترس ما باقی مانده آثاری است که میتوان آنان را نوشتههایی گرانبها از این متاله مسیحی دانست. از قضا بخش مهمی از آثار لوتر قرنها بعد از زمانی که او میزیست و در قرن 19 میلادی منتشر شد. مهمترین اثری که اکنون از لوتر در دسترس است، همانگونه که پیش از این به آن اشاره شد، «نامههای لوتر» است که در ۶۷ جلد منتشر شده است و در سال 1826 توسط ارلانگن منتشر شد. «مجموعه آثار انتقادی لوتر» که سال 1883 توسط وایمار منتشر شد دیگر اثر مهمی است که بخش زیادی از انتقادات او به کلیسا را بازخوانی میکند. «مباحث لوتر» کتاب دیگری است که عقاید او را بین سالهای ۱۵۳۵ و ۱۵۴۵ در دانشگاه ویتنبرگ بررسی میکند و اولین بار در سال ۱۸۹۵ منتشر شد. لوتر در راهی که در مسیر زندگی خویش پیش گرفته بود توانست خدمات فراوانی را ارائه دهد و هر چند کسانی همچون کالون که پس از او حکومتهایی را راهاندازی کردند، سعی داشتند از کارهای لوتر پیروی کنند اما شاید هرگز این اتفاق به وقوع نپیوست. او در 18 فوریه 1546 و در حالی که با ایجاد هستههای اصلاحات پروتستان، مارتین لوتر تاثیر بسیار زیادی بر توسعه جامعه غربی داشت، از دنیا رفت.
منبع: فرهیختگان
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید