نسل نویسندگان علوم انسانی رو به انقراض است

1395/8/18 ۱۳:۱۴

نسل نویسندگان علوم انسانی رو به انقراض است

نشست خبری دومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور؛ جشنواره «نشان دهخدا» ویژه علوم انسانی روز سه‌شنبه ۱۸ آبان در محل انتشارات علمی - فرهنگی برگزار شد.

 

دبیر جشنواره «نشان دهخدا» گفت: نسل نویسندگان علوم انسانی رو به انقراض است.
 نشست خبری دومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور؛ جشنواره «نشان دهخدا» ویژه علوم انسانی روز سه‌شنبه ۱۸ آبان در محل انتشارات علمی - فرهنگی برگزار شد.

مسعود مدیرعامل این انتشارات و دبیر جشنواره «نشان دهخدا» در این نشست با بیان این‌که سال دوم برگزاری این جشنواره است درباره آثار رسیده به دبیرخانه گفت: تعداد ۴۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در چهار مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. در مرحله اول ۱۷ اثر به دلیل نامربوط بودن حذف شدند و ۴۲۳ اثر در مرحله دوم مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله سوم ۲۸۹ اثر، در مرحله چهارم ۱۳۰ کتاب و در مرحله پنجم ۲۳ داوری شدند. در نهایت ۱۱ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و سه کتاب برگزیده و هشت کتاب شایسته تقدیر شدند.
او با بیان این‌که در این جشنواره ۱۳ حوزه علوم انسانی مورد توجه است، گفت: در این دوره برگزاری جشنواره پنج حوزه؛ رتبه نخست فلسفه، عرفان و ادیان، رتبه دوم تاریخ و جغرافیا، سوم زبان و ادبیات فارسی، چهارم فقه و اصول و علوم قرآنی و پنجم هنر بیشترین فراوانی اثر را داشتند و در دو حوزه علوم اقتصادی، مدیریت حسابداری و فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی اثری به دبیرخانه ارسال نشد.

کوثری در ادامه بیان کرد: مهمترین ویژگی این جشنواره اطلاع‌رسانی و افزایش مشارکت ناشران و اعضای هیأت علمی نسبت به دوره قبل بود.
او همچنین خاطرنشان کرد: لوح تقدیر این جشنواره توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر کار و امور اجتماعی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا می‌شود.
دبیر جشنواره «نشان دهخدا» درباره داوری آثار نیز گفت:‌ آثار از لحاظ شکلی (صفحه‌آرایی، ضمایم و فهرست اعلام) و همچنین محتوایی (خصلت تألیفی بودن، مستند بودن، نوآوری و به‌روز بودن کتاب) مورد ارزیابی قرار گرفتند. کتاب‌هایی که ۹۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را دریافت کنند به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.
او درباره تمایز این جشنواره با جشنواره‌های مشابه گفت:‌ این جشنواره مختص علوم انسانی است که در سایر جشنواره‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و به تألیفی بودن کتاب‌ها اهتمام ویژه دارد.
کوثری در ادامه تاکید کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره تقویت تولید آثار دانشگاهی، بازرسی و کنترل احوال این محصولات است و می‌خواهیم اولین گام را در این زمینه برداریم که به تألیف در حوزه دانشگاهی بیشتر از پژوهش توجه شود و نهادهای تصمیم‌گیر را متوجه این حوزه کنیم. هدف دوم ما بومی‌سازی علم است و سومین هدف و شاید ناممکن‌ترین هدف ما این است که بعد از چند سال به سطح بین‌المللی برسیم و ناشران خارجی درخواست ترجمه‌ کتاب‌ها را داشته باشند که این مسئله نیازمند تلاش مستمر است.
او با بیان این‌که کتاب‌های مشترک استاد و دانشجو یکی از ضعف‌های علوم انسانی است، گفت: نمی‌توان گفت که کدام یک از آن‌ها سهم بیشتری در تألیف کتاب دارد و در نهایت به دانشجویی شدن کتاب‌های دانشگاهی منجر می‌شود که باید مراقب باشیم منزلت علمی آثار را پایین نیاوریم. این اتفاق برای مقالات افتاده است؛ همان‌طور که اخیرا دریافت پول برای نوشتن رساله‌ها در مطبوعات خارجی منعکس شده است.
کوثری با بیان این‌که وضعیت کتاب‌های علوم انسانی خوب نیست، گفت: البته مولفان حوزه‌هایی مانند تاریخ و فلسفه، ‌ ادبیات و علوم دینی مقاومت می‌کنند. حجم ترجمه‌های ما نسبت به تألیف کتاب افزایش یافته که این مسئله برای ما خطرناک است.
او در ادامه افزود: برخی از استادان در حوزه‌هایی مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به سمت پژوهش‌های کاربردی رفته‌اند که از نظر مالی به‌صرفه‌تر است و برخی از آن‌ها حاضر به صرف وقت برای تألیف نیستند.
دبیر جشنواره «نشان دهخدا» درباره نام جشنواره هم گفت: دهخدا نماینده زحمت و رنج متمادی برای علوم انسانی است.

او در پایان اظهار کرد: اختتامیه این جشنواره روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ساعت ۱۴ تا ۱۵ در دانشکده علوم اجتماعی، سالن ابن خلدون برگزار می‌شود و در مراسم وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار و رفاه اجتماعی و معاون فرهنگی وزارت علوم حضور خواهند داشت.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: