تازه‌هاي بنياد صدرا: زمان و زماني بودن در فلسفه اسلامي

1386/7/8 ۰۳:۳۰

تازه‌هاي بنياد صدرا: زمان و زماني بودن در فلسفه اسلامي

مجموعه‌اي از گفتگوهاي فلسفه اسلامي و پديدارشناسي غربي با عنوان «زمان و زماني بودن در فلسفه اسلامي و پديدارشناسي حيات» با همكاري بنياد حكمت اسلامي صدرا و موسسه فنومنولوژي آمريكا منتشر شده است.



مجموعه‌اي از گفتگوهاي فلسفه اسلامي و پديدارشناسي غربي با عنوان «زمان و زماني بودن در فلسفه اسلامي و پديدارشناسي حيات» با همكاري بنياد حكمت اسلامي صدرا و موسسه فنومنولوژي آمريكا منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومي بنياد حكمت اسلامي صدرا، كتاب «زمان و زماني بودن در فلسفه اسلامي و پديدارشناسي حيات» شامل پنج بخش مي‌شود كه در هر بخش آن، مجموعه‌اي از مقالات اساتيد صاحب نظر پيرامون مسئله فلسفه حيات و تحول و دگرگوني و مسخ و آراء ابن عربي و ابن خلدون درباره آنها منعكس شده است.
در مقدمه كتاب آمده است: از پيش از تاريخ، دغدغه درباره زمانمندي حيات براي بسامان كردن كنش انسان و نيز براي طلب فلسفي فهم وجود از طريق جستجوي معناي آن، نقش حياتي داشته است.
اين دو تا پيش از اينكه در دوران جديد از هم جدا شوند، يكديگر را اتقان مي‌بخشيدند. با وجود پيشرفت گسترده در كنترل تغيير و حركت، و فزوني تلاشهاي مابعدالطبيعي در جهت آگاهي بخشي به انسان‌ها درباره سرنوشتشان، ذات حيرت‌آور زمان و زمانمندي واقعيت، همچنان بحث‌انگيز بوده است.
اين جلد از سلسله مطالعات تطبيقي فلسفه اسلامي و غربي بدنبال آن است كه با آغاز پژوهشي نو كه از يك سو از حكمت باستان ميراث و منابع يوناني ـ اسلامي و از سوي ديگر از بصيرت امروزين پديدارشناسي حيات غربي، و در گفتگويي مشترك براي گشودن اين معماهاي سترگ وجود، پاسخي جديد بيابد.
از مقالات درج شده در بخش نخست كتاب مي‌توان به ديدگاهي از ناكجا؛ نظر ابن عربي در باب ظهور زماني نفس، تحول عظيم لوگوس حيات در زمانبندي پيدايش، حدوث زماني جهان مادي و حركت جوهري ملاصدرا و زمانيت پيدايش حيات اشاره كرد.
زماني و زمانيت، پيدايش و منشاء زمان و لوازم پديدارشناختي سنّتي درباره زمان نيز، مقالات مطرح شده در بخش دوم هستند.
عناوين مقالات به چاپ رسيده در بخش سوم كتاب شامل: نظر ميرداماد درباره زمان و زمانيت، زمان تاريخي و زمان منجيانه، مسأله حكم، تفسير ابن تيميه از حكايت و زمانيت در قرآن مي‌شود.
همچنين زمان و تشكيل شخص انسان؛ مقايسه افكار اديث شتاين و مارتين هيدگر، زمانبندي پيدايش حيات در برابر لحظه ظهور تقدير فراطبيعي، عشق ناب در نظر ملاصدرا، پديدارشناسي وجود در تفكر ابن‌عربي و تلقي ابن خلدون و مفاهيم قرآني عدالت اقتصادي و زمانيت از ديگر مقالات عنوان شده در اين كتاب محسوب مي‌شوند.
كتاب «زمان و زماني بودن در فلسفه اسلامي و پديدارشناسي حيات» كه جلد سوم از سلسله كتاب‌هاي گفتگوي فلسفه اسلامي (حكمت متعاليه) و پديدارشناسي غربي است، با ابتكار و همكاري بنياد حكمت اسلامي صدرا و موسسه فنومنولوژي آمريكا، براي فيلسوفان و تاريخ داناني كه به مابعدالطبيعه اسلامي و پديدارشناسي علاقه دارند، به زبان انگليسي نگارش يافته و بوسيله ناشر بين‌المللي شركت اسپرينگر پخش شده است.
علاقمندان، جهت دريافت و اشتراك در اين سلسله كتب مي‌توانند با روابط عمومي بنياد حكمت اسلامي صدرا به شماره 9-88734686 (داخلي 234) تماس بگيرند.

منبع: همشهري آنلاين
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: