با تازه‌های نشر

1386/7/3 ۰۳:۳۰

با تازه‌های نشر

كتاب «مكتب تفسيری صدرالمتألهين» به‌زودی منتشر می‌شود




كتاب «مكتب تفسيری صدرالمتألهين» نوشته دكتر «علی نصيری» به همت انتشارات «بنياد حكمت اسلامی صدرا» به زودی منتشر می‌شود و در اختيار علاقمندان قرار می‌گيرد.
اين كتاب از شش فصل تشكيل شده است: 1) نگاهی بر زيست‌نامه و انديشه‌های صدرالمتألهين؛ 2) آشنايی با تفسير و شيوه تفسيری صدرالمتألهين؛ 3) علوم قرآنی از نگاه صدرالمتألهين؛ 4) مبانی فهم و تفسير آيات از نگاه صدرالمتألهين؛ 5) گرايش عرفانی در تفسير صدرالمتألهين و 6) گرايش فلسفی در تفسير صدرالمتالهين.
در مقدمه اين كتاب به قلم مؤلف آمده است: تفسير القرآن الكريم يكی از بهترين و غنی‌ترين تفاسير شيعه است كه به خامه فيلسوف و عارف پرآوازه يعنی صدرالمتألهين در سده يازدهم هجری فراهم آمده است.
در قسمت ديگری از مقدمه آمدعه است: اين تفسير هفت جلدی كه به سوره فاتحه و بخشی از سوره بقره (تا آيه 65)، آية الكرسی، آيه نور و شماری از سوره‌های قرآن هم‌چون يس؛ سجده، حديد و ... اختصاص يافته، بسياری از معارف ژرف در زمينه علوم و معارف قرآن و نيز مبانی تفسير را در خود جای داده است و بدون ترديد اگر صدرالمتألهين در كنار اجتناب از اطناب در برخی از مجلدات، توفيق تكميل آن‌را می‌يافت، چنان‌چه آرمانش بود، در صدر تفاسير شيعه بلكه تفاسير فريقين جای می‌گرفت.
مولف «مكتب تفسيری صدرالمتألهين»، معتقد است يكی از عوامل غنا و ژرفابخشی به تفسير ملاصدرا اينست كه صدرالمتألهين از آغاز تحصيل تا پايان عمر در سايه تربيت علمی و عملی اساتيد عارفی همچون ميرداماد، با شگفتی وصف‌ناپذير به سير و سلوك معنوی و تحمل رياضتهای شاق و تطهير باطن روی آورد. تحمل دوران طولانی عزلت همراه با سير و سلوك در «كهك قم» به‌دور از تمام غوغاهای اجتماعی و هفت بار تشرف به خانه خدا با پای پياده از نشانه‌های آشكار در حيات ملاصدرا برای اثبات اين مدعاست.
وی می‌افزايد: بی‌مقدار دانستن تمام علوم ظاهری در برابر علوم حقيقت و عرفان و تأكيد بر انحصار فرا چنگ آوردن معارف الهی با سير و سلوك و كسب نزاهت باطن و اشاره به اين‌كه شماری از معارف الهی و قرآنی، تنها در سايه شهود برای او حاصل آمده در كنار پافشاری بر اين نكته كه مفسرانی همچون زمخشری و بيضاوی تنها از كرانه قرآن توشه‌ای بس اندك گرفته‌اند، همگی نشان از جايگاه سلوك و عرفان در انديشه او و تاثير آن در تفسير او دارد.
وی در پايان می‌نويسد: از آن‌جا كه قرآن، دستيابی به معارف خود را در انحصار پاك نهادان می‌داند، جای شگفتی ندارد كه تفسير صدرالمتألهين به كرانه‌هايی از معارف قرآن برخوريم كه تنها زيبنده نهاد پيراسته و رياضت پيشه صدرالمتالهين است.
كتاب «مكتب تفسيری صدرالمتألهين» نوشته دكتر «علی نصيری»در 315 صفحه و شمارگان 2000 نسخه، به همت انتشارات «بنياد حكمت اسلامی صدرا» به‌زودی منتشر می‌شود.
منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: