بيست‌ و يك نسخه‌ي خطي نفيس قرآن رونمايي شدند

1386/6/25 ۰۳:۳۰

بيست‌ و يك نسخه‌ي خطي نفيس قرآن رونمايي شدند

مراسم رونمايي از 21 نسخه‌ي خطي نفيس قرآن، امروز در محل كتابخانه‌ي ملي برگزار شد.



اشعري: براي نسخه‌هاي خطي بودجه‌ي كافي مي‌خواهيم
مراسم رونمايي از 21 نسخه‌ي خطي نفيس قرآن، امروز در محل كتابخانه‌ي ملي برگزار شد.
علي‌اكبر اشعري - رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران - در آغاز اين مراسم در سخناني گفت: آثار خطي، برگ‌هاي شناسنامه‌ي اين ملت هستند و نبايد اجازه داد كه بيگانگان با آن‌ها براي خود شناسنامه‌ي جعلي درست كنند. اين آثار را دلالان صهيونيست از مملكت خارج مي‌كنند و آن‌ها را يا در نقاط مختلف دنيا پراكنده و يا نابود مي‌كنند. ما بايد اين نسخه‌ها را جمع‌آوري كنيم و در دسترس پژوهشگران قرار دهيم.
مشاور فرهنگي رييس‌جمهور با اشاره به سخنان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه گفته بود ما نسخ خطي زيادي در كاخ‌موزه‌ي گلستان داريم و متأسفانه هزينه‌ي نگهداري از آن‌ها را نداريم، عنوان كرد: در سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي، شرايط مناسب براي نگهداري اين نسخه‌ها وجود دارد و اين سازمان براي نگهداري از اين نسخ اعلام آمادگي مي‌كند.
اشعري سخنان خود را با دو تقاضا از دولت و مردم ادامه داد و گفت: از دولت تقاضا داريم كه از فرصت اعتماد مردم به ما براي تحويل دادن نسخ خطي خود استفاه كند و آن را مغتنم بشمارد، ما را ياري رساند و امكانات و اعتبارات لازم را در اختيارمان قرار دهد. همچنين تقاضاي ديگر ما از مردم خيري است كه تمكن مالي دارند و به نگهداري نسخ خطي و خدمت به فرهنگ كشورشان علاقه‌مندند، تا به سازمان كمك كنند و نسخ خود را بياورند. ما اين نسخ را با نام خودشان از آن‌ها خريداري و ثبت مي‌كنيم و علاوه بر نفع مادي كه از اين امر نصيب آن‌ها مي‌شود، اجر معنوي نيز شامل حال آن‌ها خواهد شد. همچنين نام‌شان هم ماندگار خواهد شد.
رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي ايران در ادامه افزود: يكي از وظايف اصلي ما گردآوري آثار ايرانيان و نيز آثار اسلامي در سراسر دنياست. خوشبختانه و به كمك خبرنگاران توانستيم اعتماد مردم را براي جمع‌آوري نسخ خطي تا حد زيادي جلب كنيم؛ به طوري‌كه در دو سال گذشته بيش از 22هزار نسخه‌ي خطي را از مردم تحويل گرفتيم و اين رقم نسبت به 32هزار جلدي كه در طي 68 سال كار كتابخانه‌ي ملي بوده، رقم بسيار بالايي محسوب مي‌شود و نشانه‌ي موفقيت ماست.
اشعري همچنين گفت: آثار خطي فقط يك‌بار نوشته و توليد شده‌اند و فقط يك‌بار مي‌توان آن‌ها را تهيه كرد. اعتماد مردم و مؤسسات مختلف به ما زياد شده است و كلكسيونرهاي زيادي آثار و كتاب‌هاي خطي خود را به ما تحويل داده‌اند. البته ما نيازمند اعتبارات و بودجه‌ي كافي براي پاسخ به اين امر هستيم.
او با شاره به اين‌كه آثار خطي به هيچ وجه از اين‌جا خارج نمي‌شوند و افراد مي‌توانند بيايند و به صورت عكس‌برداري از آن‌ها استفاده كنند، گفت: در رمضان سال گذشته 57 نسخه‌ي نفيس قرآن و امسال 548 نسخه‌ي "بخش قرآن" شامل جزء و... از مردم دريافت كرديم، كه امروز از 21 نسخه از آن‌ها به دليل ارزش هنري و تاريخي كه داشتند، رونمايي مي‌شوند و در معرض ديد قرار مي‌گيرند.
به گزارش ايسنا، در مراسم رونمايي از اين قرآن‌هاي نفيس و پس از سخنان اشعري، زينب بابك - كارشناس ارشد كتابخانه‌ي ملي - به توضيح درباره‌ي اين كتاب‌ها‌ي خطي نفيس پرداخت.
اين متخصص نسخه‌شناسي با تشريح يك‌يك قرآن‌ها، گفت: اين آثار از دو سال پيش خريداري شده، به‌جز دو مورد كه امسال خريداري شده، و نسخه‌ها از نظر تاريخي به قرن دوم تا دوره‌ي قاجاريه مربوط مي‌شوند.
در مراسم اعلام شد، قرآن‌هاي رونمايي‌شده مجموعه‌اي از مصاحف شريف هستند، كه از قرن سوم تا پايان سيزدهم هجري را شامل مي‌شوند. از ديگر جنبه‌هاي مهم اين قرآن‌هاي نفيس اين است كه هر يك به نحوي مكتب و شيوه‌ي خاصي از كتابت، كتاب‌آرايي، تذهيب و تزيين را دربر مي‌گيرند.
از برجسته‌ترين قرآن‌هاي اين مجموعه به رقعاتي از قرآن به خط و شيوه‌ي كوفي مشرقي اشاره شد كه به ائمه‌ي معصومين (ع) منسوب هستند

منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: