پدافند غیرعامل در ایران باستان

1393/4/11 ۱۳:۳۲

پدافند غیرعامل در ایران باستان

علاقه به حیات و حفظ بقا به طور غریزی در هر انسانی وجود دارد.لذا در طول تاریخ بش برای دستیابی به ملزومات حیاتی خود، به توسعه‌ی مراتع، معادن و زمین های کشاورزی پرداخته و یا برای دفع دشمنان خود جنگ های بسیاری را پشت سرنهاده است. به همین دلیل تجارب گسترده ای از برخوردهای نظامی و جنگ ها و پیکارها کسب کرده و خسارات جانی و مالی بسیاری راه به چشم دیده است.

 

 

مریم نوری: علاقه به حیات و حفظ بقا به طور غریزی در هر انسانی وجود دارد.لذا در طول تاریخ بش برای دستیابی به ملزومات حیاتی خود، به توسعه‌ی مراتع، معادن و زمین های کشاورزی پرداخته و یا برای دفع دشمنان خود جنگ های بسیاری را پشت سرنهاده است. به همین دلیل تجارب گسترده ای از برخوردهای نظامی و جنگ ها و پیکارها کسب کرده و خسارات جانی و مالی بسیاری راه به چشم دیده است.

گستردگی جنگ به حدی است که به جرات می توان گفت هیچ نقطه ی سکونتی برروی کره ی زمین از آن مصون نبوده است. کشورهای مستقل و انقلابی در دنیای امروز به منظور دفاع و مقابله با تهدیدات احتمالی قدرت های بزرگ؛ ناگزیر به بهره گیری از شیوه های عملیاتی نوین و منحصر به فرد هستند تا در شرایطی نابرابر از نظر سطح تکنولوژیک، تسلیحات و توان رزمی به دفاع بپردازند.

جنگ یکی از عناصر پایدار تاریخ بشری است به طوری که جامعه شناسان آن را به عنوان یک پدیده و واقعیت قلمداد کرده اند. تفکر درباره‌ی جنگ و چگونگی هدایت آن در جبهه‌های نبرد در طول زمان و تحت تاثیر اوضاع اجتماعی دگرگون شده است. بشریت در طول 5 هزار سال تاریخ تمدن خود 14 هزار جنگ را دیده و در این جنگ ها بیش از 4 میلیارد انسان جان باخته اند. طی 45 سال؛ از 1945تا 1990 در کره ی زمین فقط سه هفته بدون جنگ و خون ریزی بوده و اکثر این جنگ ها نیز در کشورهای جهان سوم به وقوع پیوسته است.

یکی از تجارب جنگ ها در طول تاریخ پدافند غیر عامل بوده است. وجه تمایز پدافند عامل و غیرعامل را باید «عامل انسان» دانست به این معنی که پدافند عامل ابزاری است که نیاز به مدیریت مستقیم و کاربردی انسان دارد و مشتمل بر ابزار و آلات جنگی، سازماندهی، آموزش و مدیریت نیروهاست و در شرایط عدم حضور انسان، آن ابزار به خودی خود فاقد اعتبار و کارآرایی است به گونه ای که بدون ابزار و توانمندی، نیروی رزمی و دفاعی را افزایش دهد.

دفاع غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات احتمالی مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نمود و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

در این اثر بر اساس تاریخ چندین هزار ساله ی ایران در همه دوران های تاریخی و پیش از تاریخ به این هنر مهم انسانی پرداخته شده است.

فهرست مطالب:

فصل اول- پدافند غیرعامل

فصل دوم- دوران پس از تاریخ

فصل سوم- مادها

فصل چهارم- هخامنشیان

فصل ششم- تاریخچه اسلحه سرد در ایران

فصل هفتم- ورقی از تاریخ سلاح در ایران

فصل هشتم- سیری در نخستین روزنامه های ایران

منابع

پدافند غیرعامل در ایران باستان اثر فاروق صفی‌زاده می باشد که در سال 1392 در 304 صفحه توسط انتشارات مهر نوروز در تهران به چاپ رسیده است.

کتاب پدافند غیرعامل در ایران باستان با شماره 513523 در کتابخانه شماره یک مجلس موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: