1395/5/10 ۱۲:۳۶
یافتههای یک پایاننامه دانشجویی تصریح میکند که حافظ متفکر برانگیزاننده است نه معلم اخلاق و هدف او تکان دادن مخاطب و خیزش و دگرگونی دیدگاه اوست نه ارائه نظام تعلیمی با روشهای هدایتگری.
آزاده هورداد، دانشجوی فلسفه گرایش منطق فهم دین در پایاننامه خود با عنوان «اخلاق از نگاه حافظ» کوشیده است وجوه اساسی فلسفه اخلاق حافظ یعنی عشق و رندی و سرمستی را بررسی کند.
حافظ به قطع در زمره فلاسفه اخلاق به معنی مترادف قرار نمیگیرد زیرا همه فلاسفه اخلاق در جهت ساختن یک بنای اخلاقی تلاش میکنند و با مفروض گرفتن اطلاق ارزشهای کنونی برای حفظ آن نظام، کوشش کردهاند درحالیکه تقریباً در هر غزلی از دیوان حافظ ساختارشکنی و شک و تردید در ارزشهای اخلاقی رایج زمان معاصر او دیده میشود. این بدان سبب است که حافظ متفکر برانگیزاننده است نه معلم اخلاق. هدف او تکان دادن مخاطب، خیزش و دگرگونی دیدگاه اوست نه ارائه نظام تعلیمی با روشهای هدایتگری.
حافظ در ارزشهای اخلاقی حاکم بر جامعه خود شک و تردید دارد، چراکه همین ارزشها سبب تباه شدن مزاج دهر شده است. حافظ با نقد عقل جزئی یا حیلتاندوز با تظاهر حاکم بر جامعه به مبارزه میپردازد.
در جهانبینی حافظ، بیخودی و سرمستی رکن اساسی به شمار میآید و در همین فضای مستی و بیقراری ادراک زیباییشناسانه متولد میشود. حافظ اعتقاد دارد با مستی به اسراری میتوان دست یافت که در حال خودآگاهی طبیعی حاصلشدنی نیست. اهمیت رندی حافظ در این اخلاق این است که بزرگترین هدف رند سبکبار، گذشتن از گذرگاه هستی با رد عافیتطلبی است. او میکوشد از ظاهر شریعت و طریقت راه به باطن حقیقت ببرد.
این پایاننامه با راهنمایی دکتر حامد ناجی و مشاوره دکتر محمدتقی اژهای، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان دفاع شده است.
منبع: ایسنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید