با زندگی بینانگذار انتشارت گلبهار کرمان آشنا شوید

1395/4/29 ۱۲:۳۷

 با زندگی بینانگذار انتشارت گلبهار کرمان آشنا شوید

از مجموعۀ نشر «مشاهیر کتاب ایران» کتاب زندگی و خدمات فرهنگی آقا رضا سعیدی منتشر شد.

 

 از مجموعۀ نشر «مشاهیر کتاب ایران» کتاب زندگی و خدمات فرهنگی آقا رضا سعیدی منتشر شد.

به تازگی در سلسلۀ «مشاهیر نشر کتاب ایران» که به همّت خانۀ کتاب، زیر نظر آقای مجید غلامی جلیسه و مرکز کتاب پژوهی ایران، زیر نظر آقای سید فرید قاسمی  گردآوری و چاپ می شود؛ کتاب «آقا رضا سعیدی» ، پژوهش حسین مسرّت از زیر چاپ بیرون آمده است .این سلسله کتاب ها در پی نشر موّفق سلسله «مشاهیر کتابشناسی ایران» به پیشنهاد  پژوهشگر کوشا آقای سید فرید قاسمی پا گرفته و توانسته است بسیاری از گم نامان و کم نامان عرصۀ نشر و کتابشناسی را به جامعۀ فرهنگی و دوستداران میراث مکتوب بشناساند . کاری مهم که اگر انجام نمی شد، بی گمان خدمات این بخش از بزرگان ادب و فرهنگ ایران که همچون چراغ های پنهان در جامعه بودند، ناشناخته می ماند .می باید به درایت و پشتیبانی هوشمندانۀ آقایان قاسمی و غلامی جلیسه آفرین گفت .

به هر روی کتاب حاضر در بردارندۀ زندگی و خدمات فرهنگی آقا رضا سعیدی(یزد1282- کرمان1373ش)، یکی از بنیانگذاران بنگاه گلبهار یزد، شامل: کتابفروشی، چاپخانه، روزنامه و انتشارات در سال های 1305 تا 1314ش و نیز کتابفروشی یزد( بنیان 1319 ش)  با مدیریّت نویسندۀ نامی کودکان ایران، مهدی آذر یزدی است. وی از سوی شرکای گلبهار یزد در سال 1315 ش مأموریت می یابد که امکانات چاپ و نشر را در شهر کرمان بسنجد و پس از پی بردن به بایستگی این کار در سال 1316ش بنگاه گلبهار را شامل: کتابفروشی و چاپخانه را در کرمان بنیان می نهد و سپس در سال 1321 ش، انتشارت گلبهار را ایجاد می کند  که به بخشی از مهترین آثار نشر آن در این کتاب از جمله: دیوان عارف قزوینی؛ دیوان همایون تجربه کار کرمانی؛ گلزار همایون اثر محمّد تجربه کار کرمانی؛خارستان اثر ادیب کرمانی؛ جلوۀ مسیح اثر محمّد جواد حجّتی کرمانی؛ شیرین سخنان گمنام( شرح حال شعرای سیرجان)؛ آثار مشعشع، گزیدۀ دیوان شعاع صدر اصفهانی و بهشت و دوزخ اثر هادی حائری( کورش)  اشاره شده است.

کتاب پس از دیباچۀ مدیرعامل خانه کتاب، در چندین  بخش به ترتیب زیر ساماندهی شده است: تولّد و تحصیل؛ زندگی حرفه ای، الف.یزد،الف1. کتابفروشی در یزد.الف2.پیشینه چاپ و نشر در یزد،الف3. روزنامۀ گلبهار یزد،ب. کرمان، ب1. کتابفروشی گلبهار کرمان، ب2.چاپخانه؛ آثار ؛ کارنامۀ نشر و درگذشت.

مسرّت، حسین، آقا رضا سعیدی، تهران، خانۀ کتاب، قطع: پالتویی، 48 صفحه، شمارگان: 1000 ، بها، 50000 ریال، 1395.


منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: