آیت‌ الله‌ العظمی جوادی‌آملی: اقدام‌های داعش هیچ معیار عقلی و محور عدلی ندارد

1393/4/8 ۱۰:۱۷

آیت‌ الله‌ العظمی جوادی‌آملی: اقدام‌های داعش هیچ معیار عقلی و محور عدلی ندارد

یکی از مراجع تقلید شیعیان با صدور پیامی با بیان این‌که اقدام های داعش هیچ معیار عقلی و هیچ محور عدلی ندارد تاکید کرد: داعش اگر اسلحه بر زمین نگذارد عراق به گورستان او تبدیل می‌شود.

 

 

یکی از مراجع تقلید شیعیان با صدور پیامی با بیان این‌که اقدام های داعش هیچ معیار عقلی و هیچ محور عدلی ندارد تاکید کرد: داعش اگر اسلحه بر زمین نگذارد عراق به گورستان او تبدیل می‌شود.

به گزارش مهر، آیت‌ الله‌ العظمی عبدالله جوادی آملی در پیامی درباره وضع عراق تصریح کرده است: آنچه در جامعه کنونی خاورمیانه می‌گذرد بر خلاف عقل و بر خلاف عدل است.

پیامِ پیامبران الهی بر دو محور و مدار اصلی است: یکی جامعه را به عقل دعوت کردن و یکی هم امّت را بر محور عدل اداره كردن است. آنچه فعلاً در خاورمیانه مخصوصاً در عراق می‌گذرد، نه مطابق عقل و نه مطابق عدل است؛ عقل و عدل را قرآن کریم به صورت تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر تبیین کرده است و اگر مبارزه است، مبارزه با الحاد و شرک و ظلم است که در بخش وسیعی از جهان کنونی ظهور و حضور دارد.

ایشان درادامه آورده اند: آنچه بیش از نیم‌قرن بر فلسطینی‌های مظلوم می‌گذرد بر خلاف عقل و عدل است و آنچه استکبار جهانی به عنوان حقوق بشر از آن حمایت می‌کند بر خلاف عقل و عدل است. آنچه فعلاً به عنوان داعش، عراق مظلوم را هدف قرار داده است، بر خلاف عقل و بر خلاف عدل است. اگر کسی قدرت مقاومت و مبارزه دارد، باید علیه صهیونیسم استکبار بجنگد که آنها را چنین تحریک می‌کنند.

استاد برجسته حوزه در بخش دیگری از این پیام تصریح کردند: بر امّت اسلامی لازم است اوّلین سخنی را که گوش می‌دهند، حرف انبیا باشد و اوّلین فعلی را که می‌بینند، فعل انبیا باشد. انبیا آمدند که تا جام عقل را و جامه عدل را در دست جامعه و بر پیکر جامعه قرار بدهند. بهترین جهان‌دانی را انبیا آوردند، بهترین جهان‌داری را انبیا آوردند، بهترین جهان‌آرایی را هم انبیا آوردند.

در این پیام افزوده شده است: این داعش تکفیری سلفی که به کُشتن مسلمان‌های بی‌گناه همّت می‌ورزد، هیچ معیار عقلی و هیچ محور عدلی ندارد. قرآن کریم ما را به «ائتسا»، «اقتدا» و «تأسّی» به انبیای ابراهیمی دعوت کرده است.

هم درباره حضرت خلیل که «خلیل من همه بت‌های آزری بشکست» ما را دعوت کرد که او اُسوه شماست، هم درباره حضرت ختمی نبوّت وجود مبارک پیامبر اسلام(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دستور ائتسا داد فرمود: لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ، آنها آمدند با بت و بت‌پرستی جنگیدند نه با توحید، آنها آمدند با ظلم جنگیدند نه با عدل، آنها آمدند با آشوب و غارتگری مبارزه کردند نه امنیت و آرامش، داعش آمده است با عقل می‌جنگد، با عدل می‌جنگد، با توحید می‌جنگد، با ولایت می‌جنگد، با امنیت و امانت می‌جنگد، با حرم امن و حریم امن نبوی و علوی و کاظمی و امثال اینها(صلوات الله علیهم) می‌جنگند.

آیت الله العظمی جوادی آملی بااشاره به این كه اوّلین نصیحت ما این است که این سلاح‌ها را به زمین بگذارید، دستی پیدا کنید که علیه استکبار و صهیونیسم می‌جنگد، چشمی پیدا کنید که توطئه استکبار و صهیونیسم را می‌بیند.

خدای سبحان انبیای ابراهیمی؛ یعنی ابراهیم و اسحاق و اسماعیل و یعقوب(سلام الله علیهم اجمعین) را به این که این‌ها دارای دست‌ و چشم هستند ستود فرمودند: «أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصارِ» آن دستی که تبر می‌گیرد و بت می‌شکند دست است، آن چشمی که آیات آفاق و انفس را می‌بیند آن چشم است.

داعشی‌ها نه دستی دارند که با بت مبارزه کنند و نه چشمی دارند که آیات آفاقی و انفسی را ببینند. به ما خدا فرمود اگر اهل مبارزه‌ای با سلاح باش، اگر اهل اندیشه و تحقیق و پژوهشی با قلم باش که خدای سبحان به مکتوبات چنین قلمی سوگند یاد کرد که «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ».

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: