نویسندگان از رسالت اهالی قلم در ترویج فرهنگ مطالعه می‌گویند

1395/4/14 ۱۲:۰۰

 نویسندگان از رسالت اهالی قلم در ترویج فرهنگ مطالعه می‌گویند

چهار نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی کشور همزمان با فرارسیدن 14 تیر ماه «روز قلم»، به تبیین نقش اهالی قلم و چهره‌های تأثیرگذار فرهنگی در بسط و توسعه فرهنگ مطالعه پرداختند.


 چهار نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی کشور همزمان با فرارسیدن 14 تیر ماه «روز قلم»، به تبیین نقش اهالی قلم و چهره‌های تأثیرگذار فرهنگی در بسط و توسعه فرهنگ مطالعه پرداختند.
 

 عضو هیأت مدیره انجمن قلم درباره نقش اهالی قلم در بسط فرهنگ کتابخوانی گفت: بیشترین مسئولیت اهل قلم این است که فداکارانه بنویسند و آثار مناسبی بیافرینند. در واقع در چرخه کتابخوانی، مخاطب آخرین حلقه این زنجیره است از این رو پیش از رسیدن به این آخرین حلقه، نیازمند تولید آثاری ارزشمند در قالبی مناسب هستیم.
محسن پرویز افزود: سرآغاز چرخه تولید اندیشه، نویسندگان و اندیشمندانی هستند که مسئولیت ارائه محتوای مناسب را بر عهده دارند و پشتیبانی از آنان بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ این روند تسریع شد و اکنون تعداد عناوین منتشر شده در بازار نشر به نسبت آغازین روزهای انقلاب، 70 برابر شده با این حال ظرفیت جامعه بیش از این است.
پرویز ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم فکر و اندیشه را با حمایت‌هایی صحیح، در قالب کتاب نشر دهیم، اهالی قلم نیز بیش از پیش دلگرم خواهند شد.

** ثبت اندیشه‌های متعالی در قالب کتاب وظیفه اصلی نویسندگان
محمدرضا اصلانی نویسنده و شاعر نیز گفت: بنا بر گفته تمام اندیشمندان، دانایان، علمای دینی و ائمه معصوم(ع)، بزرگترین دشمن هر انسان، نادانی اوست با این اوصاف، ثبت اندیشه‌هایی متعالی، در قالب کتاب، وظیفه اصلی نویسندگان متعهد است، مشروط بر اینکه آثار منتشر شده موافق فطرت آدمی و نه گمراه‌ کننده باشد.

** برجسته ترین بخش فعالیت یک نویسنده، رفع نواقص کار است
همچنین داستان نویس، پژوهشگر و منتقد ادبی درباره نقش اهالی قلم در بسط فرهنگ کتابخوانی گفت: برجسته‌ترین بخش فعالیت یک نویسنده، رفع نواقص کار خود است، این امر جز با اشراف نویسندگان بر رشته‌های علوم انسانی میسر نخواهد شد.
کامران پارسی‌ نژاد افزود: اکنون سطح مطالعه در حوزه‌های فلسفه، تاریخ و علوم اجتماعی پایین است، این کمبود اطلاعات باعث خلق آثاری حادثه محور می‌شود، حال آنکه مخاطب امروز فقط به دنبال حادثه نبوده و به دنبال گمشده خویش است.

** شکل‌ گیری جریانی خودجوش از سوی نویسندگان
نویسنده حوزه دفاع مقدس نیز گفت: نویسندگان و اهالی قلم نخستین میزبانان عرصه کتاب و کتابخوانی محسوب می شوند اما سیاستگذاری‌های فرهنگی در کشور دچار نوعی تزلزل و تلون بوده و طی ادوار و مدیریت‌های مختلف تغییر کرده است.
احمد شاکری افزود:‌ در چنین شرایطی مؤثرترین گام برای رونق کتاب و کتابخوانی، شکل گیری جریانی خودجوش از سوی نویسندگان است، انتظار بهبود وضعیت کتابخوانی برای اقبال عمومی از آثار منتشر شده، انتظار درستی نیست، نویسندگان باید خود در این عرصه پیشگام باشند.
به گفته وی، نویسنده طبیب روح است، پیام و هدفی دارد که با معرفی کتاب خود باید آن را به مخاطب انتقال دهد، انجام مطلوب این امر نیازمند ایجاد زمینه‌هایی از سوی نهاد‌ها و مجموعه‌های فرهنگی است.
شاکری ادامه داد: به عنوان مثال نهاد کتابخانه‌ها با برپایی سلسله نشست‌های کتاب‌خوان و دعوت از نویسندگان، ظرفیت مناسبی ایجاد و در اختیار نویسندگان قرار داده است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: