عهد‌نامه‌ی تجارتی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، بخش سوم

1395/4/13 ۱۵:۳۶

عهد‌نامه‌ی تجارتی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، بخش سوم

پرتکل خاتمه در موقع امضای عهدنامه تجارتی بین دولت ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی امضاکنندگان ذیل که از طرف دولتین متعاهدتین اختیارات تامه دارند در موارد ذیل توافق حاصل نمودند:

 

 

بازخوانی: مریم نیل‌قاز

پرتکل خاتمه

در موقع امضای عهدنامه تجارتی بین دولت ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی امضاکنندگان ذیل که از طرف دولتین متعاهدتین اختیارات تامه دارند در موارد ذیل توافق حاصل نمودند:

 

ماده اول

نظر به احتیاج خاصی که ایران در وارد کردن پاره اشیاء از خارجه که برای حوائج آن مملکت مهم است دارد دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رضایت می‌دهد که تجار ایرانی حق داشته باشند مال‌التجاره‌هائی که فهرست آن‌ها مخصوصاً و با توافق نظر طرفین ترتیب داده می‌شود از ممالک دیگر بطور ترانزیت آزاد از خاک اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به ایران وارد نمایند.

 

تبصره

فهرست مزبور به علاوه شامل مرسولاتی خواهد بود که متعلق به دولت ایران است.

 

ماده دوم

طرفین متعاهدتین مادام که این معاهده بقوت خود باقی است برای دورهای شش‌ماه فهرستی متضمن امتعه که عبور آن‌ها در این مدت شش‌ماه به جهت ورود به ایران قبول می‌شود ترتیب خواهند داد برای انجام این مقصود دولتین متعاهدتین اقلاً یک ماه قبل از اختتام هر دوره شش‌ماهه نمایندگان خود را که مآمور تهیه فهرست دوره بعد می‌باشند معین نموده  اسامی آن‌ها را یه یکدیگر اطلاع خواهند داد فهرست مزبور باید قبل از اختتام دوره جاری تهیه و اشاعه شده باشد و سه ماه بعد از اختتام آن دوره به موقع اجرا در آید. درین سه ماه فهرست سابق به قوه اجرائیه خود باقی خواهد بود.

 

ماده سوم

فهرست‌هایی که در ماده اول  و دوم ذکر شده متضمن اسامی امتعه و تعیین مقدار آن‌ها در دوره که فهرست برای آن دوره ترتیب شده است می‌باشد کلیه شرایط دیگر ترانزیت همان شرایطی خواهد بود که در ماده هشتم معاهده تجارتی فوق‌الذکر راجع به ترانزیت صادرات مقرر گشته است.

نظر به مراتب فوق نمایندگان مختار دولتین معظمتین این پروتکل خاتمه را که جزء لایتجزای عهدنامه تجارتی فوق‌الذکر خواهد بود امضاء و مهر کردند.

این پروتکل خاتمه در دو نسخه بزبان فارسی و روسی تحریر شد. در طهران به تاریخ 12 سرطان 1303

وزیر امور خارجه                              نماینده مختار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در ایران

سواد مطابق اصل است اسحاق رهبر

مهر: اداره دوم سیاسی وزارت[امور خارجه]

 

پروتکل مورخ دوازدهم سرطان 1303

در موقع امضاء عهد‌نامه تجارتی بین دولت ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی امضاء‌کنندگان ذیل که از طرف دولتین متعاهدتین که اختیارات تامه دارند در مواد ذیل راجع به تفسیر بعضی از مواد عهد‌نامه تجارتی توافق حاصل نمودند.

اول- مدلول همه اصل عهدنامه تجارتی راجع به آزادی حق اقامت به هیچوجه حق حاکمیت مسلم هر یک از طرفین متعاهدتین را در اخراج اشخاص غیر مطلوب از حدود مملکت خود محدود ننماید.

دوم- مقررات ماده سوم عهدنامه تجارتی به هیچوجه مشعر نیست بر اینکه هر یک از طرفین متعاهدتین حق یک طرف را در ملی کردن یا بلدی کردن اموال اتباع طرف دیگر و یا هرگونه از انواع سلب مالکیت بلا عرض جزء در مورد مذکور در ماده سوم عهدنامه تجارتی تصدیق مانفی کرده باشند.

سوم- مقصود از لفظ قوانین مذکور در ماده چهارم عهدنامه تجارتی مقرراتی است که مقامات مقننه مملکت وضع می‌کنند و همچنین مقرراتی است که در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شورای کمیسر‌های ملی که در ایران هیئت وزرا مقرر می‌دارند یا تصویب می‌نمایند.

چهارم- مقصود از لفظ امتیازات در عبارات اصل از جمله دویم ماده یازدهم عهدنامه تجارتی که می‌گوید ((امتیازات نماینده تجارتی فوق‌الذکر و قائم مقام او کاملاً محدود به شخص آن‌ها  بوده)) مجموع مصونیت و امتیازات سیاسی شخصی است که بر طبق عادات بین‌المللی اعضاء هیئت‌های سیاسی اعطا می‌شود: از قبیل مصونیت مساکن شخصی و غیره.

این پروتکل در نسخه به زبان فارسی و روسی تحریر شد در طهران به تاریخ دوازدهم سرطان 1303

وزیر امور خارجه                             نماینده مختار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در ایران

سواد مطابق اصل است اسحاق رهبر  

 

قواعد گمرکی ایران راجع به بار‌های شخصی مسافرین که از «نظامنامه قانونی حقوق گمرکی 1920» استخراج شده است.

 

فصل سوم

ماده بیست و هفت

علاوه بر امتعه که مطابق تعرفه از پرداخت حقوق گمرکی معاف می‌باشد مواد ذیل نیز از تادیه حقوق گمرکی معاف هستند.

اول-........................................

دوم-.......................................

سوم-.....................................

چهارم- بارهای شخصی مسافرینی که شامل البسه و ملزومات بدنی آن‌هاست باستثناء اشیاء نو و آنچه که عنوان مال‌التجاره بر آن صدق نماید از تادیه حقوق گمرکی نسبت به بیمار‌های شخصی که پیشتر از دو ماه بعد از ورود شخصی مسافر وارد شود تعلق نخواهد گرفت مگر در صورتی که اداره کل مرکزی گمرکات اجازه‌نامه مخصوص صادر نماید مسافرین اتباع خارجه که برای عبور از سرحد تذکره قانونی در دست داشته باشند مجاز می‌باشند که مقدار مختصری آذوقه یا اشیائی که جزو ملزومات شخصی آن‌ها محسوب است بدون تادیه حقوق گمرکی با خود حمل نمایند مشروط بر اینکه حقوق مزبور که از تادیه آن معاف می‌شوند من حیث المجموع برای هر دارنده تذکره از بیست و پنج قران تجاوز ننماید.

پنجم- البسه و پیراهن و زیرجامه و ملافه و سفره و حوله و همچنین هر نوع اسباب خانه که مسافری با قصد اقامت در ایران با خود همراه می‌آورند باستثناء مشروبات و حبوبات و امتعه یا اشیاء تجارتی از تادیه حقوق گمرکی معاف می‌باشند مشروط بر اینکه اشیاء مزبوره نو نبوده و اثرات نمایان استعمال در آن‌ها مشهود باشد.

پیانو و دوچرخه واتومبیل و غیره مشمول معافیت نمی‌باشد.

«متحد‌المال بیست و پنجم مارس 1909 نمره (2679)»

سواد مطابق اصل است          اسحاق رهبر

مهر: اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه

تاریخ طبع 11 اسد 1303

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: