انتشار كتاب «درآمدی بر فلسفه حقوق»

1386/4/24 ۰۳:۳۰

انتشار كتاب «درآمدی بر فلسفه حقوق»

با تازه‌های نشر
كتاب «درآمدی بر فلسفه حقوق» تأليف «اندرو آلتمن» و ترجمه «بهروز جندقی» به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی منتشر شد.



با تازه‌های نشر
كتاب «درآمدی بر فلسفه حقوق» تأليف «اندرو آلتمن» و ترجمه «بهروز جندقی» به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی منتشر شد.
در اين كتاب نويسنده ضمن تبيين حاكميت قانون می‏كوشد تمايزات حكومت استبدادی و حاكميت قانون را تشريح كند و در 8 فصل با عناوين حاكميت قانون، حقوق و اخلاق، قانون اساسی، حقوق خصوصی، حقوق جزا، حقوق و اقتصاد، فمينيسم و حقوق و مطالعات انتقادی حقوق، سلسله مباحث و مبانی فلسفه حقوق را در عناوين روشن و تعريف ‏شده‏ای پيگيری می‏كند.
نويسنده ضمن بررسی آرای افرادی مانند: هابز، آستين، كانت و ماديسون در موضوع آزادی از تقابل عدالت ذاتی با عدالت قانونی بحث می‏كند سپس وارد مقوله‏هايی حقوقی‏تر شده و با ورود به قلمرو حقوق خصوصی و مسائلی چون قراردادها و مالكيت، رويكردهای عينی و ذهنی را در حقوق شبه جرم كاوش می‏كند.
فصل پنجم به بررسی مقوله حقوق جزا اختصاص دارد. نويسنده ضمن بررسی عدالت، مجازات و استحقاق مجرم به اجرای مجازات سعی می‏كند رابطه حقوق و اقتصاد را در فصل ششم ارزيابی كند.
در ابتدای اين اثر مقدمه‌ای از «عباس‌علی كدخدايی» آمده است. پس از آن پيش‌گفتار مترجم قرار دارد كه سير تاريخی تولد فلسفه حقوق و فلسفه اسلامی و شيعی را شرح می‌دهد و پايان اين اثر شامل نتيجه، يادداشت، منابع بيشتر برای مطالعه و واژه‌نامه انگليسی ـ فارسی است.
در اين كتاب از آن‌جا كه نويسنده در پی‌يافتن ماهيت و ارزش حاكميت قانون است می‌كوشد تا پس از ارائه مقدمه ‌و ضرورت وجود چنين نگرشی، حاكميت قانون را تبيين و با بر‌شمردن تمايزات بين حكومت استبدادی و حاكميت قانون، حكومت مبتنی بر قانون را تشريح كند. از اين رو ضمن برشمردن تشريفات قانون‌گذاری، به بررسی قدرت مردم و فسادی می‌پردازد ‌كه ممكن است از اين رهگذر در جامعه ايجاد شود.
نويسنده سپس با تفكيك بين آزادی در گذشته و آزادی در حال حاضر و با بررسی ديدگاه‌های افرادی چون هابز، آستين، كانت و ماديسون به تقابل عدالت ذاتی با عدالت قانونی می‌رسد.
در بخشی از مقدمه كه مترجم نگاشته است می‌خوانيم: «شناخت حق و اجرای عدالت، از ابتدای آفرينش با روح و جان آدمی عجين گشته و همواره وی را در عرصه‌های گوناگون به چالش و انگيزش فرا خوانده است.»
در بخش ديگری از اين مقدمه می‌خوانيم: «اسلام به‌عنوان كامل‌ترين دين و شيعه در نقطه اوج اين مكتب، نه تنها آكنده از احكام و قوانين جزئی و كلی حقوق در ابعاد مختلف حيات بشر است، بلكه در مرتبه‌ای عالی‌تر، مبانی اين قوانين و منابع استخراج آن‌ها نيز در كتاب و سنت، از زبان معصومان(ع) تحليل و توضيح داده شده است.»
در بخش ديگری از مقدمه، مترجم در ضرورت ترجمه و تأليف در زمينه فلسفه حقوق و فلسفه حقوق اسلامی و شيعی می‌نويسد: «در جامعه فرهمگی ما، فلسفه حقوق علمی نوپاست كه ضرورت پرداختن به آن، به‌تدريج به طلاب، دانشجويان، پژوهشگران و مؤسسات تحقيقاتی روشن گرديده است.»
مترجم معتقد است اختلاف نظرهای شديد در مورد مسائل جنجال برانگيزی چون تفاوت ميان شهروندان مسلمان و غيرمسلمان در مواردی چون قصاص، ديه و... ، منطقی بودن يا نبودن اجرای مجازات‌هايی چون سنگسار و ده‌ها و صدها مسأله چالش برانگيز ديگر، محققان را بر آن داشته كه با بررسی مبانی اين سنخ مباحث حقوقی، درنهايت به فلسفه حقوق روی بياورند تا بتوانند با تحليل رويكردهای گوناگون حقوقی، به طور اساسی پاسخگوی اين قبيل پرسش‌ها باشند.

منبع: ایکنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: