روایتی هنرمندانه از «بهشت و جهنم» بر اساس معراج‌نامه قرن 9 هجری

1393/4/2 ۱۰:۱۲

روایتی هنرمندانه از «بهشت و جهنم» بر اساس معراج‌نامه قرن 9 هجری

احمد نادعلیان هنرمند محیطی یکی از آثارش را با عنوان «بهشت و جهنم» بر اساس معراج‌نامه‌ای از قرن 9 هجری در نمایشگاه قرآن امسال ارائه می‌کند. احمد نادعلیان هنرمند محیطی درباره اثر «بهشت و جهنم» که قرار است در بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن امسال به نمایش گذاشته شود اینگونه توضیح داد: این اثر با عنوان «بهشت و جهنم» مربوط به حدود 7 سال پیش است که آن را اجرا کرده بودم و مسئولان نمایشگاه قرآن چندی پیش آن را دیده و برای ارائه در این نمایشگاه مناسب دیدند و دعوت کردند که این اثر را ارائه کنم.

 

احمد نادعلیان هنرمند محیطی یکی از آثارش را با عنوان «بهشت و جهنم» بر اساس معراج‌نامه‌ای از قرن 9 هجری در نمایشگاه قرآن امسال ارائه می‌کند.

احمد نادعلیان هنرمند محیطی درباره اثر «بهشت و جهنم» که قرار است در بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن امسال به نمایش گذاشته شود اینگونه توضیح داد: این اثر با عنوان «بهشت و جهنم» مربوط به حدود 7 سال پیش است که آن را اجرا کرده بودم و مسئولان نمایشگاه قرآن چندی پیش آن را دیده و برای ارائه در این نمایشگاه مناسب دیدند و دعوت کردند که این اثر را ارائه کنم.

نادعلیان در توضیح جزئیات این اثر گفت: این اثر بر اساس معراج نامه ای مربوط به قرن 9 هجری است که من نقاشی های آن را اسکن کردم و تمام شخصیت ها و فضای  آن را مرکب از فرشته جبرئیل، مراتب معراج و فضای بهشت و جهنم به شکل کاری تعاملی ارائه کردم که به صورت انیمیشن است و دخالت مخاطب در این اثر از جمله ویژگی‌های بارز آن است.

نادعلیان درباره چگونگی ارائه این اثر و دخالت مخاطب در آن بیان کرد: ماوس کامپیوتر روی میز قرار می گیرد و تصاویر روی پرده دیده می شود، مخاطبان هم می توانند با حرکت دادن موس، فضای مورد نظر خود را مشاهده کنند و در ترتیب دیدن این فضا دخالت داشته باشند.

 نادعلیان با بیان این که ارائه آثار تعاملی در ایران بسیار اندک است یادآور شد: این اثر تعاملی و اینتراکتیو مانند آثار مولتی مدیا در فضای اینترنت قابل بازنگاری است و مخاطب می تواند در روند اجرای اثر دخالت داشته باشد به این ترتیب که زمان را نگه دارد، مراتب معراج را مشاهده کند و با استفاده از دکمه هایی که تعبیه می شود، بخشی از تصاویر مورد نظر خود را بدون رعایت ترتیب ببیند.

نادعلیان در خاتمه با اشاره به ضرورت دانستن زبان برنامه نویسی برای ارائه چنین آثاری توضیح داد: لازمه ارائه این اثر، آشنایی با زبان برنامه نویسی است که من هم با این زبان آشنایی دارم و با ماکرو مدیا فلش آن را اجرا کرده ام.

قرار است براي نخستين بار در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، آثار هنر جديد شامل ويدئو آرت و چيدمان نیز به نمایش گذاشته شود.

آثار ويدئو آرت احمد نادعليان (بهشت و جهنم)، شيرين پيله وري (آفرينش)، فريده شاهسواراني، مرتضي احمدوند و امير دستمردي در بيست و دومين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به نمايش در مي آيد.

همچنين دو اثر چيدمان «درخت زيتون» اثر زنده ياد عبدالمجيد حسيني راد و «حيات پس از مرگ» حسين خسروجردي با اجراي محمد ابراهيم ابراهيمي و چيدماني از وحيد هماي در بخش هنر جديد بيست و دومين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم ارائه مي شود.

بيست و دومين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم از 3 تير ماه امسال در باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: