«شهر سوخته» جهانی شد

1393/4/1 ۱۵:۲۱

«شهر سوخته» جهانی شد

«شهر سوخته» امروز در اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد. امروز (یکشنبه، اول تیرماه) در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو که در شهر دوحه قطر در حال برگزاری است، پرونده‌ی «شهر سوخته» از طرف ایران مطرح و ثبت جهانی شد. معاون میراث فرهنگی - محمدحسن طالبیان - که در محل برگزاری اجلاس یونسکو حضور دارد، در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: پرونده‌ی «شهر سوخته» به‌عنوان سایت فرهنگی در اجلاس یونسکو مطرح شد و بدون رأی مخالف به ثبت جهانی رسید. در جریان مطرح شدن پرونده‌ی ایران، نمایندگانی از کشورهایی مانند هند، ترکیه، آلمان، ژاپن و لهستان، کرواسی و مالزی درباره‌ی اهمیت «شهر سوخته» سخن گفتند که این سخنان در ثبت جهانی «شهر سوخته» تأثیرگذار بود.

 

«شهر سوخته» امروز در اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.

امروز (یکشنبه، اول تیرماه) در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو که در شهر دوحه قطر در حال برگزاری است، پرونده‌ی «شهر سوخته» از طرف ایران مطرح و ثبت جهانی شد.

معاون میراث فرهنگی - محمدحسن طالبیان - که در محل برگزاری اجلاس یونسکو حضور دارد، در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: پرونده‌ی «شهر سوخته» به‌عنوان سایت فرهنگی در اجلاس یونسکو مطرح شد و بدون رأی مخالف به ثبت جهانی رسید. در جریان مطرح شدن پرونده‌ی ایران، نمایندگانی از کشورهایی مانند هند، ترکیه، آلمان، ژاپن و لهستان، کرواسی و مالزی درباره‌ی اهمیت «شهر سوخته» سخن گفتند که این سخنان در ثبت جهانی «شهر سوخته» تأثیرگذار بود.

او با تأکید بر این‌که «شهر سوخته» همواره صلح‌طلب بوده و در آن هیچ ابزار دفاعی تا کنون کشف نشده است، گفت: ثبت جهانی این سایت به موضوع «صلح جهانی» میان کشورها و فرهنگ‌ها کمک می‌کند.

وی همچنین درباره‌ی اشکال‌هایی که پیش از این نمایندگان ایکوموس جهانی پس از بازدید از «شهر سوخته» نسبت به نوع مرمت، حفاظت از محوطه و حریم آن مطرح کرده بودند، اظهار کرد: هیچ‌کدام از آن اشکال‌ها در جلسه‌ی امروز یونسکو مطرح نشد. ما معتقدیم که ایکوموس در گرفتن آن اشکال‌ها اشتباه کرده است.

«شهر سوخته» شامل بقایای دولت - شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه‌ی جاده‌ی زابل - زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. شهری که روی آبرفت‌های رودخانه هیرمند به سمت دریاچه هامون و در ساحل آن رودخانه بنا شد و قدمت آن با دوره‌ی برنز در تمدن «جیرفت» یکسان دانسته می‌شود، یعنی چیزی بیش از شش‌هزار سال.

سی‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیته‌ی میراث جهانی سازمان یونسکو از 25 خردادماه در پایتخت قطر گشایش یافته و همچنان ادامه دارد.

در این اجلاس که برای اولین‌بار در قطر برگزار می‌شود، پرونده‌ی 40 محوطه‌ی تاریخی، طبیعی یا تاریخی - طبیعی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو بررسی خواهد شد. تا قبل از آغاز این اجلاس، 981 محوطه‌ی تاریخی، طبیعی و تلفیقی یا همان تاریخی - طبیعی در فهرست جهانی به ثبت رسیده‌اند.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: