از نسخه های صنعاء (2) / حسن انصاری

1395/3/18 ۰۸:۵۳

از نسخه های صنعاء (2) / حسن انصاری

- شرح مختصر من شرح نهج البلاغة للسید محمد بن عبد الله بن الإمام یحیی بن حمزة . مختصر شرح ابن ابی الحدید. نسخه کتابت ۹۹۵ ق. ۶۲- مجموعه: الاعلام فیما ابهم فی القرآن من الأعلام للفقیه أبی القاسم عبد الرحمان بن أبی الحسین السهیلی الخثعمی. و همچنین کتاب مصباح الشریعة ومفتاح الحقیقة من کلام مولانا الإمام جعفر بن محمد الصادق

 

۶۱- شرح مختصر من شرح نهج البلاغة للسید محمد بن عبد الله بن الإمام یحیی بن حمزة . مختصر شرح ابن ابی الحدید. نسخه کتابت ۹۹۵ ق.

۶۲- مجموعه: الاعلام فیما ابهم فی القرآن من الأعلام للفقیه أبی القاسم عبد الرحمان بن أبی الحسین السهیلی الخثعمی. و همچنین کتاب مصباح الشریعة ومفتاح الحقیقة من کلام مولانا الإمام جعفر بن محمد الصادق

برسم خزانة کتب مولای السید الإمام العالم العامل ... عفیف الدین محمد بن ... الکردی المهرانی ....

فراغ از نسخه الإعلام در صفر ۶۹۲ ق بخط محمد بن عبید بن محمد بن عیسی الکردی المهرانی

مصباح الشریعة: کان الفراغ من نساخته فی شهر صفر من شهور سنة ۶۹۲ ق. به خط همان کردی مهرانی

نیز: کتاب رقائق الأخبار مما نقل عن النبی المختار. روایة أبی الجیوش عساکر بن علی بن اسماعیل بن نصر المقری رضی الله عنه در ۵۷۳ ق. کتابی است از قاضی قضاعی کتابی است مانند خصال شیخ صدوق بر اساس اعداد. از آخر افتادگی دارد متأسفانه.

۶۳- نسخه هایی از کتابهای یحیی بن حمزه در یک مجموعه: المعالم الدینیة فی العقائد الالهیة (وهی رؤوس کتاب التمهید). فراغ از تألیف ۷۰۸ ق. کتابت ۸۱۵ ق. همچنین: مشکاة الأنوار الهادمة لقواعد الباطنیة الأشرار. فراغ از استنساخ ۸۱۷ق. نیز: الافحام لأفئدة الباطنیة الطغام در ۸۱۷ق.

۶۴- البرهان الصریح والبیان الصحیح فی مسئلة التحسین والتقبیح من مصنّفات مولانا أمیر المؤمنین المتوکل علی الله اسماعیل بن امیر المؤمنین المنصور بالله قاسم بن محمد. در آن نقل شده از الشامل الحکیم فی مصطلح المتکلمین تألیف یحیی بن حمزة. فراغ ۱۰۷۹.

۶۵- السفر الأول من الزهور المشرقة والنفحات العبقة. در واقع تعلیق علی کتاب اللمع است. فرغ تعلیق الجزئین الأولین. محرم ۸۳۰ ق برسم القاضی الأفضل الأکمل العالم الأکمل جمال الدنیا والدین علی بن أحمد بن محمد بن عبد الله بن زید زیدی.

۶۶- ایضاح المنهاج فی فوائد المعراج. از قاضی جعفر ابن عبد السلام. آغاز آن: "... وبعد فإنی کنت فیما سلف من الزمان صنفت کتباً فی اصول الدین من التوحید والتعدیل والتصدیق وما یتبع ذلک فمنها المبسوط ومنها المقبوض فمن المبسوط فی ذلک کتاب مشکاة المصابیح وحیاة الأرواح وکتاب تحقیق التعلیق وکتاب واسطة الهدی ومن المقبوض کتاب مفتاح النظر وکتاب معراج الکسالی إلی معرفة الله تعالی وکتاب الموضحة للبیان ومن المتوسط من ذلک کتاب التابعة وکتاب التمهید فی شرح اصول العدل والتوحید وجعلت ذلک کله وما نقدمه من سائر التصانیف أو تأخر عنه هدیة للراغبین..." در ۶ باب است در علم کلام.

۶۷- مجموعه: کتاب الشهاب فی الأمثال والآداب من کلام محمد صلی الله علیه وسلم مما جمعه القاضی الأجل أبو عبدالله محمد بن سلامة بن جعفر بن علی القضاعی؛ همچنین: کتاب النجم من کلم سید العرب والعجم محمد النبی المرسل المکرم صلی الله علیه وسلّم تألیف الشیخ الإمام الحافظ أحمد بن معد بن عیسی بن وکیل التجیبی الأندلسی الاقلیشی رضی الله عنه وأرضاه

آغاز کتاب دوم: "... وإنی جمعت کتاب الغرر من کلم لسید البشر وکانت فیه أحادیث یطول لفظها ولا یتیسّر علی الأکثرین حفظها رأیت أن أخرج منه الأحادیث الیسیرة للحفظ لتقرب للدرس وتسهل للحفظ وأسمیه .... واجعله نحو کتاب الشهاب فی ...وأقسمه علی عشرة أبواب..."

فرغ من نسخه العبد الفقیر ... عبد النور بن صلاح بن داود بن محمد بن عرب قحطان در ۱۷ جمادی الأول ۸۷۱ ق. کان ذلک علی نسخة بخط ید امام العالم العلامة وحید الدنیا عبد الرحمان بن عمر بن محمد الحبشی؛ در دنباله: فقه ناشناخته شافعی و نیز مقدمه شرح التهذیب نووی موسوم به المجموع.

۶۸- السفر الأول من الجوهر الشفاف الملتقط من مغاصات الکشّاف. تاریخ ۹۵۲ ق به خط یحیی بن صالح بن الهادی تألیف عبد الله بن الهادی بن أمیر المؤمنین یحیی بن حمزة

۶۹- تحفة الأشراف لمعرفة الأطراف. جزء ۴. از مزی. بقیة المسندین أبی الحجاج یوسف بن الزکی عبد الرحمان القضاعی المزّی الشافعی. روایة کمال الدین قاضی القضاة بالحرم الشریف محمد بن أحمد بن عبد العزیز النویری المکی فی دمشق سنة ۷۴۰. روایة العبد الفقیه سلیمان بن ابراهیم بن عمر ؟؟ إجازة منه سنة ۷۸۳. نسخ ۲۷ صفر ۷۹۰.

۷۰- جزء دوم امالی مرشد بالله وهی أمالی الأخامیس فی الأخبار المرویة عن رسول الله املاء السید الأجل الإمام المرشد بالله أبی الحسین. نسخ لخزانة جمال الدین علی بن أحمد بن عبد الله بن الهادی إلی الحقّ. فرغ من نساخته موسی بن محمد بن علی بن یعیش در جمادی الأولی ۶۸۹ در صعده. تا آخر مجلس ۲۳۸.

۷۱- الأحکام تألیف الهادی الی الحقّ. به خط بسیار کهنه جز دو سه برگ آخر که نو نویس است. ناقص الآخر. به شماره ۱۱۶۶. نسخه دیگر: ج اول. ش ۱۱۶۷ صنعاء. تبویب ابو الحسن علی بن الحسن بن أحمد بن أبی حریصة.

در آغاز کتاب مبوب سند خود را به هادی می دهد. کتابت جزء اول در ۵۴۳ ق. از حسین بن محمد بن الحسین بن محمد بن یوسف الملّوح.

۷۲- تفسیر حاکم جشمی: در جامع کبیر ش ۶۴ صنعاء. ج اول: تا برگ ۷۲ نو نویس است. باز از برگ ۱۸۰ به بعد نو نویس است. ش ۶۵ صنعاء: ج۲. ش ۶۶ صنعاء: جلد ۴. آخرش: تمّ الجزء الرابع یتلوه فی المجلد الخامس قوله... کتابت در سنه ۶۴۵ ق. دنباله همان نسخه های قبلی است و همان کاتب. جزء ششمی هم دیده ام در جامع کبیر که دنباله نسخه پیشگفته نیست. عبارت آغازین آن این است: الجزء السادس من ثمانیة عشر جزءاً من کتاب التهذیب فی التفسیر در سنه ۶۵۴ ق. جزء هفتم در یک دوره دیگر هست که در اصل ۹ جزیی بوده. اوائل آن نو نویستر است.: تمّ الجزء السابع من تسعة أجزاء در سال ۶۹۶ ق.

۷۳- درر الآداب ومحاسن ذوی الألباب. از السلطان الملک المنصور ناصر الدین محمد بن عمر بن شاهنشاه بن أیوب قدس الله روحه در ۵ قسم و در ابواب مختلف. در برگ ۵ آمده: ... ومبدأ الدولة العباسیة أدامها الله تعالی إلی تاریخ تألیفنا لهذا الکتاب وهی سنة ستمائة... کشکول مانند است مقسم و مبوب. در برگ ۹: فیما ورد من ألفاظ أمیر المؤمنین علی علیه السلام أنّه قال لولده الحسین علیه السلام... در برگ ۱۰: أخبرنی علی بن محمد بن أبی نزار بن الشرفیة الواسطی إجازة ومناولة فی شهور سنة تسع وتسعین وخمسمائة قال قرأت علی الفقیه أبی الفضل شاذان بن جبرئیل بن اسماعیل رحمه الله تعالی قال أخبرنی الفقیه محمد بن أبی القاسم الطبری عن المفید أبی علی ابن محمد بن الحسن الطوسی عن أبیه السعید أبی جعفر محمد عن (کذا) الفقیه أبی جعفر محمد بن علی ابن بابویه عن (کذا) سعد بن عبد الله ... و بعد حدیث عقل و جهل معروف موجود در کافی و آثار صدوق را نقل می کند. در برگ ۲۷: فی ذکر الأئمة الأربعة. جزء اول : فرغ محمد بن یوسف خلیل سنة ۷۵۷ ق. وقتی دیگر فرصت کنم درباره این کتاب مقاله ای خواهم نوشت. نسخه ای هم از آن در اروپا دیدم.

۷۴- مسائل سئل عنها القاضی الأجل جعفر بن أحمد بن یحیی ابن عبد السلام. جمادی الأولی من شهور سنة ۵۵۴ق. در جامع کبیر

۷۵- کتاب الالمام ذات دخول الحمام وما یتعلق به من الأحکام. از ابی المحاسن محمد بن علی بن الحسن بن حمزة بن أبی المحاسن الحسینی. از مزی روایت می کند در سنه ۷۴۰ق. در دمشق به سال ۷۵۲ ق نوشته. در آخر: رقمت هذه النسخة علی نسخة المصنّف بخطه. کتابت جمادی الآخره سال ۸۷۸ ق.

۷۶- السلوک اللؤلؤیة المشتملة علی الدعوة الهادیة. از ابو الحسن عز الدین بن الحسن. در شوال ۸۷۹ ق.

۷۷- نسخه ای مشتمل بر الجزء الثانی من تعلیق اللمع فی فقه أهل البیت من املاء سیدنا العلامة شمس الدین صدر المجالس ... ابو الحسن علی بن یحیی الوشلی. تم الجزء الثانی بعنایة الشریف محمد بن المؤید بن أحمد بن حسن العبّاسی العلوی الزیدی در سنه ۷۸۳ ق. همراه آن خطبة الوداع پیامبر. نسخه ای دیگر: در پایان آن آمده: تعلیق الرابع من اللمع به شماره ۱۰۱۳ صنعاء. کتابت ۹۰۴ ق. گویا دو جلد سه و چهار را دارد.

۷۸- الکواکب الدرّیة فی مدح خیر البریة محمد صلّی الله علیه وعلی آله وسلّم وهی تسمّی البردة (شعر) در جامع کبیر. بعد از آن السفر الأول من المنهاج الجلی فی فقه الإمام زید بن علی تألیف محمد بن أمیر المؤمنین المطهر بن یحیی . تمّ الجزء الأول من المنهاج الجلی در جمادی الأولی ۷۲۶ق.

۷۹- البیان للناسخ والمنسوخ فی القرآن العظیم تألیف القاضی الأجل العالم عبد الله بن محمد بن عبد الله بن حمزة بن أبی النجم. کتابت عبد الله بن علی بن صلاح بن حسن (قیس؟) و کتابت ۹۸۶ ق.

۸۰- کتاب التصفیة عن الموانع المهلکة المردیة تصنیف الفقیه الإمام قدوة الإسلام سالک مسالک الطریقة محیی رسوم الشریعة شمس الملة والدین محمد بن الحسن الدیلمی. ستایش از کتاب توسط یحیی بن حمزة: لما وقفت علی مجموع کلام الفقیه الصالح محمد بن الحسن الدیلمی فی علم المعاملة.... کتابت نسخه در ۸۰۹ ق. کتابت نسخه مادر این نسخه: سنه ۷۵۰ق.

منبع: حلقه کاتبان – بررسی های تاریخی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: