کتاب در قلمرو شعر و ادب زبان ترکی

1395/3/12 ۱۲:۱۹

کتاب در قلمرو شعر و ادب زبان ترکی

زبان سند هویت هر ملتی است، و در واقع موجودیت هر ملتی در این کره خاکی نشانگر حضور زبانی اوست، زبانی که مورد تکلم واقع می شود از طریق اصوات، هجاها و آثار مکتوب سند زنده ای بر جای می گذارد، سندی که جزیی از میراث بشری است و بر همه انسانهای فکور است که از موجودیت، حق حیات و فضای تنفسی آن زبان در ابعاد گوناگون مدافعه نمایند.



 

بعضی از ویژگی های عمومی زبان ترکی  گروه بندی آثار ادبی در زبان ترکی

مریم نوری: زبان سند هویت هر ملتی است، و در واقع موجودیت هر ملتی در این کره خاکی نشانگر حضور زبانی اوست، زبانی که مورد تکلم واقع می شود از طریق اصوات، هجاها و آثار مکتوب سند زنده ای بر جای می گذارد، سندی که جزیی از میراث بشری است و بر همه انسانهای فکور است که از موجودیت، حق حیات و فضای تنفسی آن زبان در ابعاد گوناگون مدافعه نمایند. زبان آینه ای است که هر ملتی خود را، در گذرگاه تاریخ، در آن مشاهده می کند.

زبان هیج ملتی برتر و یا پست تر نیست و این قدرتهای فائقه اقتصادی و یا امپراطوری مالی است که سبب فراموشی و یا به حاشیه افتادن زبانها می شود، و این کار با کوچ های اجباری یا اسکانهای ناشی از شرایط ناخواسته حاصل می شود. از زبانهای رایج که امروز میلیون ها نفر به آن زبان تکلم می کنند، یکی زبان ترکی است. در شاخه های این زبان، زبانهای ترکی ترکمن، آذربایجانی، قفقازی، لهجه های ترکی خراسانی و ... وجود دارند که از شعبه های اصلی زبانهای آلتائیک هستند.

زبان ترکی آذربایجانی در اساس از زبان عشیره اوغوز منشعب گشته و در سیر تاریخی خود به اقتضای موقعیت جغرافیایی این خطه، از طرفی با عناصر دیگر زبان ترکی قدیم و از طرفی با زبانهای فارسی و کردی در جنوب و مغرب و زبانهای گرجی و ارمنی و روسی در شمال و شمال غربی مجاورت و آمیزش پیدا کرده و با اینکه این الفت و آمیزش، موجب تاثیر لفظی متقابل این زبانها در همدیگر گردیده، با اینهمه زبان ترکی آذری مانند هر زبان زنده دیگر سیر تکاملی خود را ادامه داده است امید است  که کتاب فوق مورد استفاده و بهره وری علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.

فهرست مطالب

    به جای مقدمه
    کلیاتی درباره زبان
    تقسیم­بندی زبانهای رایج
    اصوات، حروف، الفبا
    زبان ترکی و الفبای آن
    بعضی از ویژگیهای عمومی زبان ترکی
    گروه بندی حروف صدادار
    گروه بندی آثار ادبی در زبان ترکی
    آثار منثور (نثر)
    نثر در ادبیات مکتوب (زبان نگارش)
    نثر در ادبیات شفاهی (فرهنگ عامه)
    نظم در ادبیات شفاهی (شعر در آثار آشیق ها)
    جدول
    آثار مرکب (نظم و نثر بطور توام)
    ملحقات
    منابع و مآخذ

کتاب در قلمرو شعر و ادب زبان ترکی به نگارش رضا تقی‌­زاده (اوزن)، انتشارات تبریز: آناس، 1392، 184 ص.، چاپ اول 1393، شمارگان 500 جلد، باقیمت 9500 تومان روانه بازار گردید.

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: