نگاهی به زندگی کریم خان زند و رضاشاه

1393/11/19 ۱۲:۰۲

نگاهی به زندگی کریم خان زند و رضاشاه

چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های «تاریخ ایران» است. نویسنده کتاب می‌کوشد زندگی و اقدامات دو شخصیت مشهور تاریخی یعنی کریم‌خان زند و رضاشاه را مورد بررسی قرار دهد.

 

چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های «تاریخ ایران» است.

نویسنده کتاب می‌کوشد زندگی و اقدامات دو شخصیت مشهور تاریخی یعنی کریم‌خان زند و رضاشاه را مورد بررسی قرار دهد.

در مجموعه «تاریخ ایران» کوشش می‌شود تا در هر گروه، چند نفر از چهره‌های تاریخی معرفی شوند. در این مجموعه و در جلد نخست از میرزاابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی، میرزا تقی‌خان امیرکبیر، سیدجمال‌الدین اسدآبادی به عنون چهره‌های نواندیش عصر قاجار و در جلد دوم از میرزاکوچک‌خان جنگلی و سید حسن مدرس به عنوان مردان مبارز نام برده شده است. در جلد سوم به زندگی، شرح و حال و اقدامات سه تن از پادشاهان مستبد و خودکامه قاجار( آقامحمدخان، فتح‌علی شاه و ناصرالدین‌شاه قاجار) پرداخته شده و جلد چهارم نیز به زندگی کریم‌خان زند و رضاشاه اختصاص دارد و اوضاع ایران در زمان آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب در دو بخش کلی با عناوین «کریم‌خان زند، وکیل‌الرعایا» و «رضاشاه، چهره قدرت‌طلب و مستبد» تنظیم شده است: عناوین پنج فصل بخش نخست کتاب به ترتیب از «کریم‌خان زند و مراحل به قدرت‌رسیدن او»، «ساختار حکومت ایران در عهد کریم‌خان»، «ویژگی‌های شخصیتی کریم‌خان زند»، «اقدامات عمرانی عصر کریم‌خان» و «مرگ کریم‌خان زند و پیامدهای آن» تشکیل می‌شود.

چهار فصل بخش دوم این کتاب نیز با عناوین «مروری بر زندگی رضاخان و خاندان پهلوی اول»، «رضاخان از کودتای سال 1299 تا پادشاهی»، «سلطنت رضاخان، تحکیم دیکتاتوری در عصر پهلوی اول» و «حمله متفقین به ایران و فروپاشی حکومت استبدادی رضاشاه» مشخص شده است.

این کتاب نگاشته عباس رمضانی در 336 صفحه توسط انتشارات کتاب تارا در تهران در سال 93 منتشر شده است و با شماره ثبت 530046 در کتابخانه مجلس موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: