پورصفر با «بسط جهالت به نام انکشاف حقیقت» و «فرهنگ اقوام تاریخ ایران» می‌آید

1395/3/3 ۱۱:۳۷

پورصفر با «بسط جهالت به نام انکشاف حقیقت» و «فرهنگ اقوام تاریخ ایران» می‌آید

پورصفر با «بسط جهالت به نام انکشاف حقیقت» و «فرهنگ اقوام تاریخ ایران» می‌آید

 
 
علی پورصفر از آماده شدن دو کتاب «بسط جهالت به نام انکشاف حقیقت» و «فرهنگ اقوام تاریخ ایران» برای انتشار خبر داد.

 
علی پورصفر، مولف «کتابشناسی انقلاب مشروطیت ایران» درباره جدیدترین کتاب در دست انتشار خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اثری در نقد کتاب «استبداد شرقی؛ بررسی تطبیقی قدرت تام» نوشته کارل آگوست ویتفوگل که درباره ساخت قدرت‌های حاکم در شرق جهان است، تالیف کردم که در نشر چشمه منتظر چاپ است.
 
وی افزود: ویتفوگل، شرق‌شناس آلمانی است که در کتابش نگاه خود را درباره جامعه شرق بیان کرده که به عقیده من بسیاری از نظراتش نادرست است.
 
مولف «حکومت‌های محلی قفقاز در عصر قاجار» ادامه داد: ویتفوگل در گرایش عقیدتی خود تصور می‌کند نهایی‌ترین شکل تحول، تکامل و ترقی عمومی آن ترتیبات و دورانی است که اروپا طی کرده است. از نظر این جریان فکری که موسوم به دوستداران نظریه استبداد شرقی، استبداد آسیایی یا شیوه تولید آسیایی هستند شرق و آنچه را که در دامنه شرق قرار می‌گیرد، فاقد ظرفیت‌های لازم برای طی کردن مراحل معینی که به ترقی اروپا منتهی شده می‌داند.
 
پورصفر اظهار کرد: به عبارتی آنها معتقدند که ظرفیت‌های اجتماعی شرق به دلیل حاکمیت خاصی که از ناحیه حکام اعمال می‌شود و در نتیجه روابط خاصی که آنها با مردم دارند و چینش نیروهای مولد و نوع مالکیتی که به طور عمده دولتی است، فرصتی برای تجمع ارزش اضافه و به کارگیری اندیشه از ناحیه صاحبان ملک و سرمایه وجود ندارد. به همین دلیل برای پیدایش اوضاع جدید و عوامل لازم برای شکل‌گیری مقدماتی که منجر به توسعه صنعتی و اجتماعی می‌شود، در شرق انگیزه‌ای نیست، از جمله عواملی که به این ناتوانی کمک می‌کند، مذهب است.
 
وی با رد این نوع نگاه ویتفوگل به شرق بیان کرد: در کتابی به نام «بسط جهالت به نام انکشاف حقیقت» تلاش کردم نظرات شرق‌شناس آلمانی را به چالش بکشم.
 
این پژوهشگر عنوان کرد: تالیف دیگری با عنوان «فرهنگ اقوام تاریخ ایران» نیز در انتظار انتشار دارم که در این اثر اقوام ایرانی که نزدیک به صد قوم بودند را در آن گنجانده‌ام. در حال حاضر سی قوم از موزائیک قومی ایران وجود دارد که از آسوری‌ها تا یهودی‌ها را در برمی‌گیرد.
 
پورصفر گفت: در تالیف «فرهنگ اقوام تاریخ ایران» تلاش کردم با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای که در یک قرن اخیر درباره اقوام ایرانی انجام شده، فرهنگ نسبتا مفصلی تهیه کنم که قرار است در صورت توافق، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران آن‌را به چاپ برساند که با توجه به حجم آن احتمالا در بیش از یک جلد منتشر خواهد شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: