میرزایی: جشنواره فارابی بر حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی تاکید دارد

1395/2/29 ۰۹:۳۲

میرزایی: جشنواره فارابی بر حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی تاکید دارد

حسین میرزایی، دبیر هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی از دریافت الکترونیک آثار در این دوره خبر داد و گفت: امسال بر دریافت آثار در بخش بین‌الملل و در حوزه‌هایی چون ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی تاکید داریم و با استفاده از ظرفیت‌های هفت دوره گذشته شبکه نخبگان علوم انسانی تشکیل خواهد شد.

 تشکیل شبکه نخبگان علوم انسانی
 
 
حسین میرزایی، دبیر هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی از دریافت الکترونیک آثار در این دوره خبر داد و گفت: امسال بر دریافت آثار در بخش بین‌الملل و در حوزه‌هایی چون ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی تاکید داریم و با استفاده از ظرفیت‌های هفت دوره گذشته شبکه نخبگان علوم انسانی تشکیل خواهد شد.
 
 حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز سه‌شنبه (28 اردیبهشت 95) طی نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات لازم برای برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد، گفت: مقدمات برگزاری هشتمین دوره این جشنواره در اسفندماه سال گذشته مصوب شد و در پایان فروردین ماه امسال شورای سیاستگذاری تشکیل و اعضای آن مشخص شدند. این شورا عالی‌ترین نهاد سیاستگذاری برای برگزاری این جشنواره است.
 
وی از اعلام فراخوان هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی از شنبه یکم خرداد ماه خبر داد و افزود: با اعلام فراخوان استادان و دانشجویان فرصت دارند تا آثار خود را تا پایان 31 تیرماه سال‌جاری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
 
میرزایی با اشاره به دریافت الکترونیک آثار در این دوره از جشنواره عنوان کرد: از ویژگی‌های متفاوت هشتمین دوره جشنواره فارابی ارسال آثار شامل طرح‌های تحقیقاتی و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترا به صورت الکترونیک است، البته دریافت کتاب از این قاعده مستثنی است و صاحبان کتاب می‌توانند به صورت کاغذی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
 
به گفته این مقام مسئول، اختتامیه هشتمین دوره جشنواره فارابی در پایان آذرماه سال‌جاری و همزمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد. همچنین مراحل داوری آثار به صورت متمرکز از پایان تیرماه تا آذرماه از دبیرخانه جشنواره دنبال خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه این جشنواره به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، گفت: در برگزاری سازمان‌هایی چون یونسکو، آیسسکو و بنیاد ملی نخبگان با ما همکاری خواهند داشت و رئیس جشنواره نیز وزیر علوم تحقیقات و فناوری است. همچنین دبیرخانه جشنواره در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی مستقر خواهد شد و رئیس این پژوهشکده دبیری این جشنواره را برعهده خواهد داشت.
 
جشنواره فارابی مهم‌ترین جشنواره علوم انسانی
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه جشنواره فارابی مهم‌ترین جشنواره علوم انسانی در کشور است اظهار کرد: این جشنواره به منظور معرفی آثار برگزیده حوزه علوم انسانی در قالب کتاب و تحقیقات برگزار می‌شود و از حمایت معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برخوردار است.
 
به گفته میرزایی، جشنواره فارابی در دو بخش اصلی که متعلق به آثار استادان و پیشکسوتان حوزه علوم انسانی است و بخش جوان شامل محققان زیر 35 سال برگزار می‌شود.
 
این مقام مسئول، در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: همچنین در اختتامیه جشنواره فارابی از مترجم برتر، پژوهشگر پیشکسوت علوم انسانی، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی که مرحوم شده‌اند اما همچنان آثار و فعالیت‌هایشان قابل توجه است، فصلنامه علمی و پژوهشی برتر و انجمن علمی برتر تجلیل خواهد شد.
 
میرزایی به دریافت آثار در بخش بین‌الملل در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی اشاره کرد و توضیح داد: در این بخش از جشنواره در هماهنگی‌ که با مراکز مرتبط در خارج از کشور و نیز معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته آثار فاخر در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی دریافت خواهد شد و تاکید ما در این دوره بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش بین‌الملل است.
 
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ادامه از برگزاری پنج مرحله داوری روی آثار برگزیده خبر داد و گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته آثار برگزیده در سه رده اول و دوم و سوم نخواهیم داشت و تنها آثار برگزیده تجلیل می‌شوند چنانچه اثر برگزیده‌ای در گروهی وجود نداشت از اثر شایسته تقدیر تجلیل خواهد شد.
 
میرزایی درباره دلیل اتخاذ چنین تصمیمی گفت: با توجه به اینکه آثار زیادی به جشنواره فارابی ارسال می‌شوند برای آنکه از کیفیت آثار کم نشود چنین تصمیمی اتخاذ شده تا تنها آثار فاخر به این جشنواره راه یابند.
 
وی اضافه کرد: با توجه به برگزاری این جشنواره در 12 گروه پیش‌بینی می‌شود که 35 اثر برگزیده در این دوره تجلیل شوند. همچنین می‌کوشیم تا آثار برگزیده از میان تالیفات و تحقیقاتی که ظرفیت نظریه‌پردازی داشته باشند انتخاب شوند، اگرچه برخی از آثار ممکن است فاقد نظریه‌پردازی باشند اما یک تحقیق یا کتاب جدی در حوزه خود محسوب شوند.
 
میرزایی در بخش دیگری از سخنانش به بازه زمانی که آثار ارسال شده باید در آن منتشر شده باشند، اشاره کرد و گفت: کتاب‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترا که از پایان اسفندماه 91 تا پایان اسفندماه 94 تولید و منتشر شدند امکان شرکت در این دوره از جشنواره را خواهند داشت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا آثار منتشر شده در سال 91 با توجه به اینکه در دوره هفتم نیز قرار داشته‌اند در این دوره نیز داوری می‌شوند، گفت: ممکن است برخی از آثار به ویژه رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد در بهمن 91 تولید شده باشند و امکان شرکت در جشنواره هفتم را نداشته باشند به همین دلیل فرصت شرکت در جشنواره هشتم را خواهند داشت. البته براساس آیین‌نامه این جشنواره هیچ اثر تکراری داوری نخواهد شد.
 
این مقام مسئول در ادامه تاسیس شبکه نخبگان علوم انسانی را یکی از دستاوردهای برگزاری هفت دوره گذشته جشنواره فارابی خواند و گفت: با توجه به اینکه نخبگان علوم انسانی در هفت دوره گذشته شرکت کرده‌اند ما امکان تاسیس شبکه نخبگان علوم انسانی را دارا هستیم.
 
وی در پایان سخنانش گفت: مراسم اختتامیه جشنواره فارابی با حضور رئیس جمهوری برگزار خواهد شد. علوم انسانی نیازمند حمایت است و یکی از سیاست‌های حمایتی ما انتشار دوماهنامه جشنواره فارابی است که امیدواریم همه اصحاب علوم انسانی در انتشار آن به ما کمک کنند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: