استفاده از اسناد تاریخی ایران برای رفع اختلاف نظرهای تاریخی ضروری است

1386/4/17 ۰۳:۳۰

استفاده از اسناد تاریخی ایران برای رفع اختلاف نظرهای تاریخی ضروری است

شماری از ایران شناسان و شرق شناسان جمهوری آذربایجان در نشستی با حضور ناصر حمیدی زارع سفیر کشورمان در باکو ، خواستار تشکیل شورای مشترک علمی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران شدند



شماری از ایران شناسان و شرق شناسان جمهوری آذربایجان در نشستی با حضور ناصر حمیدی زارع سفیر کشورمان در باکو ، خواستار تشکیل شورای مشترک علمی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران شدند.
در این نشست که از سوی رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار شد این اساتید همکاری مشترک میان اساتید صاحب ‌نظر علمی و فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان را برای هموار کردن مسیر توسعه مناسبات دو کشور در این زمینه مورد تاکید قرار دادند.
علی بالا حاجی زاده رئیس شعبه ادبیات ایران انستیتوی شرق شناسی و نویسنده برجسته جمهوری آذربایجان در این نشست گفت: ایران شناسان و اساتید زبان فارسی سفرای غیررسمی ایران در جمهوری آذربایجان هستند و همه عمر خود را به تحقیق و تبلیغ زبان فارسی و تاریخ و فرهنگ ایران اختصاص داده‌اند.
وی که سال گذشته به عنوان چهره ماندگار در ایران مورد تجلیل قرار گرفت، افزود: انتشار کتابها و مقالات فراوان در مورد آثار شاخص شعر فارسی و ادبیات ایران از جمله شاهنامه ، بوستان و گلستان ، دیوان حافظ ، یوسف و زلیخا ، آثار امیرخسرو دهلوی ، صائب تبریزی و سبک‌های شعری و ادبیات معاصر ایران در جمهوری آذربایجان نشان ‌دهنده عشق و علاقه ایران شناسان این کشور به فرهنگ و تمدن آن است.
سولماز توحیدی استاد تاریخ انستیتوی شرق شناسی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان هم گفت: همکاری علمی و فرهنگی دو کشور را که تاریخ و فرهنگ مشترک زیادی با هم دارند نباید صرفا به برگزاری همایش های ادبیات و زبان‌شناسی محدود کرد بلکه باید در زمینه تاریخ شناسی ایران هم به همکاری تنگاتنگ و مشترک محافل علمی توجه شود.
وی افزود: محققان و دانشجویان جمهوری آذربایجان علاقه‌مند به استفاده از اسناد تاریخی ایران هستند و ضروری است که برای رفع برخی اختلاف نظرهای تاریخی میان محققان و محافل علمی ایران و جمهوری آذربایجان تحقیقات و همکاری مشترک صورت گیرد.
شاهین مصطفی‌اف یکی دیگر از ایران شناسان آذری هم با اشاره به توجه و حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از علم و دانش گفت: تاریخ شناسان جمهوری آذربایجان به رغم وجود تاریخ مشترک هزاران ساله با ایران هنوز تاریخ ایران را بطور سیستمی و با استفاده از منابع موثق مورد تحقیق قرار نداده ‌اند و مطالعات آنها به برخی از منابع و برهه ‌ای از تاریخ ایران محدود است که همین مساله بعضا موجب مباحثه میان تاریخ شناسان دو کشور شده است.
وی اضافه کرد: پیشتر محققان آذری عمدتا از آرشیوهای روسیه استفاده کرده‌اند و به اسناد تاریخی ایران دسترسی نداشته‌اند و اکنون با ایجاد فضای مناسب همکاری و دسترسی به اسناد تاریخی ایران درمی بابیم که مطالعات جدیدی لازم است.
ایمان وردی حمیداف استاد ادبیات فارسی آکادمی علوم جمهوری آذربایجان هم با اشاره به مشترکات ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه فرهنگ ،ادبیات و تاریخ از تاسیس مرکز آذربایجان شناسی در دانشگاه ارومیه تقدیر کرد.
توفیق جهانگیراف استاد زبان فارسی دانشگاه دولتی باکو نیز ضرورت همکاری مشترک اساتید و برگزاری همایش های مشترک زبان شناسی میان ایران و جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشجویان ادبیات فارسی در حال تحصیل در جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک جای اساتید و مدرسان این رشته را پر خواهند کرد.
ناصر حمیدی زارع سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو هم در این نشست بر گسترش هرچه بیشتر همکاری های مشترک محافل علمی و فرهنگی کشورمان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.
وی گفت: زمینه همکاری و فعالیت مشترک محافل علمی و فرهنگی دو کشور فراهم است و ایران محدودیتی برای توسعه این مناسبات قایل نیست.
وی افزود: گسترش همکاری های علمی و تقویت ارتباط میان اساتید و صاحب نظران در عرصه‌های مختلف از جمله متخصصان زبان و ادبیات فارسی و تاریخ شناسان تاثیر بسیار مثبت بر توسعه مناسبات دو کشور در دیگر زمینه‌ها خواهد داشت.
حمیدی زارع با اشاره به این که شرق شناسی و فرهنگ شناسی به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود، گفت: زبان و اردبیات فارسی و فرهنگ ایرانی در طول تاریخ در کشورهای مختلف و نیز در برقراری مناسبات فرهنگی میان ملل منطقه نقش مهم و برجسته‌ای داشته است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در پایان با اعلام موافقت با پیشنهادهای مطرح شده از طرف استادان ایران شناسی و زبان فارسی و تاریخ شناسان حاضر برای توسعه همکاری ها بر تسریع در تشکیل شورای مشترک فرهنگی و علمی ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: