بزرگداشت دكتر مهدی گلشنی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

1395/2/28 ۰۷:۴۷

بزرگداشت دكتر مهدی گلشنی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

مراسم بزرگداشت دكتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار عرصه فیزیك دیروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

 

مراسم بزرگداشت دكتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار عرصه فیزیك دیروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 در آغاز این مراسم دكتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ما بر آن هستیم كه از روش گذشته كه وقتی كسی زنده بود به او بی‌اعتنایی می‌كردند و وقتی از دنیا می‌رفت می‌گفتند چه گوهری از دست داده‌ایم، دوری كنیم و برای كسانی كه خدوم فرهنگ بوده‌اند مراسم تجلیل برگزار كنیم كه این مراسم یكصد و پنجاه و یكمین بزرگداشت این انجمن است كه اختصاص به دكتر مهدی گلشنی دارد. او از انوار علمی مملكت است. جمع بین عقل و نقل. او تسلط بر فلسفه و حكمت دارد و در عین حال در رشته فیزیك در دانشگاه بركلی تحصیل كرده است. وی با اشاره به اخلاق كریمه گلشنی گفت: با درك حضور او می‌‌توان به یاد ابونصر فارابی معلم ثانی بیفتیم. وی افزود: فرهنگ اسلامی دروازه علم را به روی ما باز كرد. از این جهت است كه ما نسبت به پیش از درك اسلام این امتیاز را داشتیم تا از زبان‌‌های یونانی، سریانی، سانسكریت و عبری كتاب‌هایی را ترجمه كنیم. وی با اشاره به حیطه تحقیقاتی و تئوری دكتر گلشنی گفت: كتاب‌هایی كه ایشان نوشته‌اند، گذشته از كتاب‌های تخصصی درباره علم جدید در برگیرنده اطلاعات ذیقیمتی از فرهنگ و فلسفه اسلامی است كه جوانان به دور از تعصب و تنگ‌نظری باید از ایشان الگو بگیرند.

سپس دكتر سیاوش شهشهانی چهره ماندگار ریاضی با اشاره به آشنایی پنجاه و پنج ساله با دكتر گلشنی از اواخر تابستان 1340 در دانشگاه بركلی گفت: در آن زمان 10 ایرانی بودیم كه در رشته‌های علوم پایه تحصیل می‌كردیم كه اغلب هم بورسیه بودیم. دكتر گلشنی در این بین استثناء بود. همیشه سعی وافر داشت كه یاد بگیرد. وی افزود:‌ نسبت به گلشنی ظلم شده است این تصور درست نیست كه در دانشگاه همه‌چیز در خدمت تعلیم و تعلم است و حسد و كینه وجود ندارد.

ایشان در بعد از انقلاب بیشتر مورد حسد قرار گرفت یعنی معلومات وی مورد حمله قرار گرفته است. مبنی بر اینكه ایشان علامه‌گرایی قرون وسطایی دارد. در صورتی كه او همیشه با عنایت به علم گذشتگان به علم جدید هم می‌پرداخت.

سپس آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: او متخصص ربط دین و علم است. او سابقه تحصیلات حوزوی در زمینه منطق و حكمت الهی در حوزه علمیه اصفهان دارد و شاهد بوده‌ام كه سخنرانی قوی در محافل علمی ایران و جهان بوده است و در راه‌اندازی مركز امام‌علی(ع) و برگزاری كنگره امام‌علی(ع) كه بزرگان جهان اسلام در آن شركت داشتند، كوشش كرده است.

سپس دكتر فتح‌الله مضطرزاده چهره ماندگار مهندسی گفت: حدود 35 سال است كه با ایشان مراوده دارم و اكنون در فرهنگستان با هم هستیم. یكی از ویژگی‌های ایشان این است كه در رشته تخصصی خود توقف نكرده است. یكی از مشكلات دانشمندان ما این است كه فكر می‌كنند وقتی كسی چند مقاله منتشر كرد دیگر كارشان تمام است در صورتی‌ كه ما نیازمند دانشمندانی هستیم كه نسبت به درد جامعه حساس باشند. ایشان هنگام تشخیص درد قاطعانه اظهارنظر می‌كنند. چنین رفتاری بسیار دشوار است ولی علم با گفتمان رشد می‌كند، وی با اشاره به این‌كه ما در حدود 200 هزار نفر سال كار تحقیقاتی انجام می‌دهیم، در واقع نباید مشكلی در سطح جامعه داشته باشیم. دلیل وجود چنین مشكلی با این همه آمار بالای پژوهش، آفت بی‌دردی است.

سپس آیت‌الله سیدعباس قائم‌مقامی نماینده اسبق مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: ما برای تجلیل از این شخصیت اگر به یكی از فضایل ایشان رجوع كنیم، خود به تنهایی علت تامه است.

وی با اشاره به تعالیم قرآن كریم گفت: در قرآن كریم هیچگاه صحبتی از علم نشده و از عالم هم تجلیل نشده است، بلكه همیشه از مشتقات علم بحث شده است بر اساس ترجمه درست از مشتقات علم و عالم از قرآن، باید به جای عالم بودن، علم ورز بودن را تجربه كنیم كه این دو با هم بسیار متفاوتند. آنچنان كه ملاصدرا در سخنان خود در برابر جهل بسیط، جهل مركب و در برابر علم بسیط، علم مركب را آورده است. علم بسیط در همه موجودات است. علم به ماهو علم، از ویژگی‌های انسان نیست. ولی علم انسانی كه مختص اوست، علم مركب است، وی تصریح كرد: دكتر گلشنی بر مدار از علم‌ورزی و ارجاع به تعالیم گذشتگان حركت كرده است.

پس از آن دكتر امراللهی رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: فرموده حضرت علی(ع) این است كه هر ظرفی به خاطر مظروف كوچكتر می‌شود، به جز علم. از همه ایرانیان آن روز فقط یك نفر یعنی آقای دكتر گلشنی شاگرد دكتر واتسون بوده است. پروفسور عبدالسلام علاقه‌ وافری به ایشان داشت و بارها به من گفته بود در بین ممالكت اسلامی، فیزیكدانان مسلمان را دیدم كه یا به مسائل دینی علاقه‌ای ندارند یا كم بضاعت هستند ولی گلشنی استثناء است. در واقع گلشنی توحید و خداباوری را به عنوان یك فیزیكدان رواج داده است.

سپس دكتر احمد كتابی و دكتر حسینعلی قبادی پیش از اهدای لوح تقدیر انجمن به دكتر مهدی گلشنی سخنرانی كردند و پس از اهدای لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به استاد دكتر مهدی گلشنی، وی ضمن تشكر از دست‌اندركاران این بزرگداشت از یك‌یك افرادی كه در این جمع سخنرانی كردند تشكر كرد.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: