«سفال‌های آغاز ادبیات» راوی نخستین افکار بشر

1393/3/26 ۱۱:۰۰

«سفال‌های آغاز ادبیات» راوی نخستین افکار بشر

منطقه خراسان، رجب‌علی لباف خانیکی در چهارمین نشست علمی پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی که به مناسبت هفته صنایع دستی در خانه ملک برگزار شد، اظهار کرد: اولین مبانی هویت‌بخش بشر، صنایع دستی بوده و به همین دلیل می‌توان گفت که صنایع دستی عمری به سابقه فرهنگ بشری دارد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: برخورد هنرمندان صنایع دستی با مسئولان باید طلبکارانه باشد.

منطقه خراسان، رجب‌علی لباف خانیکی در چهارمین نشست علمی پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی که به مناسبت هفته صنایع دستی در خانه ملک برگزار شد، اظهار کرد: اولین مبانی هویت‌بخش بشر، صنایع دستی بوده و به همین دلیل می‌توان گفت که صنایع دستی عمری به سابقه فرهنگ بشری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما سیمای انسان را در آینه صنایع دستی می‌بینیم و می‌شناسیم و تغییرات هر مقطع از زندگی بشر با تغییراتی که در زمینه صنایع دستی اتفاق می‌افتد مشخص می‌شود. آنچه که ما در موزه‌ها می‌بینیم صنایع دستی هستند که اکنون نام شی‌ء تاریخی گرفتند و اهمیت آنها از این جانب است که صنایع دستی، بستر و زمینه‌ساز ترقی و پیشرفت و تکامل بشر بوده است.

وی با بیان اینکه اگر انسان در چهار هزار سال پیش یک ظرف سفالی ساخته است این ظرف در بردارنده اطلاعات فراوانی از زندگی اوست، اضافه کرد: این ظرف مسلما با خاک خاص، حرارت خاص، لعاب خاص و علائم و نشانه‌های خاصی ساخته شده است که تمامی این موارد در بردارنده مختصات ارزشمندی برای ما هستند.

این باستان‌شناس تصریح کرد: می‌بینیم که این صنایع دستی هستند که حاوی و راوی نخستین افکار و اندیشه‌های بشر به شمار می‌روند. شش هزار سال پیش هنگامی که یک ظرف سفال از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌رفت مثل این بود که امروز نامه‌ای ارسال شود. این ظروف و صنایع دستی آنقدر انباشته از اطلاعات و نکات بودند که در علم باستان‌شناسی به سفال‌های این دوره «سفال‌های آغاز ادبیات» می‌گویند.

وی تصریح کرد: در اصل تکنولوژی صنایع به دو گروه تقسیم شدند نخست صنایع ماشینی و بعد صنایع دستی و این صنایع ماشینی صنایعی بودند که رفع حوائج می‌کردند و صرفا جنبه کارسازی داشتند اما مبانی هویت‌ساز فکری و اعتقادی دیگر در آنها به چشم نمی‌خورد اما در کنار صنایع ماشینی، صنایع دستی همچنان راه خود را ادامه داد که امروز ما نتایج آن را می‌بینیم.

لباف خانیکی با اشاره به اهمیت صنایع دستی اظهار کرد: هنرمندی که صنایع دستی را می‌سازد بخشی از روح خود را در تار و پود اثرش جای می‌دهد و آن را ماندگار می‌کند و این صنایع شبیه به شعر هستند. امروز وظیفه ما حمایت بیش از پیش از صنایع دستی است.

وی ادامه داد: هنرمند صنایع دستی هنوز هم کسی است که روحش را در ساخته‌اش می‌دمد و بنابراین حتما شی‌ای را که هنرمند مشهدی می‌سازد با آنچه در دیگر شهرها ساخته می‌شود متفاوت و متمایز است و به همین دلیل است که ما اعتقاد داریم ساخته دست هنرمند صنایع دستی مقدس است و ما اگر چشم بصیرت داشته باشیم باید تندیس این هنرمندان را بسازیم.

لباف خانیکی با بیان اینکه شهرک صنایع دستی با خواسته هنرمندان این رشته و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی باید ایجاد شود، ادامه داد: اگر حرکتی از جانب هنرمندان صورت بگیرد متولیان نمی‌توانند در برابر آن سکوت کنند و ما امیدواریم روزی برسد که هنرمندان بتوانند بدون دغدغه آثارشان را ارایه کنند و به فروش برسانند.

محسنی، کارشناس صنایع دستی نیز در این نشست اظهار کرد: صنایع دستی شناسنامه هویت ملت‌هاست و باستان‌شناسان مدون‌کننده این شناسنامه هستند. همه، صنایع دستی را می‌شناسند و ما باید بگوییم که نخستین صنایع دستی ساخته شده به قبل از ورود آریایی‌ها به ایران برمی‌گردد و زمانی که مردمان بومی در فلات ایران زندگی می‌کردند.

این کارشناس صنایع دستی خاطرنشان کرد: پس از ورود آریایی‌ها به ایران دوره‌های مختلف تاریخی به وجود آمد که براساس این دوره‌ها ما هم اکنون در نقاط مختلف کشورمان می‌توانیم آثار تاریخی فوق‌العاده جالبی را پیدا کنیم.

وی با اشاره به رسم آریایی‌ها در خصوص دفن مرده‌گان به همراه اسباب و وسایل اظهار کرد: وقتی که امروز این گور دخمه‌ها را کشف می‌کنیم افکار و باورها و اعتقادات مردمان کهن برای ما نمودار می‌شود که نمونه بارز این گور دخمه‌ها در تپه سیلک پیدا شده است.

محسنی گفت: به دلیل کتاب‌سوزی‌های عمده‌ای که در طول تاریخ در ایران توسط دشمنان انجام شده است امروزه بیشتر این اطلاعات تاریخی در خصوص گذشتگانمان از طریق صنایع دستی حاصل می‌شود.

وی افزود: امروزه در دنیا، ما را با صنایع دستی جاودانه‌یمان که در موزه‌های بزرگ دنیا قرار دارد می‌شناسند و از همین رو ما باید در برابر هنرمندانی که این گونه آثاری را خلق کرده و خلق می‌کنند سر تعظیم فرو بیاوریم.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: