این همه حاشیه برای یک ارکستر

1395/2/5 ۱۰:۲۲

این همه حاشیه برای یک ارکستر

ظاهرا حاشیه‌های ارکستر سمفونیک تهران تمامی ندارد. ارکستری که بناست در حوزه موسیقی سمفونیک بهترین نوازندگان را در اختیار داشته باشد کُمیتش حسابی می‌لنگد. بعد از ماندنی شدن علی رهبری در ارکستر ملی و برقراری سکوتی که حکایت از آغاز تمرین‌های این ارکستر و دوری از حاشیه‌ها بود، روز گذشته به یک‌باره دو اتفاق عجیب و قابل تامل باز هم حواشی این ارکستر را در صدر خبرهای موسیقی قرار داد.

 از انتشار نامه شهداد روحانی به وزیر ارشاد تا کناره‌گیری بردیا کیارس از ارکستر سمفونیک
 

 ظاهرا حاشیه‌های ارکستر سمفونیک تهران تمامی ندارد.  ارکستری که بناست در حوزه موسیقی سمفونیک بهترین نوازندگان را در اختیار داشته باشد کُمیتش حسابی می‌لنگد. بعد از ماندنی شدن علی رهبری در ارکستر ملی و برقراری سکوتی که حکایت از آغاز تمرین‌های این ارکستر و دوری از حاشیه‌ها بود، روز گذشته به یک‌باره دو اتفاق عجیب و قابل تامل باز هم حواشی این ارکستر را در صدر خبرهای موسیقی قرار داد.  
یکی از این اتفاق‌ها انتشار نامه شهرداد روحانی به وزیر ارشاد بود و دیگری کناره‌گیری بردیا کیارس از این ارکستر. با وجود نامدار بودن شهداد روحانی و البته شخصیت مقبولی که او در موسیقی ایران دارد به نظر می‌رسد اتفاق دوم حاشیه‌های بزرگتری را در پی خواهد داشت.  آخر درست در همان روزهایی که ارسلان کامکار (کنسرت مایسر سابق ارکستر سمفونیک)، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان، آیدین احمدی‌نژاد، ناصر رحیمی و بسیاری از نوازندگان دیگر به دلایل مختلف یا به خواست علی رهبری از ارکستر سمفونیک کنار گذاشته شدند یا خودشان ترجیح دادند همکاری با این ارکستر را ادامه ندهند، بردیا کیارس همچنان در ارکستر ماند و در بسیاری از اجراها زحمات زیادی را به جان خرید و در تندباد حاشیه‌ها بردباری کرد. او حالا بعد از آنکه ارکستر سمفونیک در مقایسه با روزهای آغازین بازگشایی‌اش از گردنه‌های صعب‌العبور زیادی عبور کرده، از حضور در ارکستر سمفونیک تهران کناره‌گیری کرد.  
شهداد روحانی به وزیر ارشاد نامه نوشت
در چنین شرایطی شهرداد روحانی، آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته‌شده ایرانی هم  نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشته و ضمن انتقاد نسبت به وضع فعلی ارکستر سمفونیک تهران از تعطیلی احتمالی این مجموعه ابراز نگرانی کرده است. در نامه روحانی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، وزیر ارشاد دستوری روی این نامه به شرح زیر در تاریخ بیستم فروردین‌ماه خطاب به علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد می‌نویسد:  
«جناب مرادخانی همان‌گونه که توافق شد در صورتی که علی رهبری ضوابط بنیاد رودکی را بپذیرد، همکاری با ایشان امتیاز دارد. در غیر این‌صورت دلیل ندارد به ایشان امتیاز خاصی داده شود.»
روحانی در نامه‌اش به وزیر ارشاد آورده است: «آنچه باعث نگارش این نامه به حضرتعالی شد، این است که اهالی موسیقی کلاسیک همگی به این موضوع واقف هستند که جنابعالی از ابتدای تصدی بر این مقام، تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای آن داشتید و تاکنون بخش عمده‌ای از بودجه‌ای که برای بخش هنر درنظر گرفته شده است، به این بخش اختصاص یافته است».
او در بخش دیگری از این نامه با مخاطب قرار دادن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده: کافی است نگاهی به فعالیت‌های این ارکستر در طول یک‌سال گذشته داشته باشید که البته آقای «رهبری» با پروپاگاندای بی‌نظیر خود همواره نعل را وارونه جلوه داده و تصویر یک ارکستر باشکوه را ایجاد کرده است؛ اما چه کسی است که نداند در حین ورود میهمانان بسیار ـ نوازندگان و رهبران متعدد خارجی ـ که هزینه هنگفتی را به بدنه ارکستر تحمیل کرد، موسیقیدانان ایرانی کمترین سهم را داشته و آهنگسازان و رهبران بسیاری از فعالیت با این ارکستر محروم ماندند و آقای   رهبری حتی نتوانست از حضور بسیاری از چهره‌های شاخص موسیقی کلاسیک، چون دوست ارجمندم «هوشنگ کامکار» و «لوریس چکناواریان» به‌عنوان عضو شورای موسیقی تاب بیاورد».
در ادامه این نامه روحانی با اشاره به این‌که همچنان برنامه‌های خود را در خارج از کشور پی خواهد گرفت، افزوده: «نمی‌توانم به‌عنوان یک عضو از جامعه کلاسیک ایران برای بسیاری از نوازندگان جوانی اظهار نگرانی نکنم که در این مدت توسط آقای رهبری از ادامه فعالیت محروم مانده‌اند، اخراج شده‌اند یا مجبور به استعفا، کسانی که در میان آنان نام‌های بزرگی چون ارسلان کامکار (مایستر ارکستر سمفونیک) ناصر رحیمی، آیدین احمدی‌نژاد، علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی و دیگران دیده می‌شد و آقای رهبری در واکنش به جدا شدن این سرمایه‌ها از ارکستر آنان را تعدادی نوازنده لوس خطاب کرد که بود و نبودشان اهمیتی ندارد.  ایشان حتی به حذف استاد بزرگ موسیقی سنتی ایران«فرهاد فخرالدینی» نیز اندیشید که البته خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.»
این رهبر شناخته شده ایرانی در ادامه با بیان این‌که آقای رهبری این قدرت را دارند تا تمام مشکلات مدیریتی خود را به گردن دیگران بیندازند و مدام پی اعاده‌طلبی باشند، نوشت: «برای بنده تفاوتی در حضور یا عدم حضور ایشان نیست، تنها نگرانی برای مهجور ماندن بخش مهمی از جامعه موسیقی کلاسیک است و سرانجام از هم پاشیده شدن ارکستری که بازگشایی وعده شما و شخص محترم رئیس‌جمهوری بود.»
همچنان پای بیمه و قرارداد در میان است
 بردیا کیارس هم که در ماه‌های اخیر در تمامی فعالیت‌های ارکستر سمفونیک حضور داشت و بیشتر اوقات خود را با این ارکستر می‌گذراند اعلام کرده خروجش از ارکستر سمفونیک تهران به معنای خداحافظی همیشگی از این ارکستر نیست؛ اما تا زمانی که شرایط درست نشود، نمی‌تواند به فعالیت‌هایش در این ارکستر ادامه دهد.
«بردیا کیارس» درباره دلایل کناره‌گیری خود از فعالیت در ارکستر سمفونیک به موسیقی ما گفت: «شرایط مالی، حقوق و همچنین بیمه و قراردادها مهم‌ترین مشکلی است که نوازندگان ارکستر سمفونیک با آن مواجه هستند و این درحالی است که برنامه‌های ارکستر بسیار زیاد است و وقت بسیاری می‌خواهد. من و تمامی نوازندگان ارکستر از مهرماه ‌سال گذشته تا کنون، تنها به خاطر حفظ ارکستر سمفونیک در آن فعالیت کردیم، اما شرایط به هیچ‌عنوان مطلوب نیست؛ از شرایط مالی گرفته تا نوازندگانی که مدام از ارکستر کناره گرفتند و مسائلی از این دست.»
آهنگساز جوان که خود مدتی رهبری ارکستر موسیقی ملی را نیز برعهده داشته است، البته شایعاتی که این روزها در مورد اختلافش با علی رهبری شنیده می‌شود را رد کرده است: «من هیچ مشکل شخصی‌ای با آقای علی رهبری نداشتم. ایشان رهبر شناخته‌شده‌ای است که کار خود را به‌خوبی بلد است و مدت یک‌سال نیز بدون هیچ مشکلی با یکدیگر همکاری داشتیم.  هم‌اکنون نیز ارتباطمان قطع نشده است، اما با شرایطی که ارکستر با آن روبه‌رو است، امکان انجام فعالیت‌های شخصی من وجود نداشت و به همین خاطر از ارکستر کناره گرفتم. یکشنبه هفته گذشته، من با آقای رهبری ٤٠ دقیقه به صورت تلفنی صحبت کردم و به ایشان نیز گفتم که فعلا با این شرایط در ارکستر حضور نخواهم داشت.»  کیارس راهکارهایی را برای برون‌رفت ارکستر سمفونیک از وضع کنونی پیشنهاد داده است: «این ارکستر باید طوری برنامه‌ریزی و مدیریت شود که بتوان از تمام پتانسیل موجود کشور در آن بهره برد. باید همه این ارکستر را برای خودشان بدانند و هیچ‌ نگاه شخصی‌ای به آن وجود نداشته باشد. باید تمام فعالان موسیقی کلاسیک، برای آن دل بسوزانند و برایش کار کنند.» بعد از اتفاقاتی که به آنها اشاره شد، مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارکستر سمفونیک تهران توضیحاتی درباره کناره‌گیری بردیا کیارس و قرارداد نوازندگان ارکستر ارایه داد.
نامه روحانی به قبل از بازگشت علی رهبری مربوط است
فرزین پیروزپی درباره حاشیه‌های این چند روز ارکستر سمفونیک تهران ازجمله انتشار نامه شهرداد روحانی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کناره‌گیری بردیا کیارس توضیح داد: تا چند وقت پیش‌ نگرانی‌هایی برای ارکستر سمفونیک تهران وجود داشت که خوشبختانه با ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ماجرا و همچنین مساعدت‌هایی که در این زمینه توسط شخص وزیر و آقای مرادخانی صورت گرفت، مشکلات موجود تا حد زیادی مرتفع شده است.  به گفته او، نامه شهرداد روحانی به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحالی منتشر شده که این نامه مربوط به زمانی بود که هنوز رسما اعلام نشده بود که آقای رهبری بازگشته و مشغول به کار است.
مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: «با توجه به مذاکراتی که صورت گرفته، هم‌اکنون شرایط ارکستر در وضع نسبتا مطلوبی قرار دارد و تا چند روز آینده نیز قراردادهای نوازندگان ارکستر نهایی خواهد شد و فکر نمی‌کنم در این زمینه مشکل خاصی وجود داشته باشد. البته آقای رهبری نیز برنامه‌های خود را ارایه داده‌اند و امیدوارم تا چند روز آینده به محض نهایی شدن بتوانیم شاهد اجراهای باکیفیتی از ارکستر سمفونیک تهران باشیم.  او در واکنش به کناره‌گیری بردیا کیارس از مجموعه ارکستر هم به مهر گفت: این حق بردیا کیارس است که بتواند راه خود را انتخاب کند، اما مطمئن باشید جایگاه بردیا کیارس در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران محفوظ خواهد بود و ما هر زمان آماده بازگشت این هنرمند ارزنده هستیم».

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: