نظر فقهای شیعه درباره جنگ و صلح در اسلام چیست؟

1393/3/25 ۱۱:۱۰

نظر فقهای شیعه درباره جنگ و صلح در اسلام چیست؟

«جنگ و صلح در اسلام: نقد و بررسی نظر فقهای شیعه در آئینه قرآن و سنت» عنوان کتابی است که عبدالمجید سودمندی توجه به اهمیت موضوع آن در دوران معاصر تدوین کرده است. عبدالمجید سودمندی مولف کتاب «جنگ و صلح در اسلام» در مقدمه این اثر می‌نویسد: «همان‌طور که می‌دانیم بسیاری از شرق‌شناسان و اسلام‌شناسان، اسلام را دین جنگ‌طلب معرفی کرده‌اند. مثلاً افرادی همچون «کارل بروکلمان» مولف کتاب تاریخ ملل اسلامی و «میسونر کولی» مؤلف کتاب بحث از آیین راستین و «ج. ایزاک» مولف کتاب تاریخ تمدن و «منتسکیو» مولف کتاب روح‌القوانین معتقدند اسلام دینی است که به زور شمشیر، ترویج و بر مردم تحمیل شده است.

 

«جنگ و صلح در اسلام: نقد و بررسی نظر فقهای شیعه در آئینه قرآن و سنت» عنوان کتابی است که عبدالمجید سودمندی توجه به اهمیت موضوع آن در دوران معاصر تدوین کرده است.

عبدالمجید سودمندی مولف کتاب «جنگ و صلح در اسلام» در مقدمه این اثر می‌نویسد: «همان‌طور که می‌دانیم بسیاری از شرق‌شناسان و اسلام‌شناسان، اسلام را دین جنگ‌طلب معرفی کرده‌اند. مثلاً افرادی همچون «کارل بروکلمان» مولف کتاب تاریخ ملل اسلامی و «میسونر کولی» مؤلف کتاب بحث از آیین راستین و «ج. ایزاک» مولف کتاب تاریخ تمدن و «منتسکیو» مولف کتاب روح‌القوانین معتقدند اسلام دینی است که به زور شمشیر، ترویج و بر مردم تحمیل شده است.

البته بسیاری از محققان معاصر شیعه علی‌رغم اعتقاد به تشریع حکم جهاد ابتدایی و نیز اعتقاد به هدف اسلام در ایجاد حکومت واحد جهانی معتقدند اسلام دین صلح و همزیستی است و می‌توان حکومت‌های غیر اسلامی را به رسمیت شناخت و روابط بین‌المللی دوستانه‌ای با آن‌ها برقرار کرد.»

به اعتقاد نویسنده این کتاب، در هر حال ادعای جنگ‌طلبی اسلام علاوه بر آن‌ که می‌تواند محرک تنش و نزاع مذهبی بین جوامع انسانی شود، در برخی مواقع حساس موجب تضییع حقوق اقلیت‌های مسلمان شده است. مثلاً پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، آمریکا و کشورهای غربی با انتساب طرفداری اسلام از تروریسم محدودیت‌هایی را بر حقوق اقلیت‌های مسلمان تحمیل کردند. از این رو می‌توان گفت که بحث و بررسی درباره ادعای جنگ‌طلبی اسلام حایز اهمیت فراوان است.

مولف در نوشتار حاضر در پنج فصل به بررسی عقاید اسلامی مربوط به جنگ و صلح پرداخته است. «جنگ و جهاد از نظر فقهای شیعه»، «جهاد اسلامی در قرآن و نظر مفسران شیعه»، «جهاد اسلامی در دوران حیات پیامبر اسلام (ص)»، «آیات صلح و اعراض از کفار و آیات معارض» و «جهاد ابتدایی در زمان معاصر» عناوین پنج‌گانه فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

کتاب «جنگ و صلح در اسلام: نقد و بررسی نظر فقهای شیعه در آئینه قرآن و سنت» اثر عبدالمجید سودمندی با شمارگان هزار و 100 نسخه، در 127 صفحه به بهای 640 هزار ریال از سوی انتشارات کویر منتشر شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: