انتشار «بینش و موسیقی» در بیستمین سال درگذشت استاد محمدتقی بینش

1394/12/18 ۱۱:۲۳

 انتشار «بینش و موسیقی» در بیستمین سال درگذشت استاد محمدتقی بینش

رضا مهدوی از انتشار جلد نخست کتاب «بینش و موسیقی»، به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت استاد سیدمحمد تقی بینش (پدر علم نسخه شناسی موسیقی ایران) خبر داد.


 رضا مهدوی از انتشار جلد نخست کتاب «بینش و موسیقی»، به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت استاد سیدمحمد تقی بینش (پدر علم نسخه شناسی موسیقی

 رضا مهدوی موسیقی دان و پژوهشگر موسیقی، گفت: کتاب «بینش و موسیقی» دارای چهار فصل است که فصل نخستِ آن، «به یاد استاد»، برگرفته از مجموعه مقاله ها و سخنرانی های دوستان و دوستداران دانشگاهی دکتر سیدتقی بینش است.
وی ادامه داد: فصل دوم این کتاب، مقاله ها و سخنرانی ها و مصاحبه های منتشر نشدهٔ استاد بینش را شامل می شود و فصل سوم آن، پیشگفتارهای زنده یاد استاد بینش بر کتاب های منتشر شده اش را در بر دارد. فصل چهارم و پایانی کتاب «بینش و موسیقی» نیز شامل تصاویر، یادگارها و دست خط های استاد سیدتقی بینش خراسانی است.
به گفتهٔ مهدوی، در جلد نخستِ این کتاب، شخصیت های علمی و هنری و چهره هایی از بنیاد دایرة المعارف اسلامی، همچون استادان علی تجویدی، داریوش صفوت، کاظم موسوی بجنوردی، محمد میرنقیبی، نصرالله پورجوادی، مجید کیانی، محمدرضا درویشی، حسین محمدزاده صدیق، میر علیرضا میرعلینقی، سیدمحمدتقی حسینی، سیدعبدالرضا موسوی، علی بهرامیان، علی میر انصاری، صفورا هوشیار، محمد باقری، حسین دی پیر، منیر اقدس صدقیانی و زهرا بینش، مطالبی نگاشته اند.
رضا مهدوی، گردآورندهٔ کتاب «بینش و موسیقی»، در بخشی از مقدمهٔ کتاب آورده است:
«بیست سال از فراق استاد علم و اخلاق، سیدمحمد تقی بینش می گذرد و جای او در عرصهٔ علوم نظری و تاریخی موسیقی ایران خالی است. فعالیت های عمر 74 سالهٔ استاد، به ویژه 10 سال آخر عمر که مداوماً در تحقیق و تألیف گذشت، بابی شریف را برای جویندگان جوان باز کرد. او که پدر نسخه شناسی موسیقی ایران به حساب می آید، شرایط تحقیق و مداقه در متون و نسخه های بسیار قدیمی را از دنیای سترگ موسیقی برای نسل جدید به یادگار گذاشت که خلاصهٔ مکتوب آن، اکنون در اختیار شما است».
جلد نخست کتاب «موسیقی و بینش»، به کوشش رضا مهدوی، به همت انتشارات سورهٔ مهر و با طراحی جلد مسعود طاهری در 568 صفحه و قطع وزیری با شمارگان2500 نسخه، به قیمت 230 هزار ریال عرضه شده است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: