در مراسم بزرگداشت عطار مطرح شد؛ سلوک اجتماعی عطار از او شاعری یگانه می‌سازد

1395/1/28 ۱۰:۵۹

 در مراسم بزرگداشت عطار مطرح شد؛ سلوک اجتماعی عطار از او شاعری یگانه می‌سازد

یک استاد دانشگاه در مراسم بزرگداشت عطار مطرح کرد: نکته‌ای که از عطار شاعری یگانه می‌سازد، سلوک و منش اجتماعی او و توجه این شاعر و عارف به مشکلات جامعه خود است.


یک استاد دانشگاه در مراسم بزرگداشت عطار مطرح کرد: نکته‌ای که از عطار شاعری یگانه می‌سازد، سلوک و منش اجتماعی او و توجه این شاعر و عارف به مشکلات جامعه خود است.

 آیین بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف قرن ششم، همزمان با روز بزرگداشت این شاعر، ۲۵ فروردین ماه در فرهنگسرای عطار برگزار شد.

حمیدرضا شکارسری، شاعر و پژوهشگر در ابتدای این مراسم گفت: مطالعه زندگي عطار از اين جهت مهم است که خواندن و درک شعر این شاعر، زمینه‌ها را برای رشد و درخشش جوانان فراهم می‌کند. او مخاطب خود را تشویق می‌کند که با وجود همه سختی‌ها و تنگناها ناامید نشود و دست از تلاش برندارد.

شاعر مجموعه«چراغانی بی‌دلیل»، عطار را شخصیتی چند بعدی دانست و افزود: عطار شخصيتی است چند بعدی است. او هم شاعر است و هم عارف. در نظم و نثر بی‌بدیل است و طبقه‌های مختلف اجتماعی را به خوبی می‌شناسد. همین شخصیت چندوجهی اوست که موجب می‌شود، مخاطبان با او ارتباط برقرار کنند و از وی الگو بگیرند.

شکارسری به برخی داستان‌سرایی‌ها درباره عطار اشاره و بیان کرد: شايد بسیاری از داستان‌ها درباره عطار، درست نباشد اما نشان‌دهنده این مساله است که مردم در طول زمان‌های مختلف او را دوست داشته‌ و با شعر او ارتباط برقرار کرده‌اند. ضمن این‌که خود عطار داستان‌سرای خوبی بوده و به اجتماع خود توجه داشته است. «منطق‌الطیر» او، گواه این مدعاست.

هرمز علیپور هم یکی دیگر از سخنرانان بود که عطار را یکی از بزرگان معرفت، هنر و شعر ما دانست و افزود: چه خوب که فرهنگسرای عطار در روز بزرگداشت این شاعر به برگزاری مراسم شعرخوانی پرداخته است. برای جوانان امروز خوب است که در سایه شاعر و عارفی چون عطار که هفت شهر عشق را پشت سر گذاشته شعر بخوانند و با یکدیگر آشنا و مهم‌تر از همه از اندوه تنهایی رها شوند.

عرفان، بی‌توجه به مسایل اجتماعی نیست

آگیتا محمدزاده، استاد دانشگاه نیز در سخنانی به آثار عطار از زبان خود او اشاره کرد و گفت: برمبنای عباراتی که نوشته خود عطار است آثار مسلم وی عبارت‌اند از: «خسرونامه» که همان کتابی است که به الاهی‌نامه مشهور است و به طبع رسیده، «اسرارنامه»، «طیورنامه» که به «منطق‌الطیر» مشهور است،«مصیبتنامه» و «مختارنامه» که جمع رباعیات است.

محمدزاده همچنین بیان کرد:  خود عطار فقط از آثار منظومش نام می‌برد و از تذکره اسمی به میان نیاورده است. آثار عطار، داستان‌هایی روایی هستند که در خلالشان داستان‌های دیگری روایت می‌شود، شیوه کهن که بازمانده فرهنگ هند و اروپایی است و مشابه آن در «هزار و یکشب» و «کلیله و دمنه» که قدمت پیش از اسلام دارند دیده می‌شود و البته پس از عطار، این شیوه  در مولانا نیز ادامه می‌یابد. باقی کتاب‌هایی که به نام عطار بیش از هفتصد سال است در شهرهای مختلف قلمرو اسلام نوشته و نشر میشود، اثر عطار نیست و کتاب‌هایی است نازل ،چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا، که البته از هم جدا نیستند- که نویسندگانشان خواسته‌اند برای برجای ماندن کتاب‌هایشان از نام عطار استفاده کنند..

این استاد دانشگاه، به اهمیت توجه به سلوک اجتماعی عطار اشاره و بیان کرد: اما نکته‌ای که از او شاعری یگانه می‌سازد، سلوک و منش اجتماعی اوست. عطار جزو سه شاعر برتر عرفان اسلامی – ایرانی است و بسیار مورد توجه. برخلاف آنچه تصور می‌شود که عرفان نسبت به مسایل اجتماعی بی‌تفاوت است و یکسره از زمین گسسته است، کسانی مثل ابوسعید، عطار و بیشتر عرفای سه قرن نخست، کنشگری‌های مهمی در ارتباط با حکومت و مسائل اجتماعی و سیاسی داشته‌اند.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: