امكانات مهيا باشد، از الفباي لاتين استفاده نمي‌شود

1386/4/2 ۰۳:۳۰

 امكانات مهيا باشد، از الفباي لاتين استفاده نمي‌شود

عبدالحسين آذرنگ معتقد است: خط فارسي با سامانه‌هاي الكترونيكي و رايانه‌يي هماهنگ نشده است.



عبدالحسين آذرنگ معتقد است: خط فارسي با سامانه‌هاي الكترونيكي و رايانه‌يي هماهنگ نشده است.
اين نويسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با ايسنا،‌ گفت: استاندارد نشدن سامانه‌ي او.سي.آر (OCR) در زبان فارسي باعث شده است كه خط فارسي با سامانه‌هاي الكترونيكي و رايانه‌يي مشكل داشته باشد، و تفاوت‌هاي املايي و صوري حروف و كلمات در زبان فارسي در استفاده‌ از سامانه‌هاي الكترونيكي مشكل ايجاد مي‌كند.
او با اشاره به اين‌كه چاره‌انديشي درباره‌ي سامانه‌ي الكترونيكي بر عهده‌ي دولت است، افزود: دولت مي‌تواند از طريق فعاليت‌هاي زيرساختي امكاناتي ايجاد كند، كه خط فارسي بتواند در عرصه‌ي جهاني و رسانه‌ها به سهولت به كار رود.
او در ادامه با بيان اين‌كه ورود به سامانه‌هاي جهاني و يافتن وسيله‌اي ساده براي رسيدن به تفاهم، با خط اصلاح‌نشده امكان‌پذير نيست، گفت: اصلاح خط فارسي بايد در چندين اجلاس علمي به بحث گذاشته شود و به نظر نمي‌رسد كه فرهنگستان زبان و ادب فارسي بتواند مشكلات اساسي را در اين زمينه رأسا و به تنهايي حل كند.
آذرنگ افزود: امر مسلم آن است كه اگر امكانات استفاده از خط فارسي در محيط رايانه و... آسان و عملي شود، كسي از الفباي لاتين استفاده نمي‌كند.
او درباره‌ي رواج واژه‌هاي بيگانه در جامعه، با تأكيد بر اين‌كه استفاده از اين واژه‌ها جنبه‌ي نگرشي و فرهنگي دارد، گفت: تا زماني‌كه در جامعه‌ي ما شيفتگي به غرب و فرهنگ غربي وجود داشته باشد، نمي‌توان از ورود واژه‌هاي بيگانه جلوگيري كرد.
اين مترجم در ادامه افزود: مثلا زماني‌كه مردم «سوپرماركت» را دوست دارند و الگوي استفاده از «سوپرماركت» را مي‌پسندند، نمي‌توان توقع داشت كه اين واژه را به‌كار نبرند.
آذرنگ با تأكيد بر اين‌كه استفاده نكردن از واژه‌هاي بيگانه نيازمند تغيير نگرشي، فرهنگي و فلسفي است، عنوان كرد: اگر فرهنگستان زبان و ادب فارسي هم براي همه‌ي واژه‌ها معادل مناسب بيابد، ‌تا زماني‌كه نگاه جامعه به غرب باشد، واژه‌هاي بيگانه همچنان به‌كار مي‌روند

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: