انتشار دوباره «دايرةالمعارف دين» اثر «ميرچا الياده»

1386/3/20 ۰۳:۳۰

انتشار دوباره «دايرةالمعارف دين» اثر «ميرچا الياده»

ويرايش دوم دايرة‌المعارف شانزده‌جلدی دين٬ اثر «ميرچا الياده»٬ دين‌شناس برجسته رومانيايی منتشر شد.



ويرايش دوم دايرة‌المعارف شانزده‌جلدی دين٬ اثر «ميرچا الياده»٬ دين‌شناس برجسته رومانيايی منتشر شد.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دانشنامه جهان اسلام از انتشار دايرة‌المعارف دين با سرويراستاری ميرچا الياده (1987) حدود بيست‌و هشت سال می‌گذرد.
اين دايرة‌المعارف پس از دايرة‌المعارف «اخلاق‌و دين» هستينگز از مهم‌ترين منابع محققان در قلمرو دين‌شناسی، مطالعات مقايسه‌ای دين و شاخه‌های وابسته از جمله روش‌های دين‌پژوهی است.
اينك محققان اين عرصه با محصولی تقريبا جديد مواجه هستند و آن ويراست جديدی از دايرة‌المعارف دين است. در اين ويراست كه در يك پروژه تحقيقاتی پنج‌ساله با همكاری بيش از 300 نفر از استادان دانشگاههای عمدتا آمريكائی به سامان رسيده است، «ليندسی جونز» استاد مطالعات مقايسه‌ای دانشگاه اوهايو آمريكا سرويراستاری آن را بر عهده دارد.
در بازنگری بعضی مقالات مثل تغيير آيين، ثنويت‌گرايی و سنت به كلی حذف شده و بعضی ديگر دوباره نوشته شده است، از جمله آيين كنفوسيوس، اديان ژرمنی، تاريخ مطالعه گنوسی‌گری، روش‌های مطالعه دين، روان‌شناسی دين، كاريزما، فولكلور، تجربه دينی، هنگامه مقدس و يهوديت.
هيچ مقاله‌ای از ويراست اول نيست كه در بازنگری دست نخورده مانده باشد و در بعضی موضوعات قلمرو بحث فراخ‌تر شده است، مثلا در مقاله «دنيای پس از مرگ» در ويراست اول فقط ديدگاه‌های چينی و يهودی ذكر شده بود اما در ويراست دوم ديدگاه‌های مسيحی، يونانی، اسلامی و ژرمنی نيز لحاظ شده‌اند.
در اين ويراست برخی از موضوعات بسط فوق‌العاده و شايد مطلوبی يافته‌اند؛ مثلا مدخل «قانون و دين» حاوی سيزده مقاله در شش قلمرو مختلف است، رابطه دين و قانون با ادبيات، دين و قانون با اخلاق، دين و نظريه نقد، با حقوق بشر، با نهضت‌های جديد دينی و با عقوبت. مدخل دين و سياست هم به ده مقاله فرعی‌تر تبديل شده است.
ميرچا الياده در سال ۱۹۰۷ در بخارست رومانی به دنيا آمد. در دبيرستان به مطالعه شيمی و زيست‌‌شناسی علاقه نشان داد. در هفده سالگی برای مطالعه كتاب «شاخه زرين»، اثر جيمز فريزر زبان انگليسی را فراگرفت. سپس آموختن زبان‌های ايتاليايی، عربی و فارسی را آغاز كرد.
پس از دريافت مدرك كارشناسی از دانشگاه بخارست به هند عزيمت كرد و در دانشگاه كلكته به آموختن زبان سانسكريت و مطالعه آثار شرقی، دين‌‌شناسی و اسطوره مشغول شد. در آنجا مدرك دكترا گرفت و برای تدريس به دانشگاه سوربن دعوت شد. در سال ۱۹۵۲ ميلادی مجموعه گفتگوهای خود با «كارل گوستاو يونگ» را منتشر كرد. الياده در سال ۱۹۸۶ درگذشت.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: