آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است

1393/3/11 ۱۰:۱۸

آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حضور دوباره خود در محوطه تاریخی شهر شوش اعلام کرد: آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حضور دوباره خود در محوطه تاریخی شهر شوش اعلام کرد: آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از روند ثبت جهانی این محوطه تاریخی، تاکید کرد: آماده سازی محوطه تاریخی شوش که تمام نیروها از پایگاه‌های مجاور مانند چغازنبیل و شوشتر و دزفول بسیج شده‌اند، قرار است همراه با ایده‌های نو همراه باشد.

در این بازدید که افشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز حضور داشت، طالبیان از واحد‌های گوناگون حاضر در پروژه ثبت جهانی این محوطه تاریخی کسب گزارش کرد و علاوه بر بررسی میدانی این محوطه 400 هکتاری در مورد مسایل منتظر دستور، تصمیم‌گیری کرد.

ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ 7000 هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.

لایه‌نگاری‌های باستان‌شناسی در تپه‌شاهی شوش وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود. هر یک از این لایه‌ها یک یا چند دوره تاریخی را مشخص می‌کنند که لایه‌های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران‌های مختلف عیلامی است؛ لایه هشتم مربوط به دوره هخامنشیان است و لایه هفتم به زمان سلوکیان می‌رسد. لایه ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه چهارم تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می‌کند و در نهایت لایه های سوم و دوم و اول به دوران اسلامی می‌رسد؛ تپه آکروپل نیز که قلعه شوش روی آن بنا شده است، دارای 27 لایه باستان شناسی است.

استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: