رحماندوست: ادبیات بزرگسال نیازی به ممیزی ندارد

1393/2/21 ۱۱:۰۱

رحماندوست: ادبیات بزرگسال نیازی به ممیزی ندارد

مصطفی رحماندوست معتقد است حوزه ادبیات کودک به نوعی انتخاب نیاز دارد اما ادبیات بزرگسال احتیاجی به ممیزی ندارد. رحماندوست، شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره سخنان رییس جمهوری در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب گفت: پیش از این بارها گفته‌ام که در حوزه ادبیات بزرگسال به ممیزی نیازی نداریم، چون کسی که کتاب بزرگسال می‌خرد و مطالعه می‌کند، خواه و ناخواه می‌داند چه کتابی خریده است و اگر کتاب زیان آوری تهیه کرد، می‌تواند شکایت کند. اما در حیطه ادبیات کودک و نوجوان به نوعی از انتخاب نیاز داریم.

 

مصطفی رحماندوست معتقد است حوزه ادبیات کودک به نوعی انتخاب نیاز دارد اما ادبیات بزرگسال احتیاجی به ممیزی ندارد.

رحماندوست، شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره سخنان رییس جمهوری در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب گفت: پیش از این بارها گفته‌ام که در حوزه ادبیات بزرگسال به ممیزی نیازی نداریم، چون کسی که کتاب بزرگسال می‌خرد و مطالعه می‌کند، خواه و ناخواه می‌داند چه کتابی خریده است و اگر کتاب زیان آوری تهیه کرد، می‌تواند شکایت کند. اما در حیطه ادبیات کودک و نوجوان به نوعی از انتخاب نیاز داریم.

شاعر شعر «صد دانه یاقوت» افزود: نمایشگاه‌های کشورهای خارجی و نمایشگاه بولونیا محل فروش کپی رایت آثارند، در حالی که در نمایشگاه کتاب تهران مستقیما کتاب‌ها از سوی ناشران به مردم فروخته می شود و این یکی از نقایص نمایشگاه بین المللی کتاب تهران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نسبت به سال‌های پیش تغییر چندانی در نمایشگاه کتاب احساس نکردم. اما امیدوارم در پایان نمایشگاه غرفه‌داران آماری از بالا رفتن فروش کتاب‌هایشان ارایه دهند. امیدوارم بخش بازار جهانی کتاب ما هم در سال‌های آینده تقویت شود.

مصطفی رحماندوست متولد سال 1329 همدان است. از وی کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «زیباتر از بهار»، «مرغ قشنگ تپلی»، «آهنگ لالایی»، «آسمان هنوز آبی است»، «کوچه‌های آبی»، «با چی ببرم؟ با چی بیارم؟»، «اون چیه که اون کیه که»، «ترانه‌های خواب و خیال»، «موسیقی باد»، «عروسیه عروسی»، «غول کوچولو آمده بترس! لولو آمده»، «چند تا ستاره وای خدا» اشاره کرد.

رحماندوست چند سال پیش کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری را برای بچه‌ها از زبان عربی به فارسی برگرداند.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: