شناخت درست ایران نیازمند تربیت افراد زبان دان و مشتاق است

1393/2/20 ۱۲:۱۵

شناخت درست ایران نیازمند تربیت افراد زبان دان و مشتاق است

دکتر طهمورث ساجدی گفت: با توجه به اینکه اروپایی ها در زمینه ایران شناسی مطالعات خوبی داشته اند لازم است برای شناخت دقیق ایران دانشجویان زبان دان و مشتاق را تربیت کرد. دکتر ساجدی روز سه شنبه در نشست دانش ایران شناسی در جهان معاصر در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان با اهداف و نیات خاصی تاریخ ایران را مطالعه کرده اند.برای شناخت دقیق تاریخ ایران نیازمند استفاده از تجربیات آنها هستیم.

 

دکتر طهمورث ساجدی گفت: با توجه به اینکه اروپایی ها در زمینه ایران شناسی مطالعات خوبی داشته اند لازم است برای شناخت دقیق ایران دانشجویان زبان دان و مشتاق را تربیت کرد.

دکتر ساجدی روز سه شنبه در نشست دانش ایران شناسی در جهان معاصر در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان با اهداف و نیات خاصی تاریخ ایران را مطالعه کرده اند.برای شناخت دقیق تاریخ ایران نیازمند استفاده از تجربیات آنها هستیم.

وی گفت:برای درک بهتر اسناد تاریخی اروپایی ها و مطالعات تاریخی آنها نیازمند افرادی هستیم که کاملا به زبان کشورهای مورد نظر آشنا و به تاریخ ایران علاقه مند باشند.

وی گفت: برای مطالعه تاریخ ایران باید برنامه دقیقی تعریف شود و براساس اصول علمی با استفاده از منابع دیگران و تطبیق آن با داشته های داخلی در این راستا قدم برداشت.

دکتر فتح الله مجتبایی نیز در این نشست گفت:مطالعات داخلی، عاطفی و مطالعات افراد خارجی در مورد ایران با اهداف خاصی همراه بوده است.

وی افزود: برای آشنایی دقیق با تاریخ ایران باید مطالعات عاطفی را در کنار مطالعات افراد خارجی قرار داد با مقایسه این دو و براساس اصول علمی تاریخ ایران را کشف کرد.

وی گفت: ایران برخلاف کشورهای قدیم مصر و آناتولی توانست خود و فرهنگ خود را در مقابل تهاجمات بیگانه حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران نه تنها زبان و آداب خود را حفظ کرد بلکه فرهنگ خود را نیز به حاکمان بیگانه خود تحمیل کرد.

پوران طاهونی یکی از مسوولین بنیاد ایران شناسی گفت: اساسنامه بنیاد ایران شناسی در سال 1376 تصویب و بنیاد ایران شناسی سال 80 فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

هدف از تاسیس این بنیاد پژوهش، آموزش، تجهیزات و اطلاع رسانی بود.

وی افزود: هم اکنون رشته ایران شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و با 4 گرایش 200 فارغ التحصیل داشته است و 300 دانشجو نیز در حال تحصیل دارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: