فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان

1393/2/15 ۱۰:۳۰

 فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان

مؤلف در كتاب حاضر به تاریخ فلسفه در ایران و جهان پرداخته است. آغاز این كتاب به مطالب زیر اختصاص یافته است: چیستی فلسفه، ضرورت آموزش فلسفه به كودكان، فلسفه برای آزادی، قدرت چیست، فلسفه و سیاست، چه كسی فیلسوف است، زنان فیلسوف در یونان، روم باستان و دوران معاصر، حكمت چیست، منطق كدام است، ارتباط میان فلسفه و دین، حكمت اشراق، تیراشیسم و سیاه‌چاله‌ها، فلسفه یا كلام، علم كلام، عصر رنسانس، تاریخ فلسفه، اصلاحات را از حوزه علمیه آغاز كنیم، جهان چگونه به وجود آمده است، نگاهی تازه به جهان، كوانتوم و تغییر در مبانی فلسفه، جهان هولوگرافیك.

 

مؤلف در كتاب حاضر به تاریخ فلسفه در ایران و جهان پرداخته است.
آغاز این كتاب به مطالب زیر اختصاص یافته است: چیستی فلسفه، ضرورت آموزش فلسفه به كودكان، فلسفه برای آزادی، قدرت چیست، فلسفه و سیاست، چه كسی فیلسوف است، زنان فیلسوف در یونان، روم باستان و دوران معاصر، حكمت چیست، منطق كدام است، ارتباط میان فلسفه و دین، حكمت اشراق، تیراشیسم و سیاه‌چاله‌ها، فلسفه یا كلام، علم كلام، عصر رنسانس، تاریخ فلسفه، اصلاحات را از حوزه علمیه آغاز كنیم، جهان چگونه به وجود آمده است، نگاهی تازه به جهان، كوانتوم و تغییر در مبانی فلسفه، جهان هولوگرافیك.
در بخش اول این اثر «فلسفه و پیام‌آوران ایرانی» مورد بررسی قرار گرفته است. فلسفه ایرانی را می‌توان تا زمان ایران باستان و سنتهای فلسفی آن زمان كه ریشه در فرهنگ كهن هندواروپایی داشت و تا حد زیادی تحت تأثیر تعالیم زرتشت بود، پی گرفت. در تاریخ ایران با توجه به تغییرات قابل توجه سیاسی و اجتماعی طیف گسترده‌ای از مكاتب فكری و دیدگاههای متنوعی را نسبت به پرسشهای فلسفی اظهار داشته‌اند كه گستره آن را از سنتهای ایرانی كهن و مرتبط با آیین زرتشتی تا مكاتبی نظیر فلسفه مانی و فلسفه مزدك و همچنین مكاتب گوناگون دوران اسلام در بر می‌گیرد.
بخش دوم به «فرهنگ هند و اروپایی» اختصاص یافته است. كنفسیوس، تاس، آناكسیمنس، هراكلیتوس، زنون، بطلمیوس و سقراط از جمله افرادی هستند كه در این بخش بدانها پرداخته شده است.
كتاب فراز و فرود فلسفه در ایران و جهان نوشته هرمز ممیزی در 177 صفحه به بهای 85000 ریال در سال 1392 از سوی نشر ترقی منتشر شده است.
میراث مکتوب

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: