باستانی پاریزی در 60 سال حیاتش بیش از دو میلیون مخاطب داشت

1393/2/15 ۰۹:۰۰

باستانی پاریزی در 60 سال حیاتش بیش از دو میلیون مخاطب داشت

یکی از شاگردان مرحوم باستانی پاریزی در مراسم چهلمین روز درگذشت وی در نمایشگاه کتاب گفت:پژوهش ها نشان داده که ایشان تا کنون بیش از دو میلیون و هفتصد هزار مخاطب در طول شصت سال گذشته داشته است.

 

یکی از شاگردان مرحوم باستانی پاریزی در مراسم چهلمین روز درگذشت وی در نمایشگاه کتاب گفت:پژوهش ها نشان داده که ایشان تا کنون بیش از دو میلیون و هفتصد هزار مخاطب در طول شصت سال گذشته داشته است.

مراسم چهلمین روز درگذشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی عصر روز یکشنبه 14 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

در این نشست نصرالله صالحی از شاگردان مرحوم باستانی پاریزی در سخنانی اظهار داشت: استاد باستانی شخصیتی چند وجهی در طول حیات خود داشت که در میان نسل جدید کمتر می شود سراغی می توان از او گرفت. او در تاریخ و ادبیات و شعر و طنز ید طولایی داشته و در همه زمینه ها نیز آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته است و به نظرم این ویژگی ازرشمندی است که کمتر دانش آموخته ای تا پیش از این از خود بر جای گذاشته است.

صالحی ادامه داد: مرحوم باستانی پاریزی از سال 1320  دست به قلم برد و تا پایان حیات نیز از آن دست نکشید. او 70 سال قلم زد و همین استمرار او در کار نوشتن بود که باعث شد در حوزه تاریخ مبدل به شخصیتی معتبر و ماندگار شود. جدای از این آقای باستانی حدود 50 سال به طور مستمر در مطبوعات نشر قلم زد و در کنار آن نزدیک به شصت سال نیز در کار تالیف و تصحیح و شاگرد پروری در دانشگاه پرداخت و بی شک در این راه مبدل به یکی از استوانه های علمی دانشگاه تهران نیز شد.

وی افزود: شاگردان استاد باستانی در حال حاضر در موارد متعددی صاحب کرسی هستند و خود مشغول شاگرد پروری هستند و همه اینها حاصل تلاش مرحوم باستانی در 70 سال قلم زدن و 50 سال تدریس در دانشگاه است.

شاگرد قدیمی مرحوم باستانی وی را صاحب سبک منحصر به فرد در تاریخنگاری برشمرد و گفت: مرحوم باستانی بدون شک دارای مکتبی به نام خود در تاریخ نگاری است که فرد دیگری جز خودش نمی تواند آن را در پیش بگیرد. او روش خاص در تاریخ نگاری ابداع کرده بود که مشابه با آن را در جای دیگری سراغ نداریم. نوشته های او سبک خاص خود او را دارد به طوری که اگر آن را در میان هزاران نوشته دیگر قرار دهیم می شود تشخیص داد.

صالحی تاکید کرد: قلم شیوا و رسای استاد باستانی تاریخ ایران را مردمی کرد و خیل گسترده ای از مردم عادی از طریق آثاری که او می نوشت و نام هایی خودمانی که رویش می گذاشت با تاریخ آشنا می کرد تا جایی که بسیاری از افراد با خواندن آثار او بودند که با تاریخ ایران آشنا شدند. جدای از این اقبال عمومی که از آثار او در چند دهه اخیر صورت گرفت وی و آثار او را در زمره کارهای کثیر الانتشار قرار داده است.

در ادامه این نشت ایرج رشتیانی از دیگر شاگردان باستانی پاریزی نیز در سخنانی اظهار کرد: نگارش بیش از 70 کتاب و 1100 مقاله از استاد باستانی پاریزی نشان می دهد که ایشان در طول حیاتشان از چه تکاپویی در برخوردار بوده است اما بنده اعلام می کنم که پژوهش ها نشان داده که ایشان تا کنون بیش از دو میلیون و هفتصد هزار مخاطب در طول شصت سال گذشته داشته است.

وی افزود: باستانی پاریزی در جامعه دانشگاهی با نام غریبه آشنا شناخته می شود. او استادی بود که کسی با وی ارتباط مستحکمی برقرار نکرد که البته بخشی از این نیز به سلوک شخصی خود او باز می گردد. ایشان در طول حیاتشان  هیچ وقت با کسی وارد دانشگاه شند و با کسی هم خارج نشد. هیچ گاه کسی پیدا نشد که بتواند ادعا کند با ایشان رفاقت داشته است. حتی جامعه مورخان نظام دانشگاهی نیز ارتباط چندانی با ایشان نداشتند و به همین خاطر آثار ایشان تا اندازه زیادی در میان دانشگاهیان و همکارانش نیز ناشناخته ماند.

به گفته رشتیانی، باستانی هرگز خودش ار در چهارچوب نظام دانشگاهی قرار نداده و علاقه ای هم به تشکیل کلاس و معلمی نداشت تا جایی که در طول دوران استادیش در دانشگاه تهران تنها 10 پایان نامه کارشناسی ارشد و 6 پایان نامه دوره دکتری را راهنمایی کرد.

 

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: