«نظارت بر قدرت سیاسی در اسلام» چیست؟

1395/1/17 ۱۲:۰۲

«نظارت بر قدرت سیاسی در اسلام» چیست؟

انتشارات تقریر، کتابی با عنوان «نظارت بر قدرت سیاسی در اسلام» را به قلم توحید محرمی منتشر کرد. نویسنده در این اثر تلاش می‌کند تا با مفروضاتی مانند قدرت رها نشده به بررسی و تعریف قدرت و بررسی مساله نظارت در اندیشه غرب بپردازد. .

کتابی که به مساله نظارت در اندیشه غرب پاسخ می‌دهد
 

 
انتشارات تقریر، کتابی با عنوان «نظارت بر قدرت سیاسی در اسلام» را به قلم توحید محرمی منتشر کرد. نویسنده در این اثر تلاش می‌کند تا با مفروضاتی مانند قدرت رها نشده به بررسی و تعریف قدرت و بررسی مساله نظارت در اندیشه غرب بپردازد. .

«نظارت در قدرت سیاسی در اسلام» عنوان کتابی است که انتشارات تقریر عهده‌دار چاپ آن بوده است. توحید محرمی، به عنوان نویسنده این کتاب با مفروضاتی پنج‌گانه تلاش کرده تا موضوع نظارت قدرت سیاسی در اسلام را در 13 فصل بررسی کند.
 
محرمی در پیشگفتار کوتاه خود بر این کتاب به شرح مفروضات پرداخته است. قدرت رها نشده، که موجبات فساد حاکمان و جامعه را فراهم می‌کند فرضیه نخست نویسنده است. لزوم نظارت درونی حاکمان و کافی نبودن این نظارت در کنار لزوم نظارت بیرونی بر حکومت دیگر مفروضات محرمی برای تالیف این اثر است.
 
نهادینه شدن نظارت بیرونی بر حکومت که امری عقلایی است، در کنار نظریه‌های دولت مبتنی بر مشروعیت الهی نظارت درونی (شرط عدالت و فقاهت) دو فرضیه دیگر کتاب «نظارت بر قدرت سیاسی در اسلام» را تشکیل می‌دهد.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در این کتاب با نگاهی اجمالی بر موضوع نظارت در اندیشه سیاسی غرب و اهل سنت به طرح و بررسی مساله نظارت بر قدرت سیاسی در نظریه‌های دولت از سوی علمای شیعه بیان شده می‌پردازیم. درباره نظارت درونی به شرح و تببین موضوع در نظریه‌های دولت، مبتنی بر مشروعیت بلاواسطه الهی حکومت، خواهیم پرداخت به‌طوری‌که قائلین به مشروعیت بلاواسطه الهی برای حاکم که در حکومت اسلامی؛ به عنوان فقیه که قدرت سیاسی در اختیار اوست، صرفا به ویژگی‌های فردی همچون عدالت، تقوا و وجدان اخلاقی اشاره کرده‌اند.»
 
«مفردات بحث» عنوان فصل نخست کتاب است. خوانندگان در این فصل با تعاریف قدرت، مفهوم دولت اسلامی و تشیع آشنا می‌شوند. فصل دوم با عنوان «سیری در مساله نظارت بر قدرت سیاسی در اندشه غرب یونان باستان» به بررسی زمینه‌های فکری اندیشه سیاسی غرب، می‌پردازد.  
 
محرمی، با انتخاب عنوان «سیری در مساله نظارت بر قدرت سیاسی در اندیشه اهل سنت» برای فصل سوم به واکاوی خلافت، دولت و مدافعین خلافت سنتی و تجدید نظرطلبان در خلافت رایج پرداخته است.
 
«سیری در اندیشه سیاسی شیعه»، «نظریه‌های دولت قائل به لزوم و کفایت نظارت درونی» و نیز «انواع نظارت درونی» عناوین فصل‌های چهارم تا ششم این اثر را تشکیل می‌دهد.
 
خوانندگان در فصل هفتم با عنوان «ادله لزوم نظارت درونی» با شرایط رهبر از دیدگاه عقل آشنا می‌شوند و در ادامه با رواج روحیه تقدیر‌گرایی افراطی در میان مردم و بررسی آن در فصل هشتم با عنوان «ادله عدم کفایت نظارت درونی» آشنا می‌شوند.
 
نویسنده در ادامه مباحث کتاب حاضر عنوان «نظریه‌های دولت قائل به لزوم نظارت درونی و بیرونی»‌ در فصل نهم و «انواع نظارت بیرونی» را در فصل دهم بررسی و پیش‌روی خوانندگان قرار داده است.
 
علاقه‌مندان در ادامه مطالعه این کتاب می‌توانند با «ادله لزوم نظارت بیرونی» در فصل یازدهم آشنا شوند. «نکاتی پیرامون عدم کفایت نظارت های بیرونی و لزوم نظارت درونی» و «میزان نظارت‌پذیری قدرت سیاسی در نظریه‌های مختلف دولت» نیز دو فصل پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
«نظارت بر قدرت سیاسی در اسلام» در 416 صفحه، شمارگان هزار نسخه، به بهای 18 هزار تومان از سوی نشر تقریر منتشر شده است

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: