فیض روح‌القدس در کهکشان کتاب/ گزیده‌ای از میراث شیعی ادبیات عرب

1395/1/16 ۱۱:۲۸

فیض روح‌القدس در کهکشان کتاب/ گزیده‌ای از میراث شیعی ادبیات عرب

نخستین چاپ کتاب «فیض روح‌القدس: گزیده‌ای از میراث شیعی ادبیات عرب» با تحقیق و ترجمه مهدی امین فروغی در 13 فصل به همت دفتر نشر فرهنگ اسلام منتشر شد.


 
 
 
نخستین چاپ کتاب «فیض روح‌القدس: گزیده‌ای از میراث شیعی ادبیات عرب» با تحقیق و ترجمه مهدی امین فروغی در 13 فصل به همت دفتر نشر فرهنگ اسلام منتشر شد.

 
 نخستین چاپ کتاب «فیض روح‌القدس: گزیده‌ای از میراث شیعی ادبیات عرب» با تحقیق و ترجمه مهدی امین فروغی، در 13 فصل با عنوان‌های «نگاهی گذرا به شعر جاهلی»، «فرزدق»، «کمیت بن زید اسدی»، «عبدی کوفی»،‌ «سیداسماعیل حمیری»،‌ «دعبل خزاعی»، «ناشی صغیر»، «ابوفراس حمدانی»، «شریف رضی»، «ابن ابی‌الحدید»، «ابن عرندس»، «سیدرضا هندی» و «شیخ محمدحسین غروی اصفهانی» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شد.
 
سومین فصل کتاب به «کمیت بن زید اسدی» اختصاص دارد که در بخشی از آن آمده است: «معاصر بودن کمیت با امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام و ارتباط پیوسته او با این سه امام همام باعث شد که او در مکتب اهل بیت (ع) تربیت شود و با طرح سوالات خود از محضر سه امام معصوم (ع) بر گستره دانش و معرفت خود بیفزاید و شعر او به مجموعه‌ای از عقاید حقه شیعه و علوم اهل بیت (ع) تبدیل شود.»
 
در صفحه 97 کتاب درباره «دعبل خزاعی» می‌خوانیم: «دعبل در سالی که امام جعفر صادق (ع) به شهادت رسید متولد شد و با چهار تن از ائمه پس از امام صادق (ع) هم‌عصر بود. برخی او را از اصحاب امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) می‌دانند و طبیعی است اگر با توجه به شرایط سخت زمان امامت امام جواد (ع) و امام هادی (ع) دعبل نتوانسته باشد خدمت این دو بزرگوار را درک کند، اما آنچه مسلم است بیش از هر یک از ائمه،‌ دعبل توفیق درک محضر امام رضا (ع) را داشته است و قصیده «مدارس آیات» که آن را در محضر امام رضا (ع) خواند، به یکی از آثار بی‌بدیل ادبیات شیعی و ادب عرب تبدیل شد.
 
در صفحات بعدی کتاب نیز درباره اهمیت «چکامه» دعبل آمده است: «جایگاه رفیع چکامه دعبل به‌گونه‌‌ای است که تحسین همگان را برانگیخته و این اثر هم از نظر لفظ و هم معنا بی‌نظیر می‌نماید. ابوالفرج اصفهانی می‌گوید: «این قصیده از بهترین نوع شعر و شکوهمندترین نمونه مدایحی است که درباره خاندان پیامبر سروده شده است. و یاقوت حموی می‌نویسد: «تائیه‌ای که دعبل درباره دودمان پیامبر سرود و برای علی بن موسی الرضا (ع) خواند، از بهترین نوع شعر و بلندترین نمونه مدایح است.»
 
نخستین چاپ کتاب «فیض روح‌القدس: گزیده‌ای از میراث شیعی ادبیات عرب» با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه در 232 صفحه به بهای 18 هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار کتاب شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: