خدا در زندگى انسان / آیت‌الله شهید مرتضى مطهرى - بخش ششم

1393/2/15 ۰۸:۱۰

خدا در زندگى انسان / آیت‌الله شهید مرتضى مطهرى - بخش ششم

غرضم این جهت است كه انسان بالاخره داراى یك وجدان اخلاقى‏هست. آن سپاهى چنگیز هم مى‏بینید در یك جا وجدانش تكان ‏مى‏خورد. گاهى جامعه‏ها در شرایطى قرار مى‏گیرند كه حس اخلاقى در آنها تحریك مى‏شود؛ مثلا در حوادثى كه رخ مى‏دهد، مانند زلزله‏ها، انسان مى‏بیند كه مردم بیش از حدى كه انتظار مى‏رفت، حاضرند فداكارى كنند، لباس بدهند، پول بدهند، پتو بدهند، وسایل دیگر بدهند،بروند آنجا خدمت كنند؛ این اسمش مى‏شود انقلاب وجدانى؛ یعنى‏وجدان جامعه‏اى تحریك شده است به سوى كارهاى خیر اخلاقى.

 

 

غرضم این جهت است كه انسان بالاخره داراى یك وجدان اخلاقى‏هست. آن سپاهى چنگیز هم مى‏بینید در یك جا وجدانش تكان ‏مى‏خورد. گاهى جامعه‏ها در شرایطى قرار مى‏گیرند كه حس اخلاقى در آنها تحریك مى‏شود؛ مثلا در حوادثى كه رخ مى‏دهد، مانند زلزله‏ها، انسان مى‏بیند كه مردم بیش از حدى كه انتظار مى‏رفت، حاضرند فداكارى كنند، لباس بدهند، پول بدهند، پتو بدهند، وسایل دیگر بدهند،بروند آنجا خدمت كنند؛ این اسمش مى‏شود انقلاب وجدانى؛ یعنى‏وجدان جامعه‏اى تحریك شده است به سوى كارهاى خیر اخلاقى.

ج) انقلاب اقتصادى: انقلاب دیگر اجتماعى، انقلاب اقتصادى است. در جامعه‏هایى انقلاب ‏مى‏شود و یك نظام اقتصادى دگرگون مى‏شود و نظام جدیدى به جاى آن ‏مى‏نشیند، یك نظام سرمایه‏دارى از بین مى‏رود، به جاى آن یك نظام‏سوسیالیستى مى‏آید. این هم خودش انقلاب است؛ ولى بر اساس یك ‏نظام اجتماعى؛ نظامى اجتماعى از بین مى‏رود، نظام دیگرى مى‏آید.

د) انقلاب سیاسى: [قسم دیگر انقلاب اجتماعى] انقلاب سیاسى است؛ مى‏بینید یك نظام ازبین مى‏رود، نظام دیگرى مى‏آید، مثل انقلاب مشروطه ایران.

 

4. انقلاب فكرى و فرهنگى

همه اینها مقدمه بود براى این مطلب كه یكى از انقلابها كه در جامعه‏بشرى رخ مى‏دهد، انقلاب فكرى و به تعبیر دیگر انقلاب فرهنگى است.انقلاب فكرى و فرهنگى یعنى چه؟ یعنى انقلابى كه در برداشتهاى فكرى ‏بشر پیدا مى‏شود، در عقل و فكر بشر پیدا مى‏شود، به طورى كه معیارهاى‏ فكرى بشر عوض مى‏شود و به جاى آنها معیارهاى دیگرى جانشین‏مى‏شود. انقلاب فكرى هم شورش و عصیان و تمرد است، قیام است، اماقیام چه؟ قیام عقل است علیه یك سلسله فكرها، اندیشه‏ها، دانسته‏ها،پذیرفته‏ها كه انسان قبلا در فكر خودش پذیرفته بود. یكمرتبه جریانى ‏رخ مى‏دهد، مى‏بینید این فكر از آن زیر بنا تكان مى‏خورد و تمام این‏بنیان و ساختمان فكرى كه قبلا داشته است فرو مى‏ریزد و به جاى آن‏یك ساختمان فكرى دیگر از نو ساخته مى‏شود. مثل یك ساختمان كهنه‏ و مندرسى كه آن را درهم بكوبید و از نو بیایید زیربنا بسازید و ‏ساختمان جدیدى با نقشه جدید و شكل جدید و پایه‏هاى جدید وستونهاى جدید بسازید. این را مى‏گویند انقلاب فكرى، انقلاب فرهنگى.

 

انقلاب فكرى، ریشه سایر انقلابها

این مسئله مطرح است كه در میان این انقلابها، اصالت از آن كدام یك ازآنهاست؟ در اینكه این انقلابها در یكدیگر كم و بیش اثر مى‏گذارند وهریك از این انقلابها ممكن است منجر به انقلاب دیگر بشود [تردیدى‏نیست]؛ ولى سخن در این است: انقلاب بهتر است از كجا شروع بشود؟ ازفكر شروع بشود؟ اول جامعه انقلاب فكرى پیدا كند، بعد از اینكه درانقلاب فكرى آن فكر كهنه مندرس غلط خطاى خودش را درهم كوبید وفكر نو به خودش داد، آنوقت سراغ انقلابهاى اجتماعى و اخلاقى واقتصادى و سیاسى و غیر اینها برود؟ یا نه، انقلاب خوب است از عاطفه ووجدان شروع بشود، از صنعت شروع بشود، از سیاست شروع بشود؛ ازكجا باید شروع بشود؟ از فكر باید شروع بشود؟ از اخلاق باید شروع‏بشود؟ از نظام سیاسى باید شروع بشود؟ از نظام اقتصادى باید شروع‏بشود؟

در ایران خودمان كه انقلاب سیاسى در ابتداى مشروطیت رخ داد؛ ولى این ملت به مشروطیت واقعى نرسید، علتش چه بود؟ دائماً روزنامه‏ها مى‏نویسند، مى‏گویند علتش این بود كه جامعه ایرانى از نظر فكرى آمادگى براى چنین كارى را نداشت؛ یعنى ابتدا باید فكر این مردم‏آماده مى‏شد.

فكر این مردم آماده نشده بود، نمى‏فهمیدند استبداد یعنى‏چه، مشروطه یعنى چه، دمكراسى یعنى چه، آزادى یعنى چه، رأى یعنى‏چه. وقتى كه مى‏خواستند كسى را كه اساساً این حرفها به گوشش نخورده‏بود، به مشروطیت ترغیب و تشویق كنند، به او چه مى‏گفتند؟ مى‏گفتند:«آقا، مشروطه خوب چیزى است.» مى‏گفت: «به چه دلیل؟» مى‏گفتند: «اگرمشروطه بشود، هر روز صبح از خواب كه بلند بشوى، تو بیرون نیامده، ‏مى‏بینى اول صبح دو تا نان سنگك، توى آن هم چند تا كباب فرد اعلا درخانه‏ات مى‏آیند مى‏دهند. ظهر هم همین جور، شب هم همین جور!» تصورآن بابا از مشروطیت، نان سنگك بود و كباب گرم. وقتى مى‏گفت «زنده بادمشروطه»، فكرش نان سنگك و كباب گرم بود! مشروطه را نمى‏فهمید. این است كه نتیجه نمى‏دهد.

اسلام در تمام شئون زندگى بشر انقلاب به وجود آورد، ارزشهایى را بالا برد، ارزشهایى را پایین آورد؛ ولى متد اسلام این است كه انقلاب،اول باید در فكر (نه فقط در علم، در فكر به معنى جهان‏بینى) پیدا شود،اول باید انقلاب در فكر و جهان‏بینى بشر پیدا شود و جهان‏بینى‏اش یك‏جهان‏بینى درست باشد؛ جهان‏بینى بر اساس توحید، خداشناسى وخداپرستى، بر اساس توحید نظرى و توحید عملى. همه انقلابهاى دیگرباید به منزله شاخه‏ها و برگها و میوه‏هاى این انقلاب باشد. از نظر قرآن،اسلام هر وقت ضربه خورده است، از ریشه ضربه خورده است. ریشه بایددرست باشد. ریشه چیست؟

 

تمثیل قرآن

حالا مى‏رسیم به مثلى كه قرآن آورده است تا با منطق قرآن آشنا شویم.در سوره مباركه ابراهیم قرآن این طور مى‏فرماید: «ا لم تر كیف ضرب اللهُ مثلاً كلمهً طیبهً كشجره طیبه، اصلُهاثابتٌ و فرعُها فى السّماء. تُؤتى اُكُلها كُلّ حینٍ باذن ربّها ویضربُ اللهُ الامثال للنّاس لعلّهُم یتذكّرون»:33 پیغمبر! نمى‏بینى خدا چگونه‏ مثل مى‏آورد. كدام مثل را آورده؟ كلمه طیبه: سخنى پاك را.

«كلمه» در اصطلاح قرآن تنها لفظ نیست؛ آن حقیقتى راكه با این لفظ بیان مى‏شود، مى‏گوید «كلمه»؛ حقیقت پاكى كه انسان باشهادت و اقرار، به آن حقیقت اعتراف مى‏كند.

قرآن كلمه پاكى را،حقیقت پاكیزه‏اى را مثل مى‏زند. به چه مثل مى‏زند؟ به درختى پاكیزه؛ درخت پاكیزه‏اى كه ریشه‏دار باشد و ریشه‏هاى خودش را در اعماق‏زمین فرو برده باشد و از مواد خوب و صالح زمین، از آب، رطوبت ومانند آن استفاده كند. ریشه‏اش در زمین فرو رفته، تنه و شاخه‏هایش روبه بالا آمده است: و فرعُها فى السّماء. «سماء» یعنى طرف بالا. درختى‏است با ریشه و تنه و شاخه‏ها و میوه. درختى است میوه‌ده، اما نه‏ مثل درختهاى معمولى میوه‌ده.

اى پیغمبر، تو این مثل را پیاده كن در درختى كه این جور باشد، نه درختى كه فقط مثلا در پاییز یا بهار میوه‏بدهد، اول بهار یا آخر بهار میوه بدهد، بلكه درختى كه همیشه بهار است‏و در تمام ایام سال میوه مى‏دهد، روزى نیست كه میوه نداشته باشد: تُؤتى‏اُكُلها كُلّ حینٍ باذن ربّها: با اذن پروردگارش و به خواست پروردگارش درتمام اوقات میوه مى‏دهد. اى پیغمبر، تو درختى این‌چنین در ذهن خود مجسم كن كه ریشه‏هایش در زمین نفوذ كرده باشد، شاخه‏هایش به‏آسمان بالا رفته باشد، میوه پاك و پاكیزه بدهد و میوه‏اش فصلى‏نباشد، همه ایام سال باشد. آن حقیقتى كه ما بیان مى‏كنیم، مثلش مثل این‏درخت است.

بعد مى‏گوید: و یضربُ اللهُ الامثال للنّاس لعلّهُم یتذكّرون: خدا این‏مثلها را براى مردم مى آورد، باشد كه مردم از این مثلها نكته بیابند ومتذكر بشوند و آگاهى پیدا كنند. تذكر در اصطلاح قرآن غیر از «تفكر» وغیر از «تعلم» است. تعلم و تفكر یعنى یادگرفتن چیزى كه انسان نمى‏داند، ولى تذكر یعنى بیدارى و آگاهى؛ مطلب جدیدی نیست كه به انسان‏بگویند، مطلبى است كه در عمق روح و فطرت انسان هست، فقط روحها و دلها را باید بیدار و آگاه كرد. قرآن مى‏گوید: خدا این مثل را براى مردم ‏ذكر مى‏كند براى اینكه مردم بیدار و آگاه بشوند. قرآن اینجا چه مى‏خواهد بگوید؟ آن كلمه طیبه‏اى كه قرآن ‏مى‏گوید، توحید است: خدا. قرآن معتقد است كه باید اندیشة خدا را درجامعه بشرى زنده كرد؛ این اندیشه‏اى كه عین حقیقت است و بشر درعمق وجدان و فطرتش با آن آشنایى دارد. رستگارى بشر از این پایه‏باید آغاز بشود، باقى دیگر شاخه‏ها و برگها و میوه‏ها هستند؛ برگ وشاخه و میوه از ریشه مایه مى‏گیرد و تغذى مى‏كند.

 

توحید، نقطه آغاز رسالت پیامبر اسلام

این است كه ما در تاریخ اسلام مى‏بینیم پیغمبر اسلام وقتى كه مبعوث‏مى‏شود،34 بعثت او دامنه‏دار است؛ بعثتى است كه در آن ‏نماز هست، روزه هست، حج هست، زكات هست، امر به معروف و نهى‏از منكر هست، جهاد هست، تنظیم قوانین معاملات مانند قانون‏بیع و شراء و قانون اجاره هست، تنظیم نظام خانواده هست،نكاح هست، طلاق هست، قانون ارث هست، قوانین اقتصادى هست، قوانین سیاسى هست؛ در این دین احسان هست، عفو هست، وجدان‏اخلاقى هست؛ ولى این پیغمبر انقلاب خودش را از كجا آغازمى‏كند؟

مى‏خواهیم ببینیم پیغمبر عمل خودش را از كجا آغاز كرد؛ آیا اول‏رفت سراغ وجدان اخلاقى؟ یعنى تا به رسالت مبعوث شد، آمد فریاد زد: ایها الناس، من از طرف خدا مأموریت دارم، یك مأموریت اخلاقى، بیایید به كمك یكدیگر برویم، به عیادت بیماران، به سراغ معالجه‏مریضها؟ همه اینها در برنامه پیغمبر هست ولى شروع كار پیغمبر از اینجانیست.

 

پی‌نوشتها:

33) ابراهیم/ 24 و 25.

34) این خیلى درس است، درس بزرگ است، مثل یك قصیده است كه‏خودش را در مطلعش نشان مى‏دهد.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: