«ویراستار» منتشر شد

1394/12/19 ۱۱:۳۸

«ویراستار» منتشر شد

کتاب اول گاهنامه تخصصی «ویراستار» منتشر شد. «تصویرهای کژ و مژ از ویراستار و ویراستاری» نوشته عبدالحسین آذرنگ، «آداب پیشکسوتان» (گفت‌وگو با احمد سمیعی گیلانی)، «ویرایش و عقل سلیم» نوشته محمدرضا بهاری، «ضروریات و مقتضیات ویرایش الکترونیکی» نوشته زهرا جلال‌زاده و «بیماری‌های ویراستاری» از حسین معصومی همدانی، «ویرایشگر» نوشته فریدون بدره‌ای، «زبان عامیانه» از محمدعلی جمال‌زاده، «گفت‌وگویی با رضا منصوری» با عنوان «تشکل ویراستاران مثل هر تشکل مدنی دیگری نشانه رشد جامعه است» و مطالبی در نقد و معرفی کتاب از علی صلح‌جو و هومن عباس‌پور از مطالب منتشرشده در «ویراستار» هستند.

 

کتاب اول گاهنامه تخصصی «ویراستار» منتشر شد.

«تصویرهای کژ و مژ از ویراستار و ویراستاری» نوشته عبدالحسین آذرنگ، «آداب پیشکسوتان» (گفت‌وگو با احمد سمیعی گیلانی)، «ویرایش و عقل سلیم» نوشته محمدرضا بهاری، «ضروریات و مقتضیات ویرایش الکترونیکی» نوشته زهرا جلال‌زاده و «بیماری‌های ویراستاری» از حسین معصومی همدانی، «ویرایشگر» نوشته فریدون بدره‌ای، «زبان عامیانه» از محمدعلی جمال‌زاده، «گفت‌وگویی با رضا منصوری» با عنوان «تشکل ویراستاران مثل هر تشکل مدنی دیگری نشانه رشد جامعه است» و مطالبی در نقد و معرفی کتاب از علی صلح‌جو و هومن عباس‌پور از مطالب منتشرشده در «ویراستار» هستند.

در یادداشتی که با عنوان «ما یک تشریح میکروسکوپیک از نهنگ داریم» در آغاز این کتاب درج شده، آمده است: «اولین‌باری که فکر ایجاد انجمن و تشکل صنفی برای ویراستاران مطرح شد شاید بیست و چند سال پیش بود. جلسات متعددی هم - بیشتر به لطف ویراستاران قدیمی مرکز نشر - برگزار شد ولی به جایی نرسید. اخیرا، پس از سال‌ها، «انتشارات فنی ایران» با دعوت از تعدادی ویراستار قدیم و جدید، جلساتی برای هم‌اندیشی در این مورد برگزار کرده و می‌خواهد در حدِ توانش به سروسامان گرفتن اوضاع کمک کند. مدتی است جلسات سخنرانی و میزگرد درباره مقولات مختلف ویرایش در این مؤسسه تشکیل می‌شود. در یکی از جلساتِ گاهگاهیِ ویراستاران در انتشارات فنی پیشنهاد شد که نشریه‌ای درباره ویرایش و ویراستار منتشر شود تا بلکه مکمل مناسبی برای نظریات همکاران باشد و به جامعه ویراستاران در رسیدن به اهداف نهایی‌اش کمک کند. اما گرفتن امتیاز و دایر کردن مجله مشکلات خاصی دارد که رفع آن‌ها مستلزم فرصت و تلاش زیادی است.

کتابی که اکنون در دست دارید در واقع پیش‌شماره یا جزو پیش‌شماره‌های آن نشریه است. هیئتی از ویراستاران مسئولیت گردآوری مطالب آن را بر عهده گرفته‌اند و لزومی هم ندارد که این هیئت شامل افراد ثابتی باشد. پاگیری این نشریه قبل از هر چیز مستلزم مشارکت فعال اعضای جامعه ویراستاران است. قرار است در هر شماره مطالب متنوعی درباره ویرایش و ویراستار منتشر کنیم - فعلا معرفی ویراستاران پیشکسوت و مصاحبه با آن‌ها، مطالب آموزشی ویرایش، طرح و تدوین ضوابط ویرایش و حقوق ویراستاران، ‌نقد آثار تألیفی و ترجمه‌ای از لحاظ ویراستگی، کارگاه ویرایش، انواع ویرایش و ویراستار، و بعضی مقولات دیگر برای این نشریه پیش‌بینی شده است.»

«ویراستار» با 106 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 3500 تومان از سوی شرکت انتشارات فنی ایران منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: