اخوان در مقایسه با شاملو هم آواز داشت و هم آوازه

1394/12/15 ۱۰:۵۴

اخوان در مقایسه با شاملو هم آواز داشت و هم آوازه

امیری اسفندقه گفت: احمد شاملو صاحب آوازه و مهدی اخوان ثالث صاحب آواز و آوازه است؛ اگر ترازوی مقایسه داشته باشد، با همه احترامی که برای اشعار بامداد قائل هستم اما رای‌ام را به اخوان می‌دهم.




امیری اسفندقه گفت: احمد شاملو صاحب آوازه و مهدی اخوان ثالث صاحب آواز و آوازه است؛ اگر ترازوی مقایسه داشته باشد، با همه احترامی که برای اشعار بامداد قائل هستم اما رای‌ام را به اخوان می‌دهم.

  نشست «ادب در ادبیات فارسی» شب پنجشنبه، ۱۳ اسفندماه؛ روز سوم از پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی (آفتاب گردان‌ها) با حضور مرتضی امیری اسفندقه در سالن شهید حسین فهمیده برگزار شد.

نویسنده کتاب «دارم خجالت می‌کشم از این که انسانم» با بیان اینکه احمد شاملو صاحب آوازه و مهدی اخوان ثالث صاحب آواز و آوازه است، اظهار کرد: اگر ترازوی مقایسه شاملو و اخوان ثالث در دست من قرار داشته باشد، با همه احترامی که برای اشعار بامداد قائل هستم اما رای‌ام را به اخوان می‌دهم چراکه آثار اخوان دارای ثبات است. من معتقدم که نه حق با افرادی است که می‌گویند نه شعورِ شعورِ شعور، نه حق با افرادی است که می‌گویند نه بی‌شعورِ بی‌شعورِ بی‌­شعور. حتما شاعر نسبت به دیگران بی تابی دارد اما لحظات بی تابی را شعور نبوت(نه خود نبوت) هدایت می‌کند؛ یعنی نمی‌گویند من پیغمبرم.

وی با اشاره به زندگی و اشعار فروغ فرخ‌زاد گفت: به قول مقام معظم رهبری فروغ فرخزاد در پایان شعرهایش عاقبت به خیر شده است که البته این مساله به تعدادی از آثار فروغ بازمی گردد. برای مثال می‌توان به شعر «پیغمبران آیه‌های تازه تطهیرند/ و در شهادت یک شمع/ راز منوری است که آن را/ آن آخرین و آن کشیده‌ترین شعله خواب/ میداند/ ایمان بیاوریم/ ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد/ ایمان بیاوریم به/ ویرانه‌های باغ تخیل...» اشاره کرد.

نویسنده کتاب «مکتوب شرق» با بیان اینکه مرگ فروغ در جوانی باعث شده که شعر سپید نگوید و از نظر من این نکته مثبت است، اظهار کرد: در هر حال فروغ در پایان به عاقبت بخیری رسید؛ هم از نظر کلام و هم پیام. استاد قهرمان نیز معتقد بودند که خوب شد که فروغ شعر سپید نسرود.

اسفندقه در پاسخ به این پرسش که «آیا به شعر زنانه معتقدید؟»، گفت: با توجه به اشعار پروین می‌بینید که عاطفه رقیقی در آثار او وجود دارد که این عاطفه را مرد هم می‌تواند داشته باشد. البته تفاوت هایی میان زنان و مردان وجود دارد مثل اینکه حس مادر شدن متعلق به زن است و مرد قادر به درک آن نیست، در سوی دیگر این مورد برای مرد نیز صدق می‌کند چراکه مرد می‌تواند حس پدر شدن را تجربه کند. در نتیجه تمایزهایی میان مردان و زنان وجود دارد که آثار متفاوت از یکدیگر نتیجه این تمایزهاست.

نویسنده کتاب‌های «انجمن صبح» و «نسخه دل» ادامه داد: اینکه بخواهیم شعر زن و مرد را به واسطه تفاوت‌های فیزیکی‌شان از یکدیگر جدا کنیم، خیانت در حق زنان است اما اگر بخواهیم آن را بر اساس مادر بودن در نظر داشته باشیم، قابل پذیرش خواهد بود.

پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی از سه‌شنبه ۱۱ تا جمعه ۱۴ اسفندماه از سوی موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و در مجموعه فرهنگی، تفریحی، آموزشی کردان کرج برگزار می‌شود.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: