پروفسور هومبرت بُست: هدف ما در بیستون ترکیب آموزش‌های تئوری با تجارب علمی است

1394/12/11 ۰۹:۳۲

پروفسور هومبرت بُست: هدف ما در بیستون ترکیب آموزش‌های تئوری با تجارب علمی است

مدرسه مطالعات عالی سوربون(اکول پراتیک) که به سال 1868 تأسیس شده، نهادی دانشگاهی- پژوهشی در پاریس است که از جمله معتبرترین مؤسسات آموزشی فرانسه و جهان به شمار می‌آید. منظور از عنوان «پراتیک» این است که دانشجویان از طریق تجربه عملی در کار پژوهش، با مبانی نظری و کاربردی علوم آشنا می‌شوند

    
 پروفسور! به عنوان مقدمه لطفاً در مورد دانشگاه سوربون و مؤسسه مطالعاتی عالی اکول پراتیک و فعالیتهای این مؤسسه در حوزه ایران شناسی توضیح دهید
مدرسه مطالعات عالی سوربون(اکول پراتیک) که به سال 1868 تأسیس شده، نهادی دانشگاهی- پژوهشی در پاریس است که از جمله معتبرترین مؤسسات آموزشی فرانسه و جهان به شمار می‌آید. منظور از عنوان «پراتیک» این است که دانشجویان از طریق تجربه عملی در کار پژوهش، با مبانی نظری و کاربردی علوم آشنا می‌شوند. بیش از 260 استاد (مدیر مطالعات) و استادیار و حدود 2500 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد (مَستِر 1 و 2)، دکتری و مطالعات دینی فعالیت می‌کنند. این مدرسه عضو مجموعه دانشگاهی وسیعتری است به نام «پاریس علوم و ادب (Paris Sciences et Letters)» است که در سال 2010 از گردهمایی 25 دانشگاه معتبر فرانسه شکل گرفت و سعی دارد در حوزه علوم انسانی و هنر، مفهوم نوینی از تحصیلات عالی و پژوهش را تجربه کند.
چندین نفر از دانشمندان نامدار فرانسوی در مدرسه مطالعات عالی سمت استادی داشته‌اند. از میان کسانی که حوزه پژوهشی‌شان با شرق شناسی و ایران شناسی مرتبط بوده است، می‌توان از اِمیل بَنَونیست، ژرژ دومِزیل، هانری کربن، لویی ماسینیون و ژان دومِناش یادکرد.
هم‌اکنون 11 کرسی مدرسه مطالعات عالی به زبان، فرهنگ و ادیان ایران پیش و پس از اسلام اختصاص دارد، از جمله کرسی اسلام معاصر، کرسی تفسیر و الهیات تشیع، کرسی عرفان اسلامی، کرسی باستان شناسی جهان اسلام، کرسی فقه و عقاید اسلامی (از آغاز تا قرن هشتم)، کرسی فلسفه اسلامی، کرسی تاریخ و زبان شناسی تاریخ ایران باستان، کرسی مطالعات مانوی و گنوسی، کرسی زبان شناسی هند و اروپایی، کرسی دنیای عیلامی و هخامنشی و کرسی ادیان ایران باستان.
 باتوجه به زمینه‌های فعالیت مؤسسه متبوع شما، آیا امکان همکاری بیشتر با پایگاه جهانی بیستون وجود دارد؟
 بله، درخواست مذاکراتی برای همکاری آتی در زمینه‌های باستان‌شناسی، پژوهش و آموزش متخصصان مربوطه به طور مشترک میان این مؤسسه و پایگاه میراث جهانی بیستون، مطرح شده است. بخشی از اهداف مؤسسه ما ترکیب آموزش‌های تئوری با تجارب علمی در محوطه‌های باستانی است و بسترهای پژوهشی موجود در بیستون، پایه‌‌ای عالی برای بنیاد این فعالیت‌هاست.
 در این صورت، نحوه همکاری چگونه خواهد بود؟
مذاکراتی برای همکاری دو جانبه میان این پایگاه و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان نیز آغاز شده است که به دلیل برخورداری این مؤسسه از ابزارهای اجرایی لازم بسیار مثبت تلقی می‌شود. در آینده‌ای نزدیک تفاهمنامه‌ای راجع به همکاری‌های دوجانبه علمی و آموزشی بین پایگاه میراث جهانی بیستون با آن دانشگاه منعقد خواهد شد. در این تفاهمنامه مواردی شامل تبادل پژوهشگر در زمینه‌های مختلف پژوهشی، ارائه پژوهش‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی دانشگاه سوربون در پایگاه بیستون و همچنین برقراری کلاس‌ها و کارگا‌ه‌های آموزشی با حضور استادان داخلی و خارجی مطرح خواهد شد.
  نظر اجمالی شما درباره محوطه میراث جهانی بیستون و نحوه ساماندهی آن چیست؟
من از محوطه جهانی بیستون بازدید کرده‌ام و از نحوه مدیریت و حفاظت عالی در این سایت شگفت زده‌ام. امیدوارم این رویکرد بی‌نظیر در مدیریت محوطه‌های جهانی در سایر آثار ایران نیز وجود داشته باشد.


منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: