پيام دکتر مهدي محقق به مجلس بزرگداشت استاد فرهيخته کامران فاني

1394/12/11 ۰۸:۱۶

 پيام دکتر مهدي محقق به مجلس بزرگداشت استاد فرهيخته کامران فاني

در ادامه سلسله شبهای مجله بخارا مراسم بزرگداشتی برای استاد کامران فانی، نویسنده و مترجم و کتابدار و نسخه ‌پژوه، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو هیات علمی دانشنامه تشیع برگزار شد.

 


در ادامه سلسله شبهای مجله بخارا مراسم بزرگداشتی برای استاد کامران فانی، نویسنده و مترجم و کتابدار و نسخه ‌پژوه، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو هیات علمی دانشنامه تشیع برگزار شد. در این مراسم از شماره ۱۱۱بخارا که ویژه کامران فانی است هم رونمایی شد. پیام دکتر مهدی محقق به این مراسم به شرح ذیل است:

در آخر تابستان 1342 که من پس از دو سال تدریس در دانشگاه لندن به تهران بازگشتم و درس خود را در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران آغاز کردم در یکی از کلاس‌هایم با دو چهرۀ درخشان از میان دانشجویان رو‌به‌رو شدم که ظاهراً از دانشکدۀ پزشکی به ادبیات روی آورده بودند. بهاءالدین خرمشاهی و کامران فانی که هر دو با هم دوست و در کارهای علمی مصاحب و شریک یکدیگر بودند. سالیانی گذشت و این دو یار دانش دوست پس از آنکه دانشگاه‌ها به جهت انقلاب فرهنگی تعطیل شد نزد من آمدند و گفتند دانشگاه آن نیست که تخته و گچ و میز و نیمکت داشته باشد هر جا که معلم دلسوز و شاگردی جویای علم پیدا شوند این خود دانشگاهی خواهد بود و از من خواستند که هفته‌ای چهار ساعت به آنان شرح منظومۀ حاج ملا هادی سبزواری در مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل شعبة تهران درس دهم. پس از آغاز این درس حسین معصومی همدانی و عبدالحسن آذرنگ و سیروس شمیسا و علی موسوی گرمارودی و ... به ما ملحق شدند و مدت یک‌سال و نیم امور عامه شرح منظومه تمام شد و مطول سعد‌الدین تفتازانی شروع شد و تا زمانی که دانشگاه‌ها بازگشایی شد ادامه داشت. پس از آن در سال 1361 این دو جوان دانش دوست از من خواستند که طرح تدوین دایره المعارف تشیع را در بنیاد اسلامی طاهر آغاز کنیم. هر چند که من به جهت مسافرت برای تدریس به کانادا از آنان جدا شدم ولی این دو با همت بلند و پایمردی احمد صدر حاج سید جوادی و خانم فهیمه محبی (مادر شهید سعید محبی) این کار مهم را به پایان رساندند.

کامران فانی با هوش سرشار و قریحه وقاد خود مقالات مفیدی در مجلات مختلف به نگارش در آورده که مورد بهره‌برداری دانش پژوهان قرار گرفت و به همین مناسبت او و خرمشاهی از نخستین کسانی بودند که به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شدند و به همین مناسبت من مفتخر به دیدار این دو یار قدیمی هر دو هفته یک ‌بار در شورای علمی فرهنگستان هستم. قرار بود که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مجلس بزرگداشتی برای کامران فانی گرفته شود و کوشش‌های او در نشر معارف و فرهنگ اسلامی - ایرانی به نسل جوان معرفی گردد ولی

فرشته‌ایست برین بام لاجورد اندود

که پیش آرزوی سائلان کشد دیوار

این مایۀ خوشوقتی است که در مجموعۀ بزرگداشت‌های شب‌های بخارا برای این پژوهشگر فرهیخته مجلس بزرگداشت تشکیل می‌شود و کوشش دست اندرکاران این مراسم قابل تحسین است.

مهدی محقق

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: