میراث ناشناخته خلیج فارس در جشنواره بین المللی میراث معنوی بازگو می شود

1393/2/13 ۱۲:۲۹

میراث ناشناخته خلیج فارس در جشنواره بین المللی میراث معنوی بازگو می شود

بیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی میراث معنوی (ناملموس) کشورهای عضو شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی معنوی(ICCN) گفت: این جشنواره فرصتی برای پرداختن به ابعاد ناشناخته ای از میراث معنوی خلیج فارس است.

 

دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی میراث معنوی (ناملموس) کشورهای عضو شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی معنوی(ICCN) گفت: این جشنواره فرصتی برای پرداختن به ابعاد ناشناخته ای از میراث معنوی خلیج فارس است.

مسعود حسین میرزایی اظهار کرد: یکی از آثار 10 گانه ثبت شده ایران در فهرست میراث معنوی یونسکو دانش سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه صنعت لنج سازی در ایران قدمت سه هزار ساله دارد، افزود: روش های لنج سازی، روش های ناوبری،داده های گویشی دریانوردی، تقسیمات قطب نمای پارسی، اسامی بندرها و جزایر خلیج فارس با نام ایرانی آنها نیز در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است.

وی با اشاره به ثبت این اثر در آذر سال 92 در فهرست میراث معنوی یونسکو، تصریح کرد: در جریان این ثبت علاوه بر نام خلیج فارس و جزایر آن با نام های ایرانی، دانش کهن دریانوردی نیز در یک سند معتبر جهانی به ثبت رسید.

دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی میراث معنوی (ناملموس) خاطر نشان کرد: در جشنواره پیش رو ابعاد ناگفته خلیج فارس و صنایعی که به واسطه آن به وجود آمده است به جهانیان معرفی خواهد شد.

حسین میرزایی گفت: مطرح شدن نام خلیج فارس در این جشنواره بین المللی، نام خلیج فارس را برای همیشه در ذهن جهانیان ماندگار خواهد کرد.

آیین های نوروز، ردیف های موسیقی ایرانی، موسیقی بخشی های خراسان، هنر نمایشی آیین تعزیه، آیین پهلوانی و زورخانه ای، مهارت فرش بافی کاشان، مهارت فرش بافی فارس، نقالی، قصه گویی اجرایی ایرانی، دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی در خلیج فارس و مراسم قالیشویی مشهد اردهال از جمله آثار ثبت شده ایران در فهرست آثار میراث معنوی یونسکو است.

پنجمین اجلاس مجمع عمومی، نخستین اجلاس زنان ICCN و دومین جشنواره بین المللی میراث معنوی(ناملموس) از 16 تا۲۰ مهر سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد.

(ICCN) یا « شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی معنوی» تنها سازمان بین المللی حکومتهای محلی و نهادهای فرهنگی است که هدف آن حفظ میراث فرهنگی معنوی جهان است.

این سازمان دارای ۴۰ عضو اصلی است. شهرهای اصفهان، شیراز و نیشابور از ایران به عضویت این سازمان درآمده اند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: