ادبیات انقلاب متوقف شدنی نیست

1394/11/18 ۱۱:۴۷

ادبیات انقلاب متوقف شدنی نیست

حسین فتاحی معتقد است جریان ادبیات انقلاب متوقف شدنی نیست و تا چند نسل آتی، نویسندگان مختلف درباره حوادث انقلاب، دست به خلق ادبی خواهند زد.



حسین فتاحی معتقد است جریان ادبیات انقلاب متوقف شدنی نیست و تا چند نسل آتی، نویسندگان مختلف درباره حوادث انقلاب، دست به خلق ادبی خواهند زد.

حسین فتاحی داستان نویس در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره افق های پیش روی ادبیات انقلاب و ادامه این جریان ادبی، گفت: ادبیات انقلاب، متوقف شدنی نیست. یعنی تا وقتی که نویسندگان، دست به قلم باشند و کسانی که می نویسند حضور داشته باشند، ادبیات انقلاب هم وجود دارد و به حوادث انقلاب در قالب داستان، پرداخته خواهد شد.

وی افزود: موضوعاتی که مربوط به انقلاب اسلامی می شود، آن قدر زیاد و فراگیر هستند و سخنان جالب و خوب دارند که نمی توانند فراموش شوند. بنابراین نویسنده هایی که در حال حاضر می نویسند و جوان ترهایی که بعدتر خواهند آمد، درباره انقلاب خواهند نوشت و فکر می کنم این موضوعات ظرفیت پرداخته شدن را دارند.

این داستان نویس در ادامه گفت: هنوز هم وقایعی وجود دارند که با گذشت هزاران سال از رخ دادنشان، هنوز درباره شان صحبت می شود، داستان نوشته می شود و فیلم ساخته می شود. مثلا از واقعه انقلاب مشروطه صد سال می گذرد اما هنوز هم درباره اش حرف و موضع گیری وجود دارد. البته به این مساله هم اشاره کنم که به طور کامل و آن طور که باید، به انقلاب مشروطه پرداخته نشده است. آن ابعاد و مسائلی که انقلاب اسلامی دارد، در مشروطه نیست. بنابراین کامل تر و دارای جوانب بیشتری بود. پس تا زمانی که نویسنده ها بخواهند به آن بپردازند، ادبیات انقلاب پیش خواهد رفت.

فتاحی در پاسخ به سوالی درباره لزوم استفاده از قالب های رمان یا داستان کوتاه برای ادبیات انقلاب گفت: به نظرم می رسد چون انقلاب اسلامی و حوادث مربوط به آن، رخدادی بزرگ بود و ابعاد مختلفی دارد، باید روی حالت و رفتار آدم های مربوط به آن، متمرکز شد. به نظرم این عناصر در رمان بهتر از داستان کوتاه خود را نشان می دهد. نه فقط درباره آدم های موثر در انقلاب، بلکه درباره آدم هایی که انقلاب روی آن ها تاثیر داشته هم می توان از قالب رمان استفاده بسیار خوبی کرد. چون انقلاب، خیلی از آدم ها را تغییر داد و خیلی از مبارزین هم بودند که تاثیرات زیادی بر انقلاب داشتند. این شخصیت ها و آدم ها را بهتر می توان در رمان نشان داد.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: