كنكاش عقل نظري

1394/11/14 ۱۰:۲۷

كنكاش عقل نظري

از ديرباز «تعريف علم» و «وجود ذهني» در تاريخ فلسفه مطرح بوده است؛ چنانچه سوفسطائيان و سقراط و افلاطون و ارسطو در اين باب ملاحظاتي دارند. فيلسوفان و متكلمان اسلامي نيز به اين بحث توجه خاصي كرده‌اند؛ به‌گونه‌اي كه به اعتقاد برخي، بنيان‌گذار اين مبحث به نحو مستقل در تاريخ فلسفه بوده‌اند

 

 

از ديرباز «تعريف علم» و «وجود ذهني» در تاريخ فلسفه مطرح بوده است؛ چنانچه سوفسطائيان و سقراط و افلاطون و ارسطو در اين باب ملاحظاتي دارند. فيلسوفان و متكلمان اسلامي نيز به اين بحث توجه خاصي كرده‌اند؛ به‌گونه‌اي كه به اعتقاد برخي، بنيان‌گذار اين مبحث به نحو مستقل در تاريخ فلسفه بوده‌اند. با شروع دورة رنسانس و پيدايش مباحث معرفت‌شناسي نوين در غرب، مباحث واقع‌گرايي ادراكات و ترديد در مصونيت ادراكات انساني از خطا، مطرح شد و نام‌آوراني از جمله كانت، اسپينوزا، لاك و هيوم و هگل نظريه‌هاي مختلفي را مطرح كردند كه در طول زمان و توسعه اين مباني در غرب، تعريف علم را به فلسفه علم توسعه داد.

كتاب حاضر كه به قلم انديشمند بزرگ و فيلسوف عاليقدر مرحوم آيت‌الله كشفي نگاشته شده، مي‌كوشد جداي از مفاهيمي كه عرضه مي‌كند، روش نقد فلسفي را نيز بيان نمايد و اينكه چگونه عقل مي‌تواند بدون پيش ذهنيت‌هاي ما و فارغ از مقام و شخصيت طرفين به مداقه بپردازد و جستجوگر حقيقت باشد.رئوس مطالب كتاب افزون بر پيشگفتار و مقدمه مؤلف و فهرست منابع و مأخذ، بدين ترتيب است: نزاع و وجود ذهني، نقد براهين اربعه، نظر نهايي، تعريف علم، و جميع موجودات عالِم مي‌‌باشند. چاپ نخستين اين كتاب در دهه 50 مورد توجه دانشوران قرار گرفت و از جمله آيت‌الله دكتر مهدي حائري آن را بسيار ستود و دكتر فرديد آن را «كتاب برگزيده عصر ما» ناميد.

وجود ذهني، تعريف علم

آيت‌الله سيدمحمدرضا كشفي

انتشارات صحيفه خرد

چاپ اول: 1390 / 211ص ـ 3800 تومان

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: