کتاب تعارض دعاوی ادیان

1394/11/10 ۱۳:۲۴

کتاب تعارض دعاوی ادیان

کتاب تعارض دعاوی در ادیان نوشته عبدالرحیم سلیمانی (اردستانی)، ویراستاری حامد شیواپور، در 365 ص.، انتشارات دانشگاه مفید، با شمارگان500 جلد، در تابستان 1394، باقیمت 210000ریال روانه بازار گردید.



 

کتاب تعارض دعاوی در ادیان نوشته عبدالرحیم سلیمانی (اردستانی)، ویراستاری حامد شیواپور، در 365 ص.، انتشارات دانشگاه مفید، با شمارگان500 جلد، در تابستان 1394، باقیمت 210000ریال روانه بازار گردید.

سنت‌های بزرگ دینی جهان مدعی دو مسئله حقانیت و نجات‌بخشی انحصاری هستند. وجه غالب این سنت­ها بر این بوده و هست که تنها یک دین حق وجود دارد و تنها همان دین نجات­بخش است. برخی دیدگاه انحصارگرایی را که حقانیت را منحصر در یک دین می­دانند، عادلانه و عاقلانه ندانسته، و با نگاهی تکثر‌گرایانه تلاش کرده­اند با حل تعارض ظاهری دعاوی ادیان، حقانیت و نجات­بخشی را برای دیگر ادیان هم قائل شوند. دسته سوم به عنوان راه­میانه، در حالی که حقانیت یا حقانیت کامل­تر را منحصر در یک دین دیده­اند، راه راستگاری را به گونه­ای ترسیم کرده­اند که رستگاری همه انسان‌ها امکان­پذیر باشد.

در این کتاب با معرفی و بررسی سه گرایش و مکتب عمده انحصارگرایی، تکثرگرایی و شمول­گرایی، نخست در دوفصل ابتدایی به طرح مساله و مباحث کلی موضوع پرداخته و سپس در فصول بعدی نمونه­هایی از سه گرایش فوق در جهان غرب و نیز در جهان اسلام ارائه می­شود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فلسفه دین و به طور کلی عموم فرهیختگان و علاقه­مندان به حوزه مطالعاتی دین فلسفه و کلام مخاطبان این اثر هستند.

فهرست مندرجات عبارتند از:

مقدمه مرکز مطالعات قرآن

پیشگفتار

فصل اول: تکثر ادیان و چگونگی دینداری­ها

فصل دوم: رویکردهای کلی به تکثر ادیان

1-                انحصارگرایی

2-                کثرت گرایی

3-                شمول­گرایی

فصل سوم: انحصارگرایی از نوع راست دینی جدید مسیحی

فصل چهارم: الوین پلانتینگا و دفاع از انحصارگرایی مسیحی

الف)انتقادات اخلاقی به انحصارگرایی

ب) نقد و بررسی پاسخ به انتقادات اخلاقی

ج) انتقادات معرفتی به انحصارگرایی

1-آیا انحصارگرا غیرموجه است؟

2- آیا انحصارگرایی نامعقول است؟

3- آیا انحصارگرایی از قوت برخوردار است و انحصارگرایی می­تواند نسبت به اعتقادات خود معرفت پیدا کند؟

د) نقد و بررسی پاسخ به انتقادات معرفتی

 ه) سخن پایانی

فصل پنجم: شلایرماخر و اتو و دین بیرون از عقل و عمل

الف) موضع شلایرماخر درباره دین و ادیان

ب) بررسی موضع شلایرماخر

ج) موضع رودلف اتو درباره دین و ادیان

د) بررسی موضع اتو

فصل ششم: سنت­گرایان و وحدت متعالی ادیان

الف) سنت گرایی و سنت گرایان

ب) حکمت جاویدان

ج) ظاهر و باطن دین

د) مفهوم سنت

ه) وحدت متعالی ادیان

و) بررسی موضع سنت­گرایان

فصل هفتم: جان هیک و تکثرگرایی استقرایی

الف) جهان ادیان و ضرورت تکثرگرایی

ب) نگاه هیک به نظام الاهیاتی مسیحی

ج) راه حل هیک برای دعاوی متعارض

د) بررسی دیدگاه جان هیک

فصل هشتم: شمول­گرایی در مسیحیت کاتولیک

الف) کارل رانر

ب) بررسی موضع رانر

ج) هانس کونگ

د) بررسی موضع کونگ

فصل نهم: دکتر سروش و صراط‌های مستقیم

الف) طرح و مسئله و نگاه کلی

ب) بررسی نگاه کلی

ج) راه‌های ده­گانه اثبات تکثر‌گرایی

1-10راه اول تا راه دهم

فصل دهم: نمونه­ای از انحصارگرایی در اسلام

الف) موضع آیت‌الله جوادی آملی

ب) بررسی دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی

ج) موضع آیت‌الله سبحانی

د) بررسی موضع آیت‌الله سبحانی

فصل یازدهم: «مستضعفان» و «مرجون لامرالله» در قرآن و روایات

الف) قول مشهور درباره این دو گروه

ب) نگاهی به روایات اسلامی در این باره

ج) بررسی آیات و روایات

فصل دوازدهم: آیت الله مطهری و اسلام فطری

الف)رد تکثرگرایی

ب) رد انحصارگرایی

ج) اسلام فطری کلیدواژه رستگاری

د) نقش باورها و اعمال در رستگاری انسان

فصل سیزدهم: بررسی مبانی عقلی و نقلی نظریه اسلام فطری

الف) سابقه نظریه اسلام فطری

ب) هدایت الهی نسبت به همه انسان­ها

ج) نظریه اسلام فطری و ویژگی­های رستگاری­شناسی عادلانه

د) قرآن مجید و حق­پذیری فطری

ه)ایمان فطری و اسلام فطری

فصل چهاردهم: نظریه اسلام فطری، بررسی و توضیح

الف) دامنه باور به میدا و معاد

ب)عمل صاح مؤمنانه

ج) تطبیق سه عنصر فطری بر آیات قرآنی

فصل پانزدهم: قرآن مجید و دعاوی متعارض ادیان

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: